29 april 2024, 13:59:32

hoeveelheid voer

Gestart door Hanna, 17 april 2003, 01:04:46

« vorige - volgende »

Hanna

Nielsje wordt een flinke zelfstandige vogel en krijgt nog maar om de dag zijn papje.  Voor de rest eet hij trosgierst en parkietenzaad.  Maar als ik een tak trosgierst in de kooi hang, dan zou hij eraan (vr)eten tot het op is.  Nu vraag ik me echt af of dit wel gezond is.  Ik ben bang dat hij te veel gaat eten.  Of moet ik daar niet mee inzitten?  Ik haal de tak altijd na een tijdje uit de kooi en zet hem dan bij het waterbakje omdat hij wat zou drinken (want uit zichzelf doet hij dat nog niet).  Is dit goed wat ik doe?  Of mag ik hem gewoon laten eten zoveel hij wil?


Paul

Hoi Hanna,
Je kan hem rustig laten eten aan die gierst
stengel hoor.
Hij stopt vanzelf met eten als ie genoeg heeft en drinken zal ie zeker gaan doen als ie dorst krijgt als het waterbakje maar op een zichtbare plaats hangt.
Desnoodas even met je vanger in het waterbakje en dat op zijn snavel smeren dan weet ie meteen wat water is.

Groetjes,  Paul

Hanna

Hoi Paul
Drinken doet hij wel hoor, maar enkel als ik hem bij z'n bakje zet en dan drinkt hij alsof hij in dagen geen water gezien heeft.  Maar misschien ben ik gewoon overbezorgd....

Paul

Hoi Hanna,
Als ie al drinkt is er helemaal niks aan de hand.
Een valkje drinkt vaak heel weinig, maar 3 slokjes en dan weer een tijd niks dus als ie zo slobbert is er niks mis :-)
Die jonge van mij zit appart en eet ook volledig zelfstandig maar als ie eruit is gaat ie bij de moeder nog zeuren om eten en soms krijgt ie het zelfs nog :-)
Gewoon makkelijk dan hoeft ie geen zaad te pellen hahaha

Groetjes,  paul

Chewy

Ik zeg altijd maar: het is en blijft een dier en ze bepalen zelf wel of ze iets wel of niet lekker vinden :). Pas alleen wel op dat ze niet teveel lekkernijen gaan eten in plaats van hun echte voeding... als jij teveel chocola eet dan word je ook te dik... ja toch? Zo zie ik het.

Groeten, Chris.