7 mei 2025, 00:09:58

kweken valken

Gestart door Joke valkengek, 4 april 2005, 17:25:15

« vorige - volgende »

sky

Hoi Christof,
Ik denk dat ik hier familie heb zitten van jou valkjes ;D
Zij hebben sinds vrijdagmorgend ook 3 eitjes en hebben ook geen zin om te broeden :(
Heb zelfs een webcam aangesloten om ze hun rust te geven;
Straks ben ik genoodzaakt om ze zelf uit te broeden ;D
Zo zie je maar dat er heel wat verschil zit tussen de valkjes.
Groetjes Sky,

Psittaciformes

Hallo allemaal,

Geen nood! Het koppel is gisteren begonnen met broeden!!!! Ze hebben drie eitjes. Ze zitten vaak beiden op het nest, maar vooral de pop broedt! Het leuke is dat ook hun zoon (de dominate man) vader gaat worden!!! Zijn popje heeft al twee eitjes gelegd en ze zijn gisteren begonnen met het broeden. En inderdaad: hij is een goede vader! Zij zat een groot deel van de dag buiten en hij zat te broeden! 's Avonds wisselden ze mooi af!

Groetjes.

Riny

Hallo Psittaciformes
Wat fijn dat ze het zo goed doen voor jou.
Ik duim dat ze zo bezig blijven met hun best doen.
Groetjes Riny :D :D :D

Psittaciformes

Dank je wel, hé!  :D

Ze doen het nog steeds voortreffelijk! Het broeden is nu echt goed bezig. Ook de mannetjes doen zeker hun deel van het werk. De rust keert nu weer terug in de kooi, want ze hebben allemaal hun nestje gevonden en ze hoeven elkaar niet meer te beconcurreren. Nu maar een twintig dagen wachten, als alles goed gaat, en de jongen zijn daar! Ik geef ze alvast voldoende eivoer, krachtvoer, trosgierst en snoepstokken met fruit etc. dat ze zeker goed in hun voedsel zitten tegen het ogenblik dat de jongen er zijn, want dan zullen ze hun energie goed kunnen gebruiken!

Groetjes,

Christof.

Riny

Hoy Christof
Dat is ook heel erg belangrijk dat ze dan goede kost krijgen.
En je moet niets in hun voeding veranderen als ze jonkie's hebben.
Ik bedoel daarmee nieuwe dingen geven die ze nog nooit eerder gehad hebben.
groetjes Riny :D :D :D

pipo

Hoi,

Ik heb deze topic doorgelezen en naar aanleiding van jullie berichten ook even een vraag. Ik ben dit jaar ook voor het eerst met koloniebroed begonnen en op dit moment zijn er twee koppels gestart. Ook een koppel bij mij begon eerst niet constant te broeden maar zaten wel zo nu en dan op het nest. Als de eieren de eerste dagen niet continu bebroed worden kan dat dan de vrucht schaden?

Groetjes, Pipo.

Riny

Hoy Pipo
Dat is niet erg.
De ene valkparkiet begint bij het eerste eitje te broeden de ander bij het tweede of nog later.
Een onbebroed eitje kun je 2 weken goed houden.
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Pipo,

Het meest kritisch is in in het middelste deel van het broeden.
De eerste en laatste dagen mogen de eitjes vaak wat langer afkoelen  dat kan niet echt zoveel kwaad.
Ik heb hier laatst ook gehad dat de man die alleen broedde er 3 uur vanaf was en alle eitjes waren nog in orde daarna.
Dus het is niet zo heel kritisch hoor zeker niet de eerste dagen dan is het ei nog volop in ontwikkeling.

Groetjes, Paul