28 maart 2024, 19:03:57

Mijn 2 kale parels...

Gestart door Mandy, 13 april 2003, 17:03:47

« vorige - volgende »

Mandy

13 april 2003, 17:03:47 Last Edit: 13 april 2003, 17:47:55 by Mandy
Hallo Allemaal, :)

Sommige hebben de verhalen al bij;
Kweken; Eerste nestje van dit jaar!,
kunnen volgen hoe het met mijn jonkies gaat.
Op deze 2 na verloopt alles soepeltjes. ;D
Deze 2 mooie geparelden werden helaas door hun moeder geplukt en heb ik, vandaag 13 april, uit het blok gehaald om daarna met de hand groot te gaan brengen, als noodoplossing... :-/
In dit dagboek zal ik jullie vertellen hoe het allemaal met deze 2 vergaat. ;)


Vanochtend vond ik m'n 2 parels nog meer toegetakeld in hun blok, ze bloedden zelfs bij de uitgetrokken veertjes... :(
De knoop is nu doorgehakt en ze zitten nu bij mij binnen in een groter nestkast zodat ze ook meer ruimte hebben. Ik heb er alvast maar een stukje trosgierst bij gelegd en een beetje water. Als ze over een poosje meer gewend zijn zullen ze misschien nieuwsgierig worden en op onderzoek uit gaan.

Ik had ze vanmiddag na m'n werk naar binnen willen halen, maar daar kwam weinig van, want ik heb een zware nacht met flinke buikgriep achter de rug. Nu zit ik thuis en voel me zo slap als een vaatdoekje... :-/
Vanochtend hebben ze nog wel goed te eten gehad, want hun kroppen zaten goed vol. Het eerste maaltje zal ik dus later vandaag eens gaan proberen als de kroppen leger zijn. Ik ben benieuwd hoe ze het zullen doen, zal niet meevallen denk, want ze zijn natuurlijk al weken een moedersnavel gewend en geen lepeltje, maar goed we zullen zien.
Pino heeft er trouwens nog geen erg in gehad, want die zit nu druk op de eieren van Truus te broeden en Marrie is wel wat van slag; hard krijsen en wild heen en weer vliegen, maar dat zal morgen ook wel minder zijn.
Nu zitten ze in het blok met deksel omhoog te wennen al aan die nieuwe prikkels; zien en horen vreemde dingen; blaffende hond en niezende papegaai... :D
Ze gaan nog flink tekeer als ik ze eruit haal, maar als ze even bij me zitten worden ze al wat rustiger. De oudste is rustig, maar de jongste is wel een druktemakertje hoor.

Dit is de oudste;

En dit de jongste, wel de mooiste qua veren vind ik;

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

sabrina

Hi Mandy,

Jee, wat zielig, ze zijn echt kaal. Wel triest voor Marrie dat ze haar kroost kwijt is, maar je hebt wel de beste beslissing genomen voor de valkjes. Hopelijk wennen ze snel bij je binnen en groeien hun veertjes weer snel aan.Groetjes,
Sabrina

Mandy

Wat baal ik toch dat het zondag is zeg...verdorie...geen enkele dierenwinkel open om handopfok te kopen. >:(
Ik heb ze net geprobeerd eten te geven, maar met dat lepeltje waren ze niet zo blij. Dus toen pakte ik een spuitje, maar aangezien ik geen malertje heb, verstopte grotere stukjes eivoer, dat spuitje. Ik had het wel week gemaakt met water hoor. Toen heb ik zitten pietsen en met de hand grotere stukjes eruit gevist, dat hielp ook niet en toen heb ik bijna het hele "tutje" eraf geknipt.
De jongste en drukste had er na flink wat aansporingen wel zin in, maar de oudste niet zo. Ik denk ook dat de jongste een pop zal zijn, want ze is ook heel pikkerig en die andere niet, die is heel rustig. Die jongste heeft ook meer en mooiere parels. De oudste heeft trouwens al een baasje gevonden als alles goed gaat, er had iemand via internet gereageerd. Maar die gaat dan pas als tie zelfstandig eet uiteraard. Ik zal ze straks weer proberen wat eten te geven.  :-/
Op dit moment liggen ze op een handdoekje bij mijn vriend op de bank te slapen. Paco vond het ook allemaal wel erg interessant, hij is heel lief hoor, maar we letten hier uiteraard wel goed op. Hij wil het liefst met ze spelen en knuffelen, kijk maar eens; ;D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

14 april 2003, 01:42:20 #3 Last Edit: 14 april 2003, 01:43:32 by Mandy
Gelukkig, ze hebben gegeten!  :)
Degene die ik hou, de jongste, noem ik Parel (achterste) en de oudste heeft de nieuwe eigenaresse (Anneke) Kokkie genoemd (voorste). Haar geparelde valkje van 2 jaar; Peppie, is onlangs weggevlogen... :(
Parel wilde wel uit de spuit eten, maar Kokkie niet. Toen ik ze naast elkaar had en Parel tekeer ging omdat ze eten kreeg herkende Kokkie dat bedelgeluidje van haar en wist dus dat ook hij daar z'n honger kon stillen en toen aten ze samen! ;D

In het blok nemen ze allebei al vlieglessen, ze wapperen al zo hard met hun vleugels dat het zaagsel uit het blok waait! :D
Ook maken ze allebei van die lieve tjilpgeluidjes en dat vervelende bedelgeluidje voor eten. Ze poetsen hun eigen en elkaar veertjes en liggen lekker tegen elkaar aan te slapen, lief hoor... :-*
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Mandy,
Zo te zien gaat het aardig goedmet het geplukte tweetal :-)
Ze zijn al best heel erg groot geworden.
Gelukkig hebben ze al een redelijke leeftijd en hebben de meeste stoffen van de ouders al meegekregen.
Het zal dan ook geen probleem zijn dat ze verder met de hand gevoerd worden.
Dat plukken is echt balen, mijn Binkie had ook allemaal van die bloedplekjes op zijn kopje en dat ziet er zielig uit maar echt last leek hij er niet van te hebben.
De veertjes die echt zijn uitgetrokken komen heel erg snel weer terug.
Waarschijnlijk voordat ze zelfstandig eten hebben ze al geen kaal kopje meer zo snel gaat dat.
Bij Binkie was een week later al amper meer wat te zien van zijn kale kopje maar voor alle veertjes helemaal terug zijn duurt wel iets langer.
Bij geparelde en bonte groeien de veertjes sneller terug dan bij een lutino of een albino is mijn ervaring.
Zo te zien heeft Paco ook wel erge schik met de kleintjes :-)
Mocht het niet gaan met voeren wil ik ook altijd helpen hoor maar er waren al vele die ook hun hulp aanboden gelukkig.
In elk geval heel veel succes met de kleintjes en van de week weet ik wel de echte naam voor kleine Paultje :-)

Groetjes,  Paul



Mandy

15 april 2003, 01:25:57 #5 Last Edit: 15 april 2003, 01:44:45 by Mandy
Hallo allemaal, :)

Het gaat goed met onze parels! ;D
Ze hebben al goed door dat ze nu eten door een spuitje krijgen. Het gaat steeds makkelijker. Vanmiddag heeft Raymon ze gevoerd en hij heeft goed zijn best gedaan, kijk maar eens naar die bolle kropjes...kroppen! :D De voorste is Kokkie en de achterste is Parel.

Ze worden ook al wat sneller rustiger en lijken al wat aan je handen te wennen. Ook als we met ze kroelen en rond het kopje krabbelen hoor je ze tjilpen en doen de oogjes dicht. Het lekkertse vinden ze vaak tussen snavel en oogjes en bovenop bij het kuifje, leuk hoor, we voelen ons ff mama en papa...!

We gaan ze nu opfokvoer geven. Ik heb nu Nutribird Prestige A21, wie heeft hier ervaring mee, dat was de enige die ik vandaag vinden kon. De vorige keer had ik van CéDé.
Ik denk echter niet dat ze veel tekort gekomen zijn, want ze hebben inderdaad van de ouders nog veel meegekregen en het eivoer dat ze nu gehad hebben was vermengd met Triovit waar allerlei stoffen als vitamines, aminozuren enz. in zitten.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Kokkie

Hoi Mandy,
Wat zien de twee pareltjes er goed uit. Ben toch wel erg trots op Kokkie. En harstikke leuk dat je dit dagboek zo bijhoudt. Zo kan ik alvast een beetje van Kokkie genieten.
Heb tot op heden niets gehoord van Peppie, maar wie weet wordt het nog Kokkie en Peppie.
Groetjes en succes met het voederen.

Anneke

Mandy

15 april 2003, 22:59:25 #7 Last Edit: 17 april 2003, 22:22:04 by Mandy
Het gaat goed met de geparelde valkjes !

Ze eten nu op de derde dag al vanuit de lepel!

Ik was eigenlijk bezig om de pap over te scheppen naar de spuit, maar ze vielen al zo aan dat ze uit de lepel begonnen te eten! Ook zag ik vanochtend dat ze al een beetje aan het trosgierst aan het knabbelen waren. In het blok heb ik ook een klein bakje water en zaad neer gezet, kunnen ze op ontdekking uit. ::)
Zien ze er niet voldaan uit?

Het is trouwens wel moeilijk om die pap er telkens goed af te krijgen. Met een lauw keukendoekje probeer ik het er zo goed mogelijk af te poetsen, echt fijn vinden ze dat niet hoor. :(

Ik zit er trouwens aan te denken om ook voor Parel een thuis te zoeken. Want eigenlijk is het best zielig dat ik ze hier nu met de hand groot breng, ze supertam wordt, maar niet hier binnen kan blijven ivm met mijn jaloerse papegaai (Chico). Als Parel in huis rond vliegt en naast Chico zou landen dan zou ze haar iets aan doen denk :o en dat risico ga ik niet nemen natuurlijk. Ze zou eigenlijk de volière in gaan, ons mensen gaan missen en als het ware af gaan kicken en verwilderen.  :(
Pino is al weer volop met Marrie aan het paren, dus over een paar weken zal ze wel weer eitjes gaan leggen. Het risico dat ze die jongen weer gaat plukken is natuurlijk erg groot. Ik ben van plan om dan de evt. bevruchte eieren bij de andere koppels onder te brengen, haar op nepeieren te laten broeden en haar volgend jaar een nieuwe kans te geven. Ze heeft het per slot van rekening nooit eerder gedaan. Japie-jo bv.is een dochter van haar en die plukt ook niet, dus dat verhaaltje van erfelijkheid gaat hier niet op. :) En hier speelt ook een sterkere emotionele waarde daar Marrie het allereerste valkje is dat ik in huis nam en tam had gemaakt...

Stel dat er dan tussen die overgelegde eieren weer een geparelde tussen zit, die ik dus eigenlijk nog graag wil, dan laat ik die gewoon uit vliegen en in de volière bij de rest.
Dus als er nog iemand is die interesse heeft? :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

17 april 2003, 22:25:08 #8 Last Edit: 17 april 2003, 23:00:53 by Mandy
Wat een weertje hé jongens!  ;D
Ik wilde die 2 parels natuurlijk ff mee naar buiten nemen nu ze toch nog niet vliegen en dacht waar moet ik ze dan in doen?
Ik vond nog een oude plastic bak waar ik ze in toen in deed. Ik dacht wel een goed idee, maar bij onderdeel voeding/handopfok had iemand anders dat idee ook al. Zo schrikken de vlakjes ook overal minder van als ze alles om zich heen zien, dan af en toe ineens een hoofd boven dat blok, en zeker als ik net uit bed kom! :D

En dacht toen; ik kan ze daar net zo goed in laten eigenlijk, zo kan ik ze ook beter in de gaten houden dan als ze in zo'n nestblok zitten. En wat zag ik toen later ook; Kokkie was al van de zaadjes aan het knabbelen! :P

Het zal echter niet lang meer duren eer ze gaan vliegen, want ze zijn echt flink aan het oefenen. De hele kamer veranderde hier in een houtzagerij met al dat zaagsel! :D

Nu heb ik er houtsnippertjes in liggen en dat gaat een stuk beter! Vanmiddag is Anneke naar Kokkie komen kijken en Parel heeft ook een baasje gevonden; Karin. Ze komt dan bij Jazzy, een ander valkje. Dus deze mama is blij dat haar kinders goed terecht komen! ;D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

linda

hoi mandy,
onze pico heb ik ook met nutribird grootgebracht maar dan met een fles.Aan de fles zat een tuitje zoals een lepeltje en dat was heel handig.Ik denk dat die vroeger gebruikt werden om babytjes soep en zo te leren eten met de lepel.Natuurlijk was een hier ook een knoeiboel van jewelste want onze pico was een echte slokker, en ik heb hem toen van keukenrol een slabbetje gemaakt  :D  ;D :D het bleef wel niet heel goed zitten maar er zat wel minder pap op zijn veren.Ik nam ook een penseeltje met warm water en daar waste ik zijn pluimpjes mee zuiver want als het aandroogt dan krijg je een keiharde smurrie op de veren wat je er bijna niet afkrijgt.Nog heel veel plezier met je vogels , ik lees je verhalen heel graag en de foto's erbij zijn heel leuk .Jij hebt er je handen mee vol want wat heb jij veel vogels en jongen  :D
groetjes linda

Karin

Wat een prachtige foto's weer Mandy !! We zitten al vol spanning te wachten tot ons pareltje komt  :) Morgen ga ik de kooi lekker uit soppen en alvast inrichten. Het kleintje gaat waarschijnlijk Dazzle heten. Een uni naam  voor het geval ze na een half jaar net als Jazzy toch een man blijkt te zijn :D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

19 april 2003, 03:32:32 #11 Last Edit: 19 april 2003, 03:47:22 by Mandy
In dat plastic bakje hadden Kokkie en Dazzle (leuk ;D) eigenlijk al weinig ruimte meer dus toen haalde ik de oude parkietenkooi maar van zolder. En daar waren ze wel blij mee, even wennen met die tralies en hoge stokken, maar zeer interessant allemaal.  :)

De bakjes zaad en water heb ik ook maar op de grond gezet en wat trosgierst erbij en ze knabbelen er al meer van. Ik geef 3 keer per dag pap, om de 6 uur en doe er ook wat klein zaad door. Ze bedelen nog wel regelmatig, maar na wat gekroel terug in de kooi, gaan ze iets anders zoeken en vinden dan dus het bakje zaad en trosgierst.  ;)
En vandaag heeft Kokkie voor het eerst gevlogen!  ;D

Hier zitten ze heerlijk bij mijn vriend op de bank in het zonnetje weg te dommelen, wat een scheetjes hé. :)
Kokkie ligt rechts en Dazzle links.

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Karin

Wat een scheetjes !! En wat een knappe vent is Kokkie al, dat hij kan vliegen  ;D Ik ben benieuwd wanneer Dazzle haar eerste vliegles neemt  :D De kooi staat al gesopt en wel klaar, houtsnippers erin, alleen nog even de voerbakjes opsnorren. Die liggen ergens in de schuur. Ik moet nog wel even op zoek gaan naar appelboom- of wilgentakken, want de oude heb ik weggegooid. De appelboom van mijn schoonmoeder heb ik al bijna helemaal kaalgeknipt voor de volière, dus misschien mijn schoonzus even lief aankijken  ;) Jazzy zit de kooi al te inspecteren  :D Zodra hij de kans krijgt klimt hij erin.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Kokkie

Wat een verassing, om dit nieuws te lezen. En de foto's zijn ook een plezier om naar te kijken.
De kooi is bij mij ook al helemaal schoon, maar ik wacht nog even met de bodembedekking. Ik ga binnenkort in de biesbosch naar Takken op zoek.  En dat Kokkie al gevlogen heeft :) fantastisch. Dazzle zal Kokkie ook wel snel nadoen.
Karin en ik boffen maar met dit mooie stel.

Groetjes, Anneke

Mandy

21 april 2003, 03:31:17 #14 Last Edit: 21 april 2003, 03:59:30 by Mandy
Jawel hoor, Dazzle heeft ook al gevlogen. En Casper die nu ook binnen zit vliegt lekker mee, met z'n drieën dus.  ;D
Het gaat nog wel onwennig en ze ontdekken bv ineens de hordeur, het rolgordijn voor het raam, de wijzers van de klok die ineens heel snel de tijd naar half 6 laat vliegen waarna ze op de bank eronder belanden... :D
Kokkie en Dazzle zitten saampjes in hun kooitje, maar niet meer op de eettafel, want die lag bezaaid met schilfertjes door al dat gefladder, het lag zelfs tot in de fruitschaal! :D
Nu staan ze hier op een tafeltje in de woonkamer.

Ze zitten nog veel op de bodem en overdag proberen ze wel eens een stokje of touwtje uit, maar daar moeten ze nog wel aan wennen. Ze zijn al erg aanhankelijk en zodra ze mijn stem horen gaan ze fluiten en druk doen om de kooi uit te kunnen. Ik geef hier niet elke keer aan toe anders hebben Anneke en Karin straks een probleem denk... ;) Ze moeten ook leren dat ze niet bij elk fluitje uit de kooi gehaald worden, maar er ook wel eens een poosje in moeten blijven. Zal straks ook niet altijd kunnen hé meiden.
Ook zijn ze erg aanhankelijk aan elkaar, ze zitten veel bij en naast elkaar en ze slapen tegen elkaar aan. Rechts zit Dazzle en links Kokkie;

Het viel daarom ook niet mee om ze apart op een foto te krijgen, want ze vlogen telkens naar elkaar toe! Hier hebben we Kokkie (die gaat naar Anneke);

En Dazzle (die gaat naar Karin);

Ze zullen elkaar straks wel gaan missen denk... :(
Maar ze krijgen goede en lieve baasjes die dat tekort goed aan zullen vullen. ;)

Ze eten al wat meer trosgierst en zaadjes, maar zijn nog erg aanhankelijk van de paplepel en bedelen nog snel. Toch bouw ik het af, want ze moeten van de honger zelf eten opzoeken en leren doordat ze daarvan eten hun honger gestild wordt.
De pap geef ik nu 2 keer per dag, is wat dikker en ik meng er grasparkietenzaadjes doorheen. Ze zijn hier ook al sneller van verzadigd moet ik zeggen, maar ws ook omdat ze overdag toch al wat knabbelen hier en daar. :P
Als ze zo hun best blijven doen dan geef ik ze volgend weekend nog 1 keer per dag pap en dan zullen ze al snel naar hun baasjes toe kunnen! Nog even geduld meiden! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl