23 mei 2024, 23:58:47

Nijntje Snuffie

Gestart door Ivy, 14 februari 2006, 16:50:44

« vorige - volgende »

Ivy

14 februari 2006, 16:50:44 Last Edit: 13 maart 2006, 19:25:48 by Ivy
Hoi!
Mijn vriendin (haar dochter eigenlijk) heeft een lief nijntje van twee jaar. Omdat hij nu toch iets minder aandacht krijgt (ivm geboorte baby/broertje) overwegen ze aanschaf van een vriendinnetje voor hem.
Ik zou haar helpen uitzoeken hoe en wat en ik weet dat sommige van jullie ook veel over nijntjes weten dus ik vroeg me af of jullie misschien ook antwoorden hebben.

Is het nog te doen om Snuffie nog te koppelen gezien hij al twee jaar oud is? Hoe kan je dat het beste aanpakken?
Ze willen dan beide konijnen in een buitenverblijfje plaatsen. Hoe groot moet een konijnhok zijn voor twee? Ik weet, hoe groter hoe beter, maar wat is dan een goede maat?
Snuffie heeft twee jaar binnen gewoond, kan hij nog buiten wennen? Natuurlijk zou die pas rond mei naar buiten gaan...
Waar kan het hokje het beste staan? (beton, gras ...)

Alvast bedankt!
Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Theetje

Hoi Ivy,

Wij hebben zo'n zelfde probleem gehad. Onze Flappie voelde zich ook wat eenzaam. Een konijn erbij is niet altijd even makkelijk. Een mannetje bij een vrouwtje is wel bekend, dat worden hordes konijnen of je moet castreren.
Twee vrouwtjes kunnen heel agressief naar elkaar reageren.
Twee mannen kunnen vechten en territorium afbakenen, zodat de urine je om de oren vliegt. Na goed overleg met de dierenwinkel hebben wij besloten om er een cavia bij te zetten. Geen gedonder met eventuele kleintjes en een hoge mate van gezelligheid, want een cavia kletst (piept) de ganse dag. Overigens weet ik niet of een caafje winterhard is, maar dat weet Inger M wel. Die heeft er ook een aantal, of in iedergeval gehad.

Het is maar een overweging, maar wel het overdenken waard.

Groetjes

Theetje


Kirsten

Hoi Ivana,

Ik heb mijn voedster pas gekoppeld toen ze 4 was,. dus 2 kan nog heel goed,.
Allereerst zou ze het konijn wat ze nu heeft moeten laten castreren. Ook hierna kan je niet gelijk koppelen maar moet je geloof ik nog een week of twee wachten tot je zeker weet dat het mannetje niet meer vruchtbaar is.
Dan ga je op zoek naar een maatje,. Een koppeltje werkt bij konijnen het beste,. dus mannetje vrouwtje
Kijk inderdaad in de opvang want daar zit zoveel leuks,. ik moet niet te veel kijken want dan wil ik er nog meer,. haha

www.opvangsnoopy.nl is bijvoorbeeld een site waar je wat kan vinden.

Ik zelf ben van mening dat ze met z'n tweeën gelukkiger zijn dan alleen, dus ik vind het een hele goeie keuze,.

Als je een konijn van je keuze gevonden hebt,. dan neem je je eigen konijn mee naar de opvang en kan je ze daar koppelen om te kijken of het klikt,. zelfs als het niet klikt dan nemen ze hem gewoon weer terug.

Tja informatie over een verblijf buiten vind ik lastig,. voor twee konijnen denk ik toch (afhankelijk va hoe groot ze zijn) aan 1.20 minimaal breed en 50 diep.
Verder is het als ze buiten verblijven ook een Ren te adviseren,. of een losse of er één onder het verblijf of ervoor (eronder is een mooie ruimtewinner)

Hou er wel rekening mee dat als je konijnen buiten verblijven je ze jaarlijks (minimaal 1x) moet enten. Vaak heeft de dierenarts in je regio speciale spreekuren ervoor waardoor het goedkoper is (één dosering vloeistof kunnen ze meerdere konijnen mee enten, dus is enten in zo'n spreekuur goedkoper :))

Als ik iets vergeten ben hoor ik het graag,.
Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Kirsten

oja ik zie nog een vraag,. hihi

Mijn mening is dat je hem het best op beton, harde ondergrond kan plaasten,. zo voorkom je dat ze eronderdoor kunnen graven en je kunt hem zelf leuk aankleden,. Bijv een afwasteil met kinderzand,. en je ligt helemaal in een deuk,. Verder kan gras ook maar dan moet je opletten dat ze er niet onderdoor uit kunnen en voor jong gras moet je opletten aangezien ze hier snel gas van kunnen krijgen, het grootse gevaar voor konijnen.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Inger m

14 februari 2006, 20:46:01 #4 Last Edit: 14 februari 2006, 20:48:23 by Inger m
Hoi,
Cavia en konijn:
Een cavia is een mogelijkheid, maar omdat het konijn een mannetje is, heb je grote kans dat het andere plannen heeft met de cavia. Het kan goed gaan, maar grote kans dat het niet goed gaat. Rammen zijn nogal seksueel ingesteld en willen daarom graag dekken. Een cavia daarentegen is een dier dat zich slecht kan verweren en het kan daarom fout gaan.

Daarnaast kan een konijn (en met name rammen) flinke trappen uitdelen met de achterpoten. Hierdoor zijn er voorbeelden bekend van verwonde cavia's.

Een cavia en konijn spreken elkaars taal niet en vertonen ander gedrag. Het is wel een optie, maar hetzelfde verhaal als een valkparkiet met een andere vogel dan een soortgenoot. Het kunnen wel goede maatjes worden.

Ikzelf heb jarenlang konijnen (alleen voedsters en een gecastreerde ram) en cavia's bijelkaar gehad zonder problemen. Er zaten echter wel een aantal cavia's en een aantal konijnen gehad in een ruimte van 2.50 x 1.00 meter. De cavia's hadden een eigen nachtverblijf.

De beste keus is een gecastreerde ram en een voedster. Een castratie kost wel iets, maar dat gaat ook niet om een groot bedrag. Tenminste niet voor een leuk konijnenleven...

Buiten:
Cavia's zijn goed winterhard, mits ze een goed tochtvrij en droog hok hebben (lees: beschutting). Koude temperaturen kunnen ze goed verdragen. Konijnen overigens ook. Ze kunnen beter tegen de warmte dan tegen de kou. Het afdekken van een heel hok vind ik daarom persoonlijk onzin, want dan zit dat beest de hele tijd donker (geen overzicht meer over de omgeving, wat wel belangrijk is). Het is wel heel menselijk om dat te doen...
Cavia's zijn wel vatbaar voor longproblemen, maar goede voeding (vit. C) en een goed droog en schoon hok voorkomt dat wel. Ik heb er nauwelijks problemen mee gehad.

Verblijf:
Als maat voor een verblijf raad ik voor dwerkonijnen en kleine konijnen (circa 2 kg.) een hok aan van minimaal 1.20 bij 0.80, maar het liefst ruimer. Mijn  hok voor twee kleine konijnen (hollanders) is 2.40 x 1.40 x 0.80. Ze kunnen daarbij nog 30 cm diep graven.

Als ondergrond is beton of tegels geschikt. Mits de konijnen inderdaad ook kunnen graven in een zandbak oid. Gras is minder geschikt, omdat dit snel opgegeten is en vervuild. Bvendien zit er in grasmatten vaak een soort plastic netten.
Er kan ook gekozen worden om de konijnen te laten graven door bv. betonbanden in te graven en stoeptegels als ondergrond. Het geheel kan dan opgevuld worden met turf of zand (of mengsel daarvan) of boomsnippers. Hierin graven konijnen graag. Bij mij maken ze wel een hol, maar kunnen ze niet te diep. Zorg wel dat er geen regenwater in het hok komt, door het af te kunnen dekken.

Verder is het belangrijk dat een koijn rechtop kan staan en een goed overzicht heeft over de omgeving. De dichte bouwsels uit de dierenwinkel met open front zijn vaak te klein/ laag en veel te dicht. Ik heb destijds gekozen voor een aluminiumhok, dit is niet echt duur, licht en onderhoudsvrij.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Ivy

Bedankt allemaal! Ik zal alles doorgeven. Ik ben echt blij met jullie, want als ik op het konijnenforum kijk krijg ik ook zo'n zin om twee nijntjes te nemen... ::)  :P
Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Theetje

Citaat van: Inger m op 14 februari 2006, 20:46:01
Hoi,
Cavia en konijn:
Een cavia is een mogelijkheid, maar omdat het konijn een mannetje is, heb je grote kans dat het andere plannen heeft met de cavia. Het kan goed gaan, maar grote kans dat het niet goed gaat. Rammen zijn nogal seksueel ingesteld en willen daarom graag dekken. Een cavia daarentegen is een dier dat zich slecht kan verweren en het kan daarom fout gaan.

gr Inger


Hoi,

Sorry, overheen gelezen dat het een rammetje was. Onze Flappie was een voedster en waarschijnlijk ging het daarom zo goed. Ze waren echte vriendjes. Overigens had ik al gauw twee cavia's, want de cavia was zwanger toen ik haar kocht. Dat was een verrassing na 9 weken  ;D
De cavia's misten echt iets toen Flappie overleed. Gelukkig hadden ze elkaar nog. Dat scheelde in iedergeval. Ze waren er dan ook weer snel overheen.

Groetjes

Theetje


Inger m

Hoi Theetje,
Ik denk zelf dat dat een groot verschil uitmaakt. Ik heb zelf jaren geleden aan iemand geadviseerd om een cavia en konijn samen te houden. Tot mijn verbazing ging dit fout (immers bij mij ging het altijd goed), maar toen had ik helemaal niet stilgestaan bij het geslacht van het konijn.

Nu adviseer ik bij voorkeur om ze soort bij soort te houden, hoewel ze ook prima maatjes kunnen worden, zijn het toch twee verschillende diersoorten met hun eigen gedrag.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Ivy

Hoi!
Daar ben ik weer!
Snuffie komt bij ons wonen (uiteindelijk vonden we dat de beste oplossing...). Ik heb daarom nog enkele vragen, gezien de internetsites over heel veel dingen niet eens zijn...
Eerste paar maanden blijft hij natuurlijk nog bij ons in de woonkamer. Ik ga voor hem een ren maken, zodat hij meer ruimte heeft en rond kan lopen ook als we niet thuis zijn. Wat voor bodembedekking is de beste voor in de kooi? Ook wil ik proberen om Snuffie zindelijk te maken. Hebben jullie daar ervaring mee? Ik heb al wat gelezen, maar weet nu nog steeds niet, of je zijn wc-tje beter in de kooi kan zetten of in zijn ren (gezien hij de hele tijd in de ren los mag) of beide. Wat voor wc kan je het beste gebruiken? (kattenwc?) En wat moet je in de bak doen zodat hij daar gaat plassen? Sommige kattenkorrels zijn afgeraden? Help?
Wat is de beste voer? Ik las ook dat je iets moet kiezen waar alleen die groene korrels (pellets ofzo) in zitten en geen extra'tjes... en dan zelf nog groenten voeren. Wat gebruiken jullie voor voer? Hij eet nu wel nog zo'n mix, maar ik wil dat hij gezond eet...
En nu de belangrijkste vraag - ik heb deze buitenverblijf gezien en ik vond hem prachtig - ruim genoeg voor twee dwergkonijntjes (denk ik) en wel betaalbaar.

http://www.rosman.nl/catalog/product_info.php?cPath=23&products_id=89

Maar hij is van geïmpregneerd hout. Kan dat kwaad? Ik las heel vaak dat er kankerverwekkende stoffen in zitten - of is het nu niet meer zo? Waarom zouden anders daarvan nog dierenverblijven gemaakt worden? En als je zo een hout schildert, is het dan weer onschadelijk of kan je beter geen hok kopen van geïmpregneerd hout?

Ik ga in mei zeker een konijnvriendinnetje voor hem zoeken en hopelijk kan hij deze week nog 'geholpen' worden en dan heeft hij genoeg tijd om te genezen en te wennen dat hij geen echte man meer is :P

Bedankt alvast voor jullie hulp.
Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Kirsten

Hoi Ivana,.

Allereerst gefeliciteerd!,.

pff wat een vragen,. hihi ben ze nu alweer vergeten,.
Ik heb zelf dus twee nijnen,. Ze krijgen hope farm voer en dan de rabbit select. Ik heb veel soorten voer geprobeerd, maar eerlijk gezegd doen ze het hier nog het beste op.
Ze hebben bij mij hennepvezel op de bodem met daaroverheen stro,. hiernaast krijgen ze elke dag hooi,. Ze moeten dit namelijk onbeperkt tot hun beschikking hebben.
Ik heb zo'n plashoek in het hok staan wat ik vul met die geperste houtkorrels (ook voor katten). Ze nemen geur op, waardoor ik het minder vind ruiken. Oook vind ik het makkelijk om die hoek te verschonen,. eigenlijk zijn konijnen best schone dieren en ze zullen in de kooi altijd een favoriete hoek hebben,. zet hem dan hier neer. Mannen kunnen met hun kont best hoog gaan zitten,Dus ik zou zo'n frettenplashoek kiezen,. ga wel even wat dierenwinkels af, want ze kunnen aardig duur zijn.

Tja verder moet je bij nijnen erg oppassen dat je geen gekke dingen geeft, ze moeten aan iets nieuws altijd erg wennen. Je moet zorgen dat er in hun voeding zoveel mogelijk regelmaat zit.

Over geimpregneerd hout durf ik je niets te zeggen sorry,.

Spannend hoor en vind het super dat je snuffie opgevangen hebt. Hou goed in de gaten dat ie snel weer eet na de ingreep,. is erg belangrijk dat de darmen snel weer op gang komen,. ook van te voren gewoon nog laten eten,. geen nuchtere maag ofzo,. is erg gevaarlijk.

Succes en hou je ons op de hoogte?

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Kirsten

oja en ook heel belangrijk en zeker als je ze ook buiten wilt laten lopen, is laat ze enten!,. Er zijn nu in maart weer overal spreekuren bij de dierenklinieken, waardoor het een stuk goedkoper is,. Als je trouwens later een maatje uit de opvang gaat halen, dan is deze waarschijnlijk al geneënt.

Volgens mij zit bij jou opvangsnoopy in de buurt,. Ik weet in ieder geval zeker dat zij het doet,.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Ivy

Bedankt voor je antwoorden, daar heb ik zeker wat aan. Ik maak zo nog mijn boodschappenlijstje. Het is nogal snel gegaan maar ik liep er al langer mee. Maar Snuffie komt morgen al! Dus ik zal ook wat foto's plaatsen als de server niet meer plat is...
Ik ga deze week nog naar DA bellen voor info over castratie, dan vraag ik meteen ook over inentingen. Hij is vorige jaar wel ingeënt geloof ik, tegen myxomatose, moet het dan elke jaar gebeuren?
Ik hoop dat hij het bij ons een beetje naar zijn zin zal hebben... Ik ga inderdaad een vriendinnetje uit opvang nemen, maar daar moet hij nog twee maandjes op wachten, eerst moet hij maar hier wennen...

Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Kirsten

Hoi Ivana,

Ja het klopt inderdaad dat je ze elk jaar moet laten enten,. Informeer goed bij de dierenartsen in je buurt, want ze verschillen erg in prijs,. Om je een idee te geven kost het mij hier in Ridderkerk 9,50 en voor een tweede konijn 6,50 Buiten de speciale spreekuren is het duurder(de vloeistof is namelijk maar 24 uur houdbaar, dus de rest moeten ze dan weggooien) en dan kost het 24 euro,.scheelt heel veel dus,.

Je kan trouwens op www.konijnen.nl veel info vinden,. ook over ziektes en castratie,. opvangtehuizen etc,.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Ivy

Hoi Kirsten.
Kan je ook niet slapen ;D?
Op die site heb ik al gekeken, inderdaad veel info. Soms weet ik niet wat ik moet geloven, dus daarom vroeg ik het hier ook. Dat vind ik persoonlijker en prettiger, want ik ken de mensen die mij antwoord geven.
Ik ga dus wel eerst rondbellen en wat vragen stellen voor ik naar de DA ga. Ik weet dat er zeker drie in de buurt zitten...
Nogmaals bedankt!

En als iemand het nog weet over geïmpregneerd hout dan hoor ik het graag!
Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Kirsten

hihi nou inderdaad,.

Verstandig om inderdaad eerst even rond te gaan bellen en schijnen ook verschillende methodes van castratie te zijn,. Dus goed informeren kan zeker geen kwaad.

Als je je vraag niet beantwoord krijgt hier, zou je hem nog even kunnen stellen op het konijnenprikbord,. daar heb ik ook al menige oplossing gekregen.
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=1405&collapse=1

Groetjes
Kirsten

ps ga het nu wel proberen hoor ;) :D



Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------