8 mei 2025, 19:32:44

wat volstaat er bij schouwen

Gestart door winston, 6 maart 2006, 16:51:14

« vorige - volgende »

winston

hey hey mensen

mijn kopel heeft nu 4 eitjes( eerste is 5 dagen geleden gelegd)...ik wil vanavond even schouwen of ze bevrucht zijn...ik heb niet een speciaal schouwlampje...volstaat een sterke zak lamp öok,of heb je daar speciaal licht voor nodig wat van een bepaalde kleur/sterkte is?????

groetjes sander

Rianne

Een schouwlampje is er speciaal voor gemaakt, omdat het relatief weinig warmte afgeeft, zodat de inhoud van het ei niet beschadigd raakt.

Tara

Klopt wat Rianne zegt,
maar als je in een donkere kamer bent, kun je ook een soort zaklampje gebruiken wat eigenlijk gewoon een beetje licht afgeeft, maar niet echt warmte, je kunt het echt gauw zien hoor ;)

Kolkkie

Hoi Sander,

Zelf gebruik ik een zaklamp met allemaal LED's. LED's geven geen warmte af dus ik kan dan zonder problemen de eitjes schouwen.

Als je alleen een gewone lamp hebt, dan moet je er wel voor oppassen dat je het eitje er niet te lang ervoor houd.

Wat heeft je popje de eitjes trouwens snel gelegd, 4 in 5 dagen tijd.'
Meestal leggen ze om de dag een eitje.

Er is een kans dat je bij een paar eitjes nog niet echt goed kan zien of ze bevrucht zijn.
Meestsal is dat pas duidelijk zichtbaar na 2 a 3 dagen, al moet je bij 2 dagen nog erg goed kijken of je wat ziet.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Bianca

Citaat van: Kolkkie op  6 maart 2006, 19:45:21
Hoi Sander,

Zelf gebruik ik een zaklamp met allemaal LED's. LED's geven geen warmte af dus ik kan dan zonder problemen de eitjes schouwen.

Deze kun je gewoon kopen bij een bouwmarkt ofzo

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

winston

hoi mensen

bedankt voor de reacties.....ik heb met een ledlampje gekeken en zag op 3 van de 4 eitjes vage bruin/rode verticale lijntjes lopen (wel vrij onduidelijk nog )...maar volgende ''probleem''?....de pop zit de hele nacht op de eitjes te broeden( wat goed en normaal is geloof ik?) maar de man hoord overdag te broeden en doet er echt geen ene flikker aan.....kruip in het blok zit er een minuutjes of 3 en smeert um weer zodat de pop weer moet....de pop begint er nu vrij moe en sloom uitezien,,ikzelf denk dahet komt omdat ze weinig tijd heeft om te eten omdat de man haar niet bijstaat.....iemand een idee hoe ik de pop kan aansterken ( bepaald eten ?) en hoe ik de man kan aansporen de pop meer en beter te helpen???

groetjes sander

Kolkkie

Hoi Winston,

Als je rode lijntjes ziet lopen dan is het eitje bevrucht. Je kan zelfs het hartje zien kloppen als je goed kijkt.
In het begin van een bevruchting zie je rode lijntjes (adertjes) in de dooier.
Wanneer het jong wat gegroeit is in het ei zie je dat de aders als het ware tegen de eischaal aan zitten.
Tegen de tijd dat ze op het punt staan om uit te komen zie je ze bewegen, je voelt ze tegen de schaal aan hakken om eruit te komen en bovendien hoor je ook piepjes uit het ei komen.
Ik blijf dat facinerend vinden.

Ik had even een paar vragen over je valkjes.

Is dit hun eerste nestje?
Hoe zou zijn ze nu?

Bij mijn eerste nestje heeft Minggu (pop) het in het begin alles bijna zelf moeten doen.
Pas later, aan het einde van de broerdperiode, kwam Punky erop om ook maar te gaan broeden.
Minggu was toen iets ouder als een jaar en Punky was toen een maand of 9.
Als ze nog jong zijnen het is hun eerste nestje dan is het een vrij normaal verschijnsel dat de man het in het begin er met de pet naar gooit.
Nu broeden ze prima om en om bij mij, al lijken ze momenteel er een beetje met de pet ernaar te gooien.
Minggu  altijd 's nachts (normaal verschijnsel bij poppen) en  Punky broed over het algemeen overdag.

Om je pop niet teveel af te laten vallen ed. zou je ze goed kunnen voorzien van trosgierst en eivoer.
Dat naast hun gewone voer natuurlijk.
Zo heb ik het zelf ook gedaan.

Groetjes,

Mariska

Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

winston

dankjewel mariska
winston(wildkleur man) is nu 2 jaar en chica(cinamon gepareld pop) 2,5 jaar

dit is hun eerste nestje in de anderhalf jaar dat ze een koppeltje zijn....ik voer ze nu gewoon grofparkietenzaad-eivoer en trosgierst is ook aanwezig...maar ze krijgt gewoon weinig tijd om goed te kunne eten omdat winston dus de luie man uithangt en bezig is met trots en stoer doen....zal ik iets van druivensuiker aan het water toe mogen voegen ? weet namelijk niet wat slecht of juist goed is voor ze tijden de broed?

groetjes sander

Kolkkie

Hoi Sander,

Druivesuiker op zich kan geen kwaad, ze krijgen er extra energie van.

Zelf heb ik nooit druivesuiker gebruikt tijdens het broeden. Ik geef ze nl. alleen druivesuiker als ze ziek zijn.
Ik zorg er voor dat ze voldiende eivoer, voer, water, sepia ed. tot hun beschikking hebben.

Minggu zit inmiddels weer op de eitjes en Punky is hier ook weer de stoere vent aan het uithangen.
Zij heeft denk ik nu een half uur gehad om even te eten, te drinken, te poepen en bij te komen.
Minggu ziet er nu ook niet echt uit alsof ze er plezier aan beleeft.
Ze ziet er moe uit, maar volgens mij zit ze zo weer te slapen op de eitjes.

Het is natuurlijk een zware periode voor de pop nu, met al dat broeden en later als ze moeten gaan voeren.

Groetjes,

Mariska

winston

hey hey

okeej dan scheur ik zo even naar de supermarkt even druivensuiker halen en ff een schouwlampje bij de dierenhandel....is mn eerste nestje dus allemaal nieuwe en erg spannend :D.....hou jullie op de hoogte

groetjes sander-winston-chica-diesel-spotty-spikkel-pino-sjaak

Kolkkie

Hey Sander,

Spannend he zo'n eerste nestje.
Je weet niet wat je kan verwachten ed.

Wat ik zelf wel in huis heb, en dat is altijd handig voor noodgevallen, is pap.
Mocht er wat misgaan dan kan je een valkje bijvoeren.
Zelf heb ik Nutribird A21 huis voor deze noodgevallen.
Sommige dierenwinkels hebben het niet op voorraad, dus kan het soms even duren voordat je het in huis hebt.

Groetjes,

Mariska

winston

okeej zal zo even pap halen....

kom net bij het blok en nu zit de man erop maar de eitjes liggen niet meer in het kuiltje in de bodem maar in de hoek van het blok en daar zit i dan te broeden :-\ :-\ :-\ wat moet ik daar nu mee doen dan.... ??? ??? ??? ???

Kolkkie

Hoi Sander,

Dat de eitjes ergens anders liggen is geen ramp.
Ze hoeven niet per se in het kuiltje te liggen.

Bij mijn blok zit er helemaal geen kuiltje in de bodem en ze hebben alle bedekking aan de kant geschoven dus ze liggen op een kale bodem.

Groetjes,

Mariska

winston

hey hey

okeej dan weet ik dat ook weer...ik ben vanmiddag het dorp ingeweest en heb van alles wat gehaald.....ik heb handvoeding van CeBe gehaald...nu kan ik aleen nergens op de verpakking ontdekken hoeveel gram/mml ze per x mogen..er staat aleen dat ze 6 tot 8 voederbeurten per dag moeten en dat dan afbouwen naarmate het jong groied/ouder word......

Kolkkie

Hoi Sander,

Hier even 2 foto's van Punky in het blok bij mij. Let maar op hoe ze de bodembedekking hebben wegehaald zodat de eitjes open en bloot liggen op de bodem.

Hier graait hij ze weer bij elkaar.

En hier zit ie erop.

Groetjes,

Mariska