25 mei 2025, 07:52:24

schreeuwende valk

Gestart door elle22, 15 augustus 2006, 10:49:12

« vorige - volgende »

elle22

hoi,

ik heb een vraagje want ik wordt bijna gek van mijn valkje (Poko). Ik heb een valkje dat nu ruim een jaar is, hij is superlief, komt naar me toe gevlogen en gaat dan op mijn schouder zitten. Is bang van handen (god weet wat ie heeft meegemaakt bij de kweker), maar als je je handen verstopt komt ie op je arm zitten. Zoals je leest, lijkt er niks aan de hand, maar nu komt het. Als ik de kamer in kom lopen begint Poko te schreeuwen, als ik zachtjes tegen m praat wordt ie niet stil, als ik er rustig ga zitten, blijft ie schreeuwen. Loop ik weg naar de keuken, begint ie wederom te schreeuwen. Merendeel van de dag zit ie nu onder een plaid, maar dat vind ik niet echt leuk, ook niet voor hem. Er is bij mijn weten niet iets gebeurd waardoor het schreeuwen is begonnen. Bij mijn vriend doet ie dit minder. Het lijkt wel of ie schreeuwt om uit zijn kooi te mogen, maar hij komt bijna elke avond een paar uur uit zijn kooi.
Hopelijk kunnen jullie tips geven........

groetjes elle

goudvis1977

hai,

waarschijnlijk is jouw valke eenzaam, hij heeft jou als partner gekozen, en schreeuwt dus om jou...en mag je dus -voor zijn gevoel- niet weggaan.
Misschien dat een tweede valkje een optie zou zijn!!! dan is ie overdag ook niet meer alleen, en heeft ie echt een maatje van zn eigen soort.

groetjes,
monique

goudvis1977

ben ik weer....

een plaid over de kooi is eigenlijk echt geen beste optie!! wel begrijpelijk hoor, maar hierdoor zal de valk niet rustiger worden. Hij hoort immers van alles -geluid van de straat, enzv- en kan niets zien, dit maakt het misschien ook wel wat angstig...

gr monique

elle22

Hoi Monique,

het vreemde is dat hij wel stil is als het plaid over de kooi hangt. Maar dit is natuurlijk geen manier van leven voor Poko, daar ben ik wel van overtuigd. Misschien is het inderdaad een goeie oplossing om er een tweede valkje bij te nemen. (moet ik alleen mijn vriend nog zover krijgen, hij was niet zo gecharmeerd van dit idee: 'krijgen we dadelijk 2 schreeuwers!')
We zullen het allemaal eens gaan zien

Groetjes Elle

Agnes

Hoi Elle,

Je hebt verschillende soorten van schreeuwen.
Als ik 's morgens de kamer in kom, schreeuwen mijn valkjes ook. Dat is meer een vorm van begroeten.
Als ze uit de kooi willen schreeuwen ze op een andere manier :)

Maar schreeuwen om aandacht kan irritant zijn, het gaat maar door :-\
De kans dat het schreeuwen ophoudt als je er een tweede valkje bijneemt, is groter dan de kans dat je twee schreeuwers krijgt ;)

Poko kan dan al zijn aandacht richten op z'n nieuwe vriendje :D

Maar denk er goed over na, want het aanschaffen van een huisdier is niet iets wat je in een opwelling moet doen!

Ik ben zelf begonnen met 1 valkje, en ik heb er nu 4.
Daar heb ik geen moment spijt van gehad ;D

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

elle22

Hoi hoi,

Stel dat ik er een valkje bijneem, als vriendje voor poko. Hoe moet ik dit gaan realiseren? Ik heb niet meer ruimte voor nog een kooi en ik weet niet hoe Poko reageert op een vriendje in ZIJN kooi? Ik heb heel sterk het vermoeden dat Poko een mannetje is (vanwege zijn gedrag en zijn feloranje wangen, Poko is een lutino).

Hoe zijn de ervaringen van anderen die later een valkje erbij hebben gelaten?

groetjes elle

Agnes

Hoi Elle,

Wat voor een kooi heb je nu? Misschien is die groot genoeg voor twee?

Ahoewel het beter is om eerst de twee valkjes gescheiden te houden, en dan heb je 2 kooien nodig ;)
Kun je een kooi van iemand lenen?

Als je de indeling van Poko's kooi verandert voordat je een nieuweling erin doet, hoeft het geen problemen te geven.
Poko moet dan evengoed wennen.

Als je besluit een tweede valkje aan te schaffen kan ik je aanraden een valkje te nemen die net zelfstandig is.
Hier op het forum is genoeg aanbod.
Een vrouwtje zou dan leuk zijn voor Poko :D

Ik ben begonnen met 1 valkje, en ik heb er nu 4 ;D
Die zitten in een jockkooi.
Gelukkig kunnen ze allemaal goed met elkaar opschieten.
Ik hen twee mannetjes en twee popjes die 2 koppeltjes vormen.

Je kunt ook rondsnuffelen bij het topic 'aanschaf'.
Daar staan meer vragen (en antwoorden) over het aanschaffen van een tweede valkje.

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

goudvis1977

hai ellen,

ik had in het begin ook maar 1 valkje. Na twijfelen is de tweede -jack- er toch vrij snel bijgekomen. Ik heb hiervoor wel een voilliere aangeschaft. In het begin de twee, gewoon apart laten staan en na een tijdje samen in een nieuwe kooi gedaan, zodat ze allebei op onbekend terrein kwamen en er dus niemand de baas was...

Nu we een tijdje verder zijn, ben ik blij dat ik er twee heb, ik bedoel, stiekem zijn de meeste mensen toch wel een aantal uren per dag van huis af, en dan zit de valk helemaal alleen, ik had al snel in de gaten dat ik dat geen goede optie vond.
Het zijn niet de beste maatjes, maar ze zijn toch altijd met zn tweetjes, en dat vind ik een fijn idee.

En voor wat betreft het feit dat je valkje stil is onder een plaid, is volgens mij -tenminste mn eigen theorie- omdat een valkje een prooidier is, wanneer deze dus in het donker (onder de plaid) veel geluid zou maken, is het dus een makkelijk prooitje om aan te vallen, dat is denk ik ook de reden, dat mijn twee schatjes 'snachts geen kik geven!!

In ieder geval, succes met je beslissingen, en geloof me, waar er een kan vliegen, moet dat met twee ook lukken...

gr monique