30 mei 2025, 06:03:25

Discussie pelletvoeding

Gestart door Inger m, 12 mei 2006, 22:27:16

« vorige - volgende »

Inger m

12 mei 2006, 22:27:16 Last Edit: 13 mei 2006, 00:11:05 by Inger m
Hoi allemaal,
ik heb even een topic gesplits. Het betreft een discussie over pelletvoeding nav bericht Roosje:

Roosje schreef:
*zucht* vogelartsen verdienen er tegenwoordig geld aan door te zeggen dat problemen bij vogels door de voeding komen en ze dus pellets moeten eten. Bij voorkeur Harrisons, het duurste van het duurste. En de vitamine shot is ook weer iets wat ze verzonnen hebben om geld te verdienen.

Natuurlijk zijn pellets gezond en zit er alles in wat ze nodig hebben, maar als je je vogel een volledige natuurlijke voeding geeft is er niks mis mee. Wat minder zonnepitten, en zo vet is het niet meer. Mijn vogels krijgen ook pellets, en ik ben er zeker niet op tegen, maar ben gewoon allergisch voor die hype die er omheen hangt

Inger schreef

Hoi Roosje,
Heb jij ook diergeneeskunde gestudeerd?

Ik denk dat het volkomen logisch is dat dierenartsen pellets aanbevelen. Er is al heel duidelijk aangetoond dat veel ziektes worden veroorzaakt direct of indirect door foutieve voeding. Pas de laatste jaren is men zich veel intensiever bezig gaan houden met vogelvoeding en geconcludeerd dat zaadvoeding ontoereikend is. Het verbaasd mij daarom ook niet dat veel ziektes juist daardoor uiteindelijk ontstaan.

Bij veel andere diersoorten (met name commercieel en honden en katten) is het economisch veel interessanter om voedingsonderzoek te doen. De voeding is daarbij veel verder geoptimaliseerd. Er zijn nog maar weinig katteneigenaren die hun kat 'melk met brood' geven (bij wijze van spreken), terwijl vogeleigenaren stug blijven vasthouden aan zaden.

De stelling dat 'vogeldierenartsen verdienen aan het feit dat ze aangeven dat problemen door voeding komen', vind ik heel kort door de bocht. Een dierenarts verdiend zijn geld aan het (proberen te) genezen van patienten. Het is dus van belang om de juiste diagnose en behandeling in te stellen. Wanneer een dierenarts een voedingstekort concludeerd en heeft gemerkt dat pellets hier een oplossing voor zijn, dan is dat toch de juiste behandeling.

Een vogel die een te kort aan vitamines heeft kan wel baat hebben bij een tijdelijke toediening van vitamines. Dit gebeurt bij mensen ook als dat nodig is.

Dus het verbaasd mij vooral dat je 'allergisch bent voor de hype' of ben je tegen vooruitgang van vogelvoeding? Immers als iets nieuw is, is het logisch dat dat even tijd nodig heeft om toegepast te gaan worden en dat gaat vaak gepaard met wat extra aandacht.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Roosje

Citaat van: Inger m op 12 mei 2006, 22:27:16
Hoi Roosje,
Heb jij ook diergeneeskunde gestudeerd?

Ik denk dat het volkomen logisch is dat dierenartsen pellets aanbevelen. Er is al heel duidelijk aangetoond dat veel ziektes worden veroorzaakt direct of indirect door foutieve voeding. Pas de laatste jaren is men zich veel intensiever bezig gaan houden met vogelvoeding en geconcludeerd dat zaadvoeding ontoereikend is. Het verbaasd mij daarom ook niet dat veel ziektes juist daardoor uiteindelijk ontstaan.

Bij veel andere diersoorten (met name commercieel en honden en katten) is het economisch veel interessanter om voedingsonderzoek te doen. De voeding is daarbij veel verder geoptimaliseerd. Er zijn nog maar weinig katteneigenaren die hun kat 'melk met brood' geven (bij wijze van spreken), terwijl vogeleigenaren stug blijven vasthouden aan zaden.

De stelling dat 'vogeldierenartsen verdienen aan het feit dat ze aangeven dat problemen door voeding komen', vind ik heel kort door de bocht. Een dierenarts verdiend zijn geld aan het (proberen te) genezen van patienten. Het is dus van belang om de juiste diagnose en behandeling in te stellen. Wanneer een dierenarts een voedingstekort concludeerd en heeft gemerkt dat pellets hier een oplossing voor zijn, dan is dat toch de juiste behandeling.

Een vogel die een te kort aan vitamines heeft kan wel baat hebben bij een tijdelijke toediening van vitamines. Dit gebeurt bij mensen ook als dat nodig is.

Dus het verbaasd mij vooral dat je 'allergisch bent voor de hype' of ben je tegen vooruitgang van vogelvoeding? Immers als iets nieuw is, is het logisch dat dat even tijd nodig heeft om toegepast te gaan worden en dat gaat vaak gepaard met wat extra aandacht.

gr Inger

Waarom zou ik tegen de vooruitgang van vogelvoeding zijn? Dat is immers ook in het belang van mijn lieverds. Ik vind het alleen erg opvallend dat nu ze iets gevonden hebben het zo'n hype wordt en álles wordt geweten aan slechte voeding. Mensen die hun papegaaien alleen zaad geven worden plotseling vervloekt, terwijl dat een paar jaar geleden nog volkomen normaal was. Vogels krijgen van de een op de andere dag alleen nog maar saaie brokken toegediend en mensen doen geen moeite meer om eens een lekker zaadmengsel, groenten en fruit te geven, want alles zit toch in de pellets. Eten moet wel een leuke bezigheid blijven vind ik.

Maar misschien erger ik me ook aan het commerciele gerotzooi wat ineens in de vogelwereld opkomt. Je wordt van alle kanten bekogeld met voedingsadviezen, gedragsadviezen enz. die elkaar dan ook nog eens tegenspreken ::)

En dan hooijmeijer die áltijd harrisons adviseert. Waarom geen eco bird? Volgens een onderzoek van hedwig van der horst is er bar weinig verschil in deze merken. Waarom adviseerd nederlands vogel goeroe dan toch het allerduurste?

Dat soort dingen gaan ook door mijn hoofd bij het lezen van dit soort berichten.

Vandaar dat ik dan last krijg van mijn allergie HATSJOE! ;D

Inger m

13 mei 2006, 00:07:27 #2 Last Edit: 13 mei 2006, 00:15:48 by Inger m
Hoi,
Ik vind dat allemaal nog wel meevallen allemaal. Je moet er wat genuanceerder tegenover staan. Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat je nu veel met vogels bezig bent en dan zie en hoor je ook meer met betrekking tot voeding.

Als je met voorbeelden als Hooimeijer gaat komen, dan ben ik snel uitgepraat, want dat wordt een eindeloze discussie. Eveneens vind ik het argument 'saaie brokken' eigenlijk kant noch wal raken. Dat is een kwestie van juist toepassen. Uiteraard blijft verse voeding en voedingsverrijking belangrijk.

Dat alles wordt geweten aan verkeerde voeding komt volgens mij ook uit de lucht vallen. Ik heb dat immers nog nergens gehoord. Verkeerde voeding kan uiteindelijk leiden tot gezondheidsproblemen. Een deel van de problemen is helaas wel terug te leiden op verkeerde voeding.

Ik ben juist blij dat er nu eindelijk eens aandacht wordt gegeven aan goede voeding bij vogels. Jarenlang zijn vogels commercieel niet interessant geweest, dus is er weinig onderzoek naar gedaan. In Amerika (en neem dat nu niet als het grote voorbeeld) is wel de voorzet gegeven tot goede vogelvoeding. Nu dringt dat uiteindelijk ook in Nederland door, overigens niet 'ineens'.

Ik vind dat je het erg overdreven opvat. Het is een kwestie van het scheiden van feiten en meningen. Dat geldt ook voor gedragsadviezen en uiteindelijk is er ook niet één waarheid, maar ligt het er ook aan wat het beste bij de situatie past. Als het ene gedragsadvies tegenstrijdig lijkt aan het andere, wil het niet zeggen dat er één van beiden goed is en de andere fout.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Roosje

Je hebt zeker wel gelijk. Maar als ik naar de papegaaien wereld kijk is er wel snel een omslag gekomen. En dat is jammer,  want mensen vergeten dat er ook een lekker appeltje, nootje of rode peper bestaat, want ze hebben pellets. En dat vind ik zonde.

Rianne

Dat kun je evengoed blijven geven hoor. :)

Het is ergens gewoon logisch dat er voor vogels ook een brokvoeding komt, waar alles in zit. Dit geven we immers ook aan onze honden en katten, en dat vinden we ook niet erg. En we geven hun ook gewoon iets extra's naast de voeding, snoepjes, kauwstaven enz.

Het overschakelen op pellets is voor ieder z'n eigen keus. Ik heb het ook geprobeerd, misschien niet goed genoeg, maar als ik zie dat mijn vogels vermageren, vind ik het erg jammer maar dan maar geen pellets.
Ik heb de pellets nog wel, ik haal ze door de koffiebonen molen en meng het af en toe met het eivoer. Zo krijgen zo toch dat extraatje binnen. :)

Ineke

Na t lezen van diverse info hier en op andere sites over pellets ben ik ervan overtuigd dat t de gezondheid van de vogel ten goede komt, mits je ook de andere vogel producten gebruikt die hier in t overzicht bij voeding staan. Plus groenvoer e.d.
Hetgeen ik jammer vind is dat t enkel bij dierenartsen verkrijgbaar is (als je goed zoekt kun je t ook online bestellen). Mijn verklaring hiervoor is, dat de da je uitlegt hoe over te schakelen op pellets en dat t vertrouwen van de fabrikant dat de klant goede info krijgt bij n winkelier minder is. Echter, als de fabrikant zijn produkt van duidelijke info voorziet en winkeliers voorlicht zou Harrison ook in dierenzaken als vast produkt verkocht kunnen worden. Iets dat goed is zou ook in dierenzaken te koop moeten zijn. Nu wordt n grote groep vogel eigenaren uitgesloten van n produkt dat t huisdier ten goede komt. Nutribird en Kaytee zijn van mindere kwaliteit dan Harrison en naar ik heb begrepen ook minder smakelijk voor de vogel.
Als je zoals ik maar 1 of 2 vogels hebt ben je niet snel geneigd die grote hoeveelheden in te slaan. Dat is gelijk n ander nadeel: t is enkel in grote hoeveelheden te krijgen.

Rianne

Hoi Ineke,

bij pellets zijn andere zaken zoals groenvoer en maagkiezel overbodig, alles zit er al in. Dat het niet geven van maagkiezel zorgt voor een verzwakte spiermaag, schijnt een fabeltje te zijn.
Ik ben bij onze DA eens gaan informeren over Pellets en de assistente heeft toen een vogelarts een e-mail gestuurd over die spiermaag. En die arts zei dus dat dat een fabeltje was.

Karin

Feld zei anders op de meeting dat als je alleen pellets geeft ( was een onderzoek bij papegaaien ) de spiermaag wel degelijk verzwakt. Maar daar is een oplossing voor, geef bijv. 80 % pellets en 20 % zaad, heeft de spiermaag toch nog wat te doen  ;D Ik zit ook wel eens te twijfelen om op pellets over te gaan, nu krijgen ze er wel een bakje pellets bij en de ene eet er veel van en de andere helemaal niet. Ik ga in ieder geval niet op harrisons over want dat vind ik én veel te duur én die van mij lusten het echt niet. Ik heb toen de hele zak aan de mussen kunnen opvoeren ( was wel een klein zakje hoor  ;D ). ZE krijgen nu van mij nutribird B18, eigelijk de kweekkorrel voor kleine parkieten. De pellet voor valkparkieten vinden ze te groot en gooien ze er uit.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Ineke

Hoi Rianne, ik bedoel als je niet 100% pellets geeft. Zelf geef ik 50/50 en elke dag tuinkruiden erbij. Ook maagkiezel, grit, sepia e.d. Enkel pellets wil ik niet geven, dat lijkt mij (zoals Roosje ook al zegt) niet leuk voor de vogel, eten moet ook n leuke bezigheid blijven.

Rianne

Ja inderdaad Ineke, vind ik ook. Als mijn pellets ooit eens op zijn, bestel ik de Mosh van Harrison's (poeder) en doe ik dat door het eivoer. :)

Ineke

Poeder?? Zit daar tzelfde in als pellets? Koop jij dat bij de da, in n dierenzaak of online?

Rianne

Ik moet dat via de DA bestellen. Het zijn fijngemalen pellets. Het is wel wat duurder als pellets. Je kunt even op de website kijken van Harrison's (weet de link niet, even zoeken bij Google) wat voor producten ze allemaal hebben. :)

Roosje

Ik gebruik nu prettybird, is vrijwel overal te krijgen en te bestellen. Nadeel is dat er kleurstoffen inzitten en dat is natuurlijk niet goed. Maarja, dat maakt het eten ook weer wat leuker. De ene keer blijven er alleen rode pellets over, de andere keer groene ;D

Ik ben wel van plan om over te stappen naar eco bird, maar ik moet even uitzoeken waar ik dat kan bestellen. Dit is net zo goed, maar goedkoper dan harrisson's ;D

Rianne

Ik heb ook Prettybird. Maar idd, het is zo gekleurd. Mijn valkjes zijn geen 'gekleurde zaadjes' gewend dus misschien dat het overstappen daarom niet lukte. Ik vraag me af of die kleurstoffen natuurlijk zijn, of dat ze op lange termijn kwaad kunnen.

Sanna

Citaat van: Roosje op 13 mei 2006, 15:12:22Ik ben wel van plan om over te stappen naar eco bird, maar ik moet even uitzoeken waar ik dat kan bestellen. Dit is net zo goed, maar goedkoper dan harrisson's ;D

Hier: http://www.eco-bird.com/
;D ;D ;D

Groetjes, Sanna