11 mei 2025, 14:01:26

bijvoeren van 1 jong

Gestart door jokelouwe, 13 april 2005, 20:19:41

« vorige - volgende »

jokelouwe

Hallo, Ik heb vijf baby valken.
Dat is heel mooi, maar de vijfde is 6 dagen later dan de eerste en ik heb vandaag goed op gelet en nu zag ik dat ze deze niet voeren, kan ik met een gerust hart bij voeren of moet hij er uit.
Ik hoor het graag zo snel mogelijk.
Groeten Joke
dit is hem-->

Tara

Hoi Joke,

is dat een albino?? (Witte dons, rode oogjes)???

In elk geval, ik zou 'm bijvoeren, en liefst zelfs met wat druivensuiker door de pap.

Wordt ie wel warmgehouden?
Zoja, kan je'm gewoon laten zitten.

Groetjes, Tara

jokelouwe

ja hij wordt wel warm gehouden,.
Hij ligt zelfs vaak helemaal onder, dus warm heeft hij het wel ( ik zit er ook wel een beetje over in dat hij dood wordt gedrukt maar dat is nu niet aan de orde)
Ik ben hem al voorzichtig begonnen te voeren (nutribird) ik heb geen druivensuiker thuis, maar hebben ze dat er bij nodig, want dan ga ik het morgen halen.
en als ik hem bij voer dan gaat alles wel goed??
ja het is een albino, maar dat zijn ze alle 5.
gaaf he??
groetjes Joke

tommy

hoi

1 Hoe oud is het jong?
2 Hoe gevuld is de krop?
3 Wordt hij warm gehouden?
4 Richt hij zich wel op als de ouders gaan voeren?

1 Als het jong pas een dag oud is dan voeren de ouders vaak  nog niet, omdat hij dan nog op de eidooier vanuit het ei leeft.

2 Als de krop gevuld is dan zou ik hem niet bijvoeren.
Je doet dan meer kwaad dan goed.

3 Als hij warm gehouden wordt is dat al een goed teken

4 Als hij zich niet opricht wordt hij ook niet gevoerd.

Het is heel erg moeilijk om een jong vanaf dag een groot te brengen.
De eerste drie weken krijgen de jongen stoffen van de ouders die hun imuunstelsel opbouwen.

Als je er geen ervaring mee hebt zou ik het niet doen. Hoe sneu ook voor de kleine.

Vaak als de ouders het jong niet voeden en niet warm houden, maar wel de andere warm houden en voeren dan is er toch iets mis met het jong. Dat hoeft niet altijd zo te zijn, maar vaak voelen de ouders aan dat het jong te zwak is. Dan willen ze er niet hun kostbare tijd aan geven. Dat hebben ze meer nodig om de andere te voeren.

Het is ook normaal dat het jong een hele grote achterstand heeft op het jong wat bijna al een week oud is.
Daar hoef je je geen zorgen om te maken. Vaak scheeld het meer dan de helft.
Ik heb ze wel eens gehad dat ze nog geen 3 cm groot waren en de ander al 8 of 9 cm.

grt Annemieke

jokelouwe

hallo Annemieke
Hij is nu drie dagen, De krop was helemaal leeg ik heb zelfs nog een uur gewacht of ze toch nog gingen voeren, maar helaas, Deden ze niet.
hij wordt wel warm gehouden, ligt zelfs wel onder aan,
en hij richt zich wel op, maar de anderen zijn zo groot en die komen dus echt ver boven hem uit.
Over het met de hand op voeden zit ik niet zo over in, want dat heb ik wel vaker gedaan (zelfs papagaaien vanaf dag 1)dus dat zal wel gaan.en nu wil ik je nog even bedanken voor je reactie.
Ik moet zo ook weer kijken en ik hoop dat hij nu nog leeft.
maar dat zien we wel, Ik hoop het wel.
groetjes Joke

tommy

hoi

Ben blij dat je er ervaring mee hebt.
Er zijn zoveel mensen die maar wat aan rommelen.
Hoop dat je jong nog leeft.
Als die drie dagen is dan heeft hij wel voeding gehad hoor.
Als een jong een dag niet gevoerd wordt ligt hij met de pootjes omhoog.
Het is wel slim om hem in de gate te houden. Als hij wat is aangesterkt door je zorg zal je zien dat hij wel tegen ze broers en zusters kan opboksen.

Grt Annemieke

jokelouwe

nou ik heb hem gisteren even wat eten bij gegeven en nu zag ik dat de ouders vandaag wel hadden gevoerd.
Maar ik blijf het stel in de gaten houden.
groetjes Joke

Paul

Hoi Joke,

Je kan het jong ook elke dag wat bijvoeren omdat het toch wat achter is.
Bijvoorbeeld elke avond wat nutribird geven en dan elke dag even wegen of hij aankomt.
Zogauw hij elke dag een paar gram aankomt is het meestal wel goed.
Met 1 keer per bijvoeren hoef je verder ook niet op te letten of de krop leegt omdat het toch vermengd met het voer van de ouders.

Groetjes, Paul