14 mei 2025, 18:16:31

dunne poep en dik buikje

Gestart door bilbo, 27 september 2006, 11:28:35

« vorige - volgende »

bilbo

Hoi allemaal

Onze Frodo heeft sinds een paar dagen diarree (groene spetters in de kooi) en zit af en toe op de grond. Hij eet een drinkt verder goed, knabbelt lekker aan zijn trosgierst en zit zijn veertjes te verzorgen, maar zo af en toe gaat ie op de grond zitten, maakt een soort van holletje in de bodembedekking en kijkt ie wat moeilijk. Als ik niet beter wist zou ik zeggen dat hij een ei moet leggen, maar het is toch echt een mannetje! ;)
Hij zit ook niet bol ofzo, maar lijkt af en toe wat moeite te hebben met lopen (alsof zijn buikje in de weg zit?) Zijn kuifje staat ook gewoon parmantig omhoog.

Iemand een idee? Alvast bedankt!

Ann

100% zeker dat het een man is ???

Lijkt volgens jouw beschrijving toch op een pop die een ei moet leggen hoor ;)

The sincerest form of flattery is to be pooped on by a Cockatiel

Centje bijverdienen?
http://gpt-ptc.goedbegin.nl

bilbo

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet 100% weet, maar ik heb me laten vertellen 8 jaar terug dat het een mannetje was. Hij lijkt overigens heel erg op die prachtige vogel op de foto in jouw post! Met die grote rode vlekken op zijn wangetjes... ik dacht ook dat dat een kenmerk was van het mannelijke geslacht?

Overigens lijkt het bolle buikje te nu een stuk minder. Hij heeft heerlijk zitten eten, heeft een stukje bruin brood erbij gehad, en zit nu als toetje weer aan de trosgierst.... ik snap er niks van  ??? :)

bilbo

Hoe meer ik lees hier, hoe meer ik ga denken dat het inderdaad een pop is met broedgedrag... wie had dat gedacht na 8 jaar?
Alleen; hoe lang duurt het voor een ei gelegd wordt? is dat na dagen, weken of uren? Aangezien hij/zij goed eet en drinkt denk ik (nog) niet aan legnood, maar vanaf wanneer moet ik me wat meer zorgen gaan maken?

bedankt alvast!
Bert (Bilbo was de naam van ons andere valkje...)

bilbo

Hoi.

onze Frodo zit nog steeds met een dik buikje schijnzwanger te zijn. Eet en drinkt nog steeds goed, heeft onzettend stinkende ontlasting die met een ongelofelijke kracht de kooi uit en de kamer in geslingerd wordt, en is constant bezig een nestje te bouwen.
Er is geen mannetje in de buurt, dus kan het volgens mij nooit een eitje worden.

We hebben een nep-eitje in de kooi gelegd, om te kijken of dat helpt, maar ze blijft dat bolle buikje maar houden. Enig idee hoe we haar ervan kunnen overtuigen dat ze niet zwanger is?  ::)

Rianne

Hoi,

er kan best een eitje in de buik zitten hoor. Daarvoor hoeft een popje geen partner te hebben. Het ei zal dan onbevrucht zijn.
Hoe lang loopt ze al met die bolle buik?

bilbo

Hoi Rianne dank voor je reactie.

vanaf eind september loopt ze al met een bol buikje.... ze zit zich nu heerlijk te poetsen, dus met andere woorden ze gedraagt zich niet ziek, maar ik begin een beetje ongerust te worden omdat het nu dus al ruim 3 weken zo is? Enig idee?

Rianne

Als je valkje tam is, kun je haar voorzichtig oppakken en even naar de cloaca kijken. Als ze legnood heeft, waarbij het ei er niet uit kan, moet je het ei kunnen zien.
Ik zal even een foto voor je opzoeken van een pop die een ei draagt.

Rianne

De eerste 3 foto's in dit topic laten een pop zien met een ei.

bilbo

Ze is niet tam helaas. Maar als ze tegen de tralies opklimt meen ik wel wat te zien zitten.
ik zal proberen er een foto van te maken en die hier posten.

Rianne

Zit ze er ook bij zoals de valk op de foto's?

bilbo

Ze buigt niet voorover zoals op de 1e foto, maar dezelfde zwelling (maar dan groter) zien we onder de buik.
Zo gauw ze op de grond zit (op haar nep-eitje) trekt ze haar vleugels op, en bolt ook haar rugveren behoorlijk op zoals ik op de 2e foto meen te herkennen. Op de 3e foto zie ik eerlijk gezegd niks afwijkends?

Fantastisch dat je zo snel en behulpzaam reageert!  8)

Rianne

Op de derde foto is te zien dat het valkje met de ogen zit te knijpen. Ook is de knik in de staart zichtbaar.

Gaan jullie met jullie valkje naar een Dierenarts? Bij legnood is het gevaar dat op een gegeven  moment het eitje wat uitsteekt en dat er dan geen ontlasting meer naar buiten kan. Op die manier wordt het valkje vergiftigt.

Inger m

Hoi,
Legnood is heel snel aan het gedrag van de vogel te herkennen. Wanneer het ei de cloaca blokkeert (let op: niet van buitenaf zichtbaar, wel voelbaar) lijdt dit tot problemen. De vogel wordt sloom, reageert nergens meer op en blijft veel op de grond zitten. Legnood is een acuut probleem. een ei doet er 24 uur over om vanaf de eisprong (dooiertje) tot volledig ei te ontwikkelen. Het kan dus niet al weken vastzitten.

Omdat het om een oudere vogel gaat, die athans in 8 jaar nog geen ei heeft gelegd, moet er wel rekening mee gehouden worden dat het ei afwijkend van vorm kan zijn. Te groot, te klein of bv. zonder schaal. Dit kan problemen geven. Hou de vogel zeer goed in de gaten en bij verdenking van legnood dan direct maatregelen nemen.

Verder is het verstandig de vogel goed in de gaten te blijven houden, als ze geen eieren legt. Mogelijk spelen de hormonen op door een andere oorzaak.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

bilbo

Hoi Inge en Rianne

Ik weet niet of het legnood is; ze reageert normaal en komt nieuwsgierig kijken als een van ons de zak met chips (is ze gek op!) uit de kast pakt. Eet en drinkt ook gewoon, en speelt met de spiegel en zit zich te poetsen.... ze knijpt ook niet met de oogjes zoals op de 3e foto (dank Rianne).
Ze heeft alleen dus een heel dikke buik en stinkende ontlasting.
Ik heb geprobeerd wat foto's te maken, ik hoop dat het duidelijk is: