10 mei 2025, 22:07:46

hoelang

Gestart door tifit, 7 november 2006, 21:35:18

« vorige - volgende »

tifit

hoelang heeft een valk minstens slaap nodig op schooldagen sta ik op aan 7u dus hoelaat moet hij naar boven?

Lin

Een valkparkiet bepaalt zelf wanneer hij gaat slapen. Vaak doen ze overdag een paar dutjes. Dit kunnen ze zelf heel goed regelen.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Gerda

Citaat van: tifit op  7 november 2006, 21:35:18
hoelang heeft een valk minstens slaap nodig op schooldagen sta ik op aan 7u dus hoelaat moet hij naar boven?

Hoi,

Een valkje binnen kan vaak moeilijk zelf zijn slaapuren bepalen. Vooral als je zelf nog erg actief bent 's avonds.
Een valkje heeft een aaneengesloten rustperiode nodig van minstens 10 tot 12 uur (volgens mijn dierenarts). In de natuur slapen ze ook zo'n periode.
Daarnaast doen ze af en toe overdag wat dutjes.
Dus ik zou hem tussen 19.00 en 21.00 naar boven doen.

Groetjes, Gerda

disney

Hier gaan ze allemaal op stok wanneer ze daar zelf zin in hebben. Alleen bij extreme omstandigheden (verjaardag, oud en nieuw) wil ik er nog wel eens een doekje over gooien voor de rust. Maar normaal gesproken kiezen ze zelf prima hun bedtijd.
Ook smorgens, als wij heel vroeg opgaan dan kijken ze ons even aan en maffen verder.

Dus kijk naar je valkje. Als hij zelf zijn rust neemt is het goed. Ik begrijp echter dat deze valk ergens anders slaapt als waar hij is als hij wakker is. Zorg ervoor dat je valk waar hij ook is een rustplek heeft, dan kan hij altijd zelf kiezen.
Mijn mening is dat ze zelf heel veel dingen goed kunnen regelen. Wij mensen zijn veel te controlerend vaak.

Groetjes Karin

tifit

ok zal hem rond 19.30 naar boven brengen

Inger m

Hoi Karin en Lin,
Ben het er in zoverre niet mee eens, dat de valkparkiet inderdaad zelf kan bepalen wanneer het wil gaan slapen, maar dat ze niet altijd de gelegenheid krijgen. In de huiskamer kan het tot laat onrustig zijn en een vogel heeft inderdaad een aaneengesloten slaapperiode nodig. Een vogel heeft geen rust als er een TV of radio aanstaat of er mensen rondlopen. Een doek over de kooi is dan niet voldoende (discussie achterwege of dit al dan niet goed is).

Vogels in een buitenvoliere gaan slapen zodra het schemerig wordt. Immers in het donker zien ze toch weinig. Een vogel in een huiskamer heeft deze mogelijkheid vaak niet. Daarom is het zo slecht nog niet dat de vogel een aaneengesloten rustperiode krijgt in een andere kamer. Zo makkelijk kunnen ze dat zelf niet regelen...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.