28 maart 2024, 14:20:23

Twee Eitjes en reeds 4 jaar

Gestart door Brokkaar, 20 april 2005, 08:23:41

« vorige - volgende »

Brokkaar

Ik heb in huis en in de zomer op het strand in ons strandhuis een valkparkiet. Deze moet altijd aan de omgeving wennen als we weer verhuizen van de ene kant naar de andere kant.

Nu gingen we afgelopen week weer naar het strand en heb gister mijn valkparkiet van thuis opgehaald. Tot mijn grote verbazing zag ik 2 eitjes in de kooi. Ik heb haar uit de dierenwinkel en weet eigenlijk niet precies hoe oud ze is. Wel weet ik dat wij haar al 4 jaar hebben. Klopt dit eigenlijk wel! Ik heb verder weinig verstand van vogels maar deze is toch echt wel mijn vriendinnetje geworden en wil dus wel even weten of ze inderdaad pas na 4 jaar een ei legt?

Ik hoop dat u mijn vraag kan beantwoorden.
Alvast bedankt.
P.S. een hele mooie web-site hebben jullie.

Riny

Hallo Brokkaar
Meestal leggen ze al veel eerder eitjes.
Maar je moet de eitjes niet weg halen want dan blijven ze maar doorleggen.
Laat ze maar gaan broeden ,de eitjes zijn toch niet bevrucht.
Op een gegeven moment houd ze er van zelf mee op.
En als je nog meer vragen hebt horen we dat graag.
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi  Brokkaar,

Ik heb het ook wel meegemaakt dat een popje pas na 10 jaar eitjes ging leggen dus het is helemaal niet erg dat ze het pas na 4 jaar doet.
Op een of andere manier is ze nu in een broedstemming geraakt misschien door aiien op de rug bijvoorbeeld.
Zoals Riny zegt de eitjes gewoon laten liggen en een week of 2 laten broeden.
Meestal leggen ze 4 tot 6 eitjes met elke keer een dag ertussen dat er niet gelegd word maar ook dat kan wel eens verschillen dus maak je niet druk als er over 2 dagen nog geen volgende ei is dat gebeurd ook vaker.

Groetjes, Paul