Hoe lang doet een jong over uit het ei komen?

Gestart door Suzanne, 20 april 2005, 16:28:55

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi allemaal,

Omdat het eitje van Jacco en Plukkie een paar dagen geleden maar niet uit wilde komen (het bleef maar bij tikken, piepen en 1 barstje), was ik benieuwd hoe lang het kan duren voordat eitjes uitkomen. Ik heb nu nl. 2 eitjes liggen van Snowy, waarin gepiept en getikt wordt, maar die hebben al vanaf vanochtend 1 barstje en het gaat niet verder. Moet ik me al zorgen maken, of is dit normaal?
Bij Jacco en Plukkie heb ik op een gegeven moment het jong uit het ei geholpen, omdat die al een paar dagen daarvoor een dood jong hadden wat te lang geduurd had (maar daarbij was ook de eierdooier niet opgenomen, dus klopte het al niet helemaal).

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Kolkkie

Hoi Suzanne,

Volgens mij kan het wel eens een dag of 3 duren eer ze er helemaal uit zijn.

Mijn eerste eitje had nl. op vrijdagmorgen al barstjes in de schaal zitten, maar hij is pas zondagnacht uitgekomen.
Het 2de eitje had hem zelfs ingehaald met uitkomen.

Het 4de eitje van mij heeft er ook een tijdje over gedaan voordat hij uit was.
Om 12 uur's nachts had hij zelfs al een gaatje door het vlies heen, maar de donder kwam er nog niet uit.
Uiteindelijk is hij na 3 uur 's nachts geboren (ben een tijdje opgebleven).

Het 5de eitje van mij moet ook binnenkort uitkomen. Maandag zag ik al een klein barstje, nu is hij al een stuk verder.
Die zal vandaag of morgen wel uitkomen.

Als het te lang duurt is er wel het gevaar van indrogen van het vlies.

Wat je dan zou kunnen doen is het eitje rondom de barstjes voorzichtig vochtig maken met een wattenstaafje.
Dan wordt de kans op indrogen op dat moment wat kleiner.

Dat heb ik bij het eerste eitje ook gedaan, op advies van Inger.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Suzanne

Hoi Mariska,

Bedankt voor je advies. Hier heb ik wat aan voor mijn volgende piepende eitje. De 2 eitjes waarbij het hier om ging zijn keurig uitgekomen, maar de moeder heeft de jongen opzij geschoven en ze zijn gestorven  :'(.

Maar het wattenstaafje advies onthou ik goed!

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Riny

Hallo allemaal
Ik ga pas helpen als er een gaatje in het ei zit en er na 2 uur nog geen valkje geboren is.
Als ik help maak ik het eitje verder open met een cocktailprikker.
Groetjes Riny :D :D :D

Suzanne

Hoi,

Dat heb ik dus ook gedaan bij het jong van Jacco en Plukkie. Daar zat een gaatje in wat ook maar niet verder ging. Mijn man heeft het heel voorzichtig open gemaakt met een satéprikker. Dit jong is nu 5 dagen oud, dus dat is prima gegaan, maar hoe weet je of de eierdooier al opgenomen is? Ik vraag me ook af of dat te zien is met een lampje.

Groetjes

Suzanne

Paul

Hoi Suzanne,

Zoals Riny al zegt help ik ook alleen als er echt een gat in het ei zit en het jong komt er dan niet snel genoeg uit.
Als ze al aan het uitbreken zijn hebben ze bijna altijd de eierdooier opgenomen dus je kan het als er een gat in zit zeker wagen.
Doe het voorzichtig en als je ziet dat de eierdooier nog niet is opgenomen laat het jong dan alsnog in de onderste schaal zitten maar maak het kapje wel open.
Maar ik denk dat dat normal niet voor zal komen want een jong breekt pas uit als de dooier is opgenomen en dat is al een tijd voor het uitbreken.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Maar je ziet toch pas of de eierdooier opgenomen is als het jong er helemaal uit is? Of is er een manier waardoor ik het eerder kan zien?

Groetjes

Suzanne

Paul

Hoi Suzanne,

Als je het ei openmaakt er er zou nog een dooier in zitten die niet is opgenomen zal je die naast het jong zien zitten.
Maar ik denk dat de kans klein is als ze al uitbreken dat de dooier er nog is hoor en als je niks doet als er al een gat in het ei zit dan zou het jong zonder meer doodgaan als het vlies in het ei indroogd.
Dus je hebt niks te verliezen je kan het jong alleen maar redden.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi,

Maar dan moet er echt een gat in zitten neem ik aan. Nu zijn het alleen nog maar barstjes.

Groetjes

Suzanne

Riny

Hoy  Suzanne
Dan mooi laten zitten.
Bij mij duurt het soms wel meer als een dag als ik al barstjes zie zitten.
Zeker wachten met helpen tot er een echt gaatje zit.
Groetjes Riny :D :D :D

Suzanne

Hoi,

Nu kom ik eindelijk verder met al jullie reacties.

Bedankt  :-*!

Groetjes

Suzanne

Paul

Hoi Suzanne,

Met barstjes duurt het hier soms ook nog wel eens 2 dagen maar dan is het vlies in het ei nog heel en dan droogt het niet uit en hoef je verder niks te doen.
Als je het dan namelijk al open maakt is meestal de dooier nog niet opgenomen en dan overlijd het jong als je het openmaakt.
Alleen als er een gat in zit en er komt lucht in het ei dan zal het snel uitdrogen en moet het jong er echt binnen een paar uur uitkomen anders is helpen de enige redding.

Groetjes, Paul