18 april 2024, 08:43:37

Zaadjes/trosgierst geven naast pap

Gestart door Lou Lou, 15 april 2005, 11:41:45

« vorige - volgende »

Lou Lou

Hoi allemaal,

Sinds een week ben ik in het bezit van Lou Lou; een valkparkietje van nu 5 tot 6 weken oud. De eerste dagen heb ik hem vier voedingen per dag met de spuit gegeven en gisteren ben ik begonnen met drie voedingen per dag (omdat de krop niet snel genoeg leegraakte). Vanochtend ben ik ook begonnen met het voeren dmv een lepeltje. Wanneer kan ik het beste beginnen met het mengen van kleine parkietenzaadjes door zijn voer?

Nu lees ik overal dat je ook al zaadjes en trosgierst in zijn kooi kan zetten. Maar kan dit ook als de krop nog gevuld is? Heeft dit geen invloed op verzuring? En raakt de krop juist niet vol van de zaadjes, waardoor je dan geen pap meer kan voeren?

Ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen.

Groetjes Sabine

Riny

Hallo Sabine
Het is juist goed om Lou Lou trosgierst te geven,zo leert hij om zelf te eten.
Ook kun je kleine zaadjes in zijn kooi neer zetten,je moet er wel op letten of hij de zaadjes ook eet.
Vaak denken mensen dat de kleintjes eten terwijl ze gewoon spelen met het eten.
Een valkparkiet peld de zaadjes dus je moet lege schilletjes als bewijs hebben dat hij eet.
Je mag ook wat eikrachtvoer door zijn papje strooien of wat trosgierst,dan krijgt hij in ieder geval wat binnen wat lijkt op zaadjes .
Houd je wel goed zijn gewicht in de gaten??
Groetjes en succes Riny :D :D :D

Rox4nne

Hai Riny,

Weet je zeker dat er trosgierst door de pap mag?
Ik werd dat toen afgeraden toen ik zelf mijn Bibi moest voeren.
Maar trosgierst mag zeker wel aanwezig zijn voor hem hoor, alleen wel goed opletten met pellen inderdaad.

Liefs,
Roxanne
PS. Heb je mijn IM gehad Sabine?

Riny

Hoy Roxanne
Als ik valkjes zelfstandig aan het maken ben doe ik altijd wat trosgierst over de pap heen strooien.
Ik voer dan wel met een lepeltje maar spelenderwijs gaan ze dan toch zelf eten.
Waarom denk jij dat dit niet mag,of werd dat er niet bij verteld?
groetjes Riny :D :D :D

Rox4nne

Nou, waarschijnlijk omdat ongepelde zaadjes niet goed verteerd worden, maar ik moet het even navragen, want ik weet niet of dit echt zo is hoor :-X ::)

Riny

Hoy Roxanne
Ik roer het er niet doorheen maar strooi het erover heen.
Groetjes Riny :D :D :D

Lou Lou

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb nu trosgierst, parkietvoer en water bij hem gezet. En ook ben ik nu zijn gewicht aan het bijhouden. Hij is op het moment 70 gram.

Bedankt voor jouw IM, Roxanne. Ik zal je toevoegen aan mijn msn als ik weer op mijn eigen computer zit (wat nu dus niet het geval is). Jouw verhaal heeft me nu wel een beetje angstig gemaakt. De kweker waar ik Lou Lou vandaan heb, praatte zo makkelijk over de handopfok. Maar het is toch allemaal een stuk moeilijker.

Gisteravond toen ik de derde voeding aan Lou Lou wilde geven, had zij de krop nog vrij vol zitten. Uiteindelijk heb ik helemaal geen voeding gegeven. Vanochtend was de krop leeg. Denken jullie dat ik nu vandaag het beste twee of drie voedingen kan geven?

Zij heeft tot nu toe in een bakje gezeten. Vanaf wanneer kan ik haar in de kooi zetten? Ik zet haar nu af en toe al in de kooi en dan loopt ze wat op de bodem rond, maar ik weet niet precies vanaf wanneer ze permanent in de kooi kan.

Groetjes Sabine

Paul

Hoi Sabine,

Als ze zichzelf warm kunnen houden dus voldoende veren hebben kunnen ze gewoon in een kooi als ze maar niet zo klein zijn dat ze de kop tussen de tralies door kunnen steken bijvoorbeeld.
Vaak kunnen ze dan ook lekker beginnen te klimmen dus dat is alleen maar goed.
Hang geen spiegeltje in de kooi dan heb je kans dat hij minder tam word.
70 gram is nog niet zo veel dus houd wel in de gaten dat dat niet minder word en voel even op zijn borst of het borstbeen niet te scherp is daarnaat moet je zeg maar altijd vlees voelen anders is ie te mager.
Als de krop in elk geval in de nacht maar helemaal leegt hoef je overdag niet echt bang te zijn dat je te znel voert.

Groetjes, Paul

Riny

hoy Sabine
Je moet vandaag gewoon blijven voeren zoals je gewend bent.
Houd het gewicht goed in de gaten en je merkt vanzelf wanneer Lou Lou minder gretig is,dan  je over op een voeding minder.
Als je maar zorgt dat een maal per etmaal het kropje helemaal geleegd is hoef je niet zo bang te zijn voor kropverzuring hoor.En daar is de nacht prima geschikt voor.
En Lou Lou is ook niet meer zo heel klein.Je kunt ook af en toe voelen of het kropje zacht en soepel aan voelt.
Begin gewoon om haar overdag in een kooitje te zetten dan heeft ze ook meer bewegingsvrijheid,en een valkje van haar leeftijd zit ook al goed in de veertjes,en ze kan gaan leren om te klimmen.Zorg alleen dat ze niet op de tocht komt te staan.
Groetjes Riny :D :D :D

Lou Lou

Hoi,

Lou Lou zit nu sinds gisteren overdag in de kooi en ze is inderdaad lekker aan het klimmen. Ik geef haar ook weer drie voedingen per dag. Ik had begrepen dat voor iedere nieuwe voeding de krop helemaal leeg moest zijn, maar ik heb van jullie begrepen dat het er meer om gaat dat de krop minimaal 1 keer per etmaal helemaal leeg is. Is er ook ergens een schema te vinden over het gewicht? Ik wist namelijk niet dat zeventig gram vrij weinig is.

Groetjes Sabine

Riny

Hoy Sabine
Als jou valkje een gezonde en levenslustige indruk maakt en niet afvalt zou ik me niet zo druk maken om het gewicht.
Ik heb er ook valkjes tussen gehad die veel lichter waren als een ander,en even goed gezonde valken zijn eworden.

Het zal bij valkjes wel net als bij mensen zijn ,de een is gewoon forser als de ander.
Groetjes Riny :D :D :D