23 mei 2024, 05:56:18

dringend advies!

Gestart door johan_v, 27 augustus 2006, 11:55:16

« vorige - volgende »

johan_v

Hoi,

Wij hebben sinds +/- half juni 2 kleine valkjes. Ze worden nog steeds gevoed door het ouderpaar, maar blijven nog steeds in het broedblok (zijn er nog niet uit geweest). Volgens de plaatselijke dierenhandelaar is er niets aan de hand, maar wij beginnen ons toch zorgen te maken. Volgens de dierenhandelaar zouden ze teveek stres krijgen met ze eruit te halen! Wie kan mij helpen met raad?
Alvast bedankt.

Riny

Hoy Johan
Dat heb ik nog nooit mee gemaakt dat valkjes zolang in het blok blijven.
Ik zou ze er gewoon uithalen en afwachten of ze er weer in terug gaan.
Als ze niet meer terug het blok in gaan het verwijderen.
Normaal gesproken hadden ze eind julie op zijn minst al uit moeten vliegen.
Zijn hun vleugeltjes wel in orde?
Groetjes Riny

johan_v

hoy Riny,

We hebben de kleine valkjes direct uit het broedblok gehaald. Gelukkig hadden ze niet al te veel stress, bovendien zijn ze bijna onmiddellijk zelfstandig beginnen eten. De vraag is nu of het nog noodzakelijk is ze bij de ouders te laten want we hadden toch gedacht van ze in aan andere kooi (binnenshuis) onder te brengen. Nogmaals bedankt voor uw snelle reactie!

Groetjes Johan V.

Riny

Hoy Johan
Als je de jonkie's nu bij de ouders weg haalt, betekend dat wel dat je ze iedere dag moet wegen.
Je moet het gewicht heel goed in de gaten houden.
Je valkjes hebben wel de leeftijd om zelfstandig te zijn maar je mag niet vergeten dat ze zo lang in het nestblok gezeten hebben.
Als je besluit om ze naar binnen te halen is het raadzaam om toch nutribird A21 in huis te halen.
Ook zou ik ze zaadjes geven voor grasparkieten.
Die zijn zachter en fijner, dus makkelijker te eten.
Zorgf ook voor voldoende trosgierst.
Mag ik vragen waarom je ze nu naar binnen zou willen halen?
Groetjes Riny :D

johan_v

Hoy Riny,

De reden waarom we ze binnen willen halen: we willen ze zelf houden en hebben ze aan één van onze dochtertjes belooft - ze is negen jaar - en ze wil ze zelf verzorgen, natuurlijk onder het wakend oog van mama & papa. Ik weet niet of het nog kan maar we zouden ze nog handtam willen maken.  Daarom hebben we verkozen om ze binnen te zetten.
Er staan binnen ook nog andere kooien met valkparkieten: onze Louis is 15 jaar oud, en onze Witse (een witte uiteraard) hebben we dit jaar bijgekocht. We twijfelen of we bij onze Witse een andere zouden bijzetten.

Groetjes, Johan & familie

Riny

Hoy Johan
Dat weet ik wel zeker dat je die nog goed tam kunt maken.
Zeker omdat ze de vrijheid in een grote voliere nog niet gewend zijn.
Als je vragen hebt omtrent de verzorging kun je ze altijd stellen bij verzorging.
Als de valkjes nog niet volledig zelfstandig zijn ,stel je de vragen maar bij handopfok.
We helpen je graag.
Groetjes Riny :D