27 april 2024, 19:32:37

wie kan me helpen met de geelwangen?

Gestart door Anita1, 13 april 2005, 23:23:08

« vorige - volgende »

Valerie

Dat is mooi. Hoe zien die er eigenlijk uit, die eitjes? Heb al vaak nepeitjes gezien, maar weet niet voor welke vogel die zijn.



Anita1

hoi valerie,
nepeitjes zien er hetzelfde uit als echte,zeg maar.als ik nu een foto zou maken zou je het verschil niet zien.
alleen kan je wel zien dat de kleur iets anders is.
knuf anita

Valerie

hehe, DAT wist ik al wel, maar hoe groot zijn valkjes-eitjes? ;)



Anita1

hoe groot?
heb je nooit eitjes gezien hier op het forum?
ik zal ff een foto neerzetten.

gr anita

Valerie

Maar op een foto kan je niet zeggen of ze nu 2 of 3 of 6  cm groot zijn.  :-\  ???



Anita1

haha heb nu geen zin om te meten.
ben doodop ff
denk zo anderhalf cm.
knuff anita

Valerie

OK! Nu weet ik tenminste iets.  ;D Hoe ze eruitzagen wist ik wel. Enkel de groote niet. Als je zelf nooit eieren gehad hebt. :p



boezempje

hai anita


pppffff ;)

succes meis met de eitjes.

essie

Inger m

14 april 2005, 15:18:59 #23 Last Edit: 14 april 2005, 15:21:23 by Inger m
Hoi,
Jammer dat het fout is gegaan met de geelwangen...
Maar eigenlijk zit ik met verbazing dit topic te lezen. Het is bekend dat geelwangen kweekproblemen hebben. Met een dergelijke mutatie zouden imo alleen professionele kwekers aan de gang moeten om dit te verbeteren. Momenteel wordt deze mutatie ook veel gehouden door mensen die eigenlijk nog geen of nauwelijks ervaring hebben met het kweken van valkparkieten. Ik vraag me af of dit wijsheid is. Ws wordt er niet verder gekeken dan het (mooie) uiterlijk van de geelwang. Dit is gewoon niet in belang van de vogel, want door het onderleggen onder pleegouders wordt het gehele probleem toch niet opgelost...niemand kijkt naar de oorzaak, maar wil gewoon geelwangen op stok krijgen.

Dit is geen persoonlijke kritiek (algemeen bedoeld), maar ik erger me hier al een hele tijd kapot aan. Ik kweek zelf al jarenlang valkparkieten en ik hoef geen geelwangen in mijn voliere, sterker nog, ik begin zo langzamerhand serieus te denken om over te stappen op andere soorten. Ik kweek liever met goede vogels met goede ouder eigenschappen en de kleur mag daarbij niet de boventoon voeren...wat bij valkparkieten dus wel duidelijk een rol speelt en dat bevalt me niet! Laat mutatiekweek over aan de mensen die er echt verstand van hebben en richt je op kweek met goede dieren.

Ik wens iedereen met geelwangen en andere mutaties uiteraard veel succes! 

gr Inger

nb. algemene opmerking naar het probleem. Het verbaast me niet helemaal dat een koppel nog niet al te vast broedt na 2 eieren. Ze moeten wel de kans krijgen (ze hebben toch eerder gebroed...klopt dat?)
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Anita1

hoi inger.
sjees wat kan jij fel zijn zeg! ahhaahahaaa.
gelukkig kan ik het goed hebben van je.
ik vind geelwangen mooie valkjes,maar niet echt om nou een hoop te verdienen aan de jongen.echt niet,want ik zit denk ik verrr onder de prijs.dat maakt me niks uit!
ik ben ook niet speciaal op zoek gegaan naar geelwangen.het werd me aangeboden.
wat het broeden betreft weet ik dit natuurlijk al lang he?
maar ja ze gaan paren en er komen eitjes.
moet ik dan maar mijn mond houden??
zo van dit word toch niks??
ik mag hier best opzetten hoe het mijn geelwangen vergaat.
en wat ik eraan doe,of een hulpvraag heb..
die geelwangen bestaan nou eenmaal,en het is gewoon jammer en sneu voor ze dat het broeden niet lukt.
deze hebben idd eerder een nestje gehad.
maar ja,ik moet het eerst met eigen ogen zien.ze kunnen allemaal zoveel zeggen.
en wat het broeden betreft. 1 ei was al 3 dagen en nachten bebroed.
toen het 2e ei erbij kwam stopte het mannetje split met broeden snachts,en het vrouwtje ging er maar 2 uurtjes op.
dan kan er wel gezegd worden,ja maar...
maar dat 1e eitje kan dan niet meer zo lang zonder warmte.
en ze zaten lekker te slapen buiten.
dus ik blijf erbij dat ik dan niks fouts,doe tegen de natuur in om ze bij pleegkoppels neer te leggen.
als ze nu morgen weer een ei gaat leggen,laat ik die echt wel liggen.
ik kan niet blijven slepen,en laat nu de natuur zijn gang gaan
de volgende keer maak ik me er wel minder druk om,omdat ik nu nog steeds maar moet geloven dat ze 2x een nestje hebben gehad.
mijn ervaring is nu ook met dit koppel wel anders.
gr anita

Stijn dc

Citaat van: Inger m op 14 april 2005, 15:18:59
Hoi,
Jammer dat het fout is gegaan met de geelwangen...
Maar eigenlijk zit ik met verbazing dit topic te lezen. Het is bekend dat geelwangen kweekproblemen hebben. Met een dergelijke mutatie zouden imo alleen professionele kwekers aan de gang moeten om dit te verbeteren. Momenteel wordt deze mutatie ook veel gehouden door mensen die eigenlijk nog geen of nauwelijks ervaring hebben met het kweken van valkparkieten. Ik vraag me af of dit wijsheid is. Ws wordt er niet verder gekeken dan het (mooie) uiterlijk van de geelwang. Dit is gewoon niet in belang van de vogel, want door het onderleggen onder pleegouders wordt het gehele probleem toch niet opgelost...niemand kijkt naar de oorzaak, maar wil gewoon geelwangen op stok krijgen.

Dit is geen persoonlijke kritiek (algemeen bedoeld), maar ik erger me hier al een hele tijd kapot aan. Ik kweek zelf al jarenlang valkparkieten en ik hoef geen geelwangen in mijn voliere, sterker nog, ik begin zo langzamerhand serieus te denken om over te stappen op andere soorten. Ik kweek liever met goede vogels met goede ouder eigenschappen en de kleur mag daarbij niet de boventoon voeren...wat bij valkparkieten dus wel duidelijk een rol speelt en dat bevalt me niet! Laat mutatiekweek over aan de mensen die er echt verstand van hebben en richt je op kweek met goede dieren.

Ik wens iedereen met geelwangen en andere mutaties uiteraard veel succes! 

gr Inger

nb. algemene opmerking naar het probleem. Het verbaast me niet helemaal dat een koppel nog niet al te vast broedt na 2 eieren. Ze moeten wel de kans krijgen (ze hebben toch eerder gebroed...klopt dat?)


mja, ik ben ook over aan het gaan op andere soorten. Valkparkieten zijn nog steeds leuk, maar de soort wordt steeds slechter en slechter. Ik laat het liever aan de prof. kwekers die valkparkieten weer sterk maken, en ook terug zuivere wildkleuren kweken. Tot zolang zal ik niet teveel met ze kweken. Dus ook geen geelwangen voor mij :)

Anita1

het lijk wel of door de geelwangen iedereen over gaat stappen op andere vogels?
klinklare onzin vind ik het.
er zijn altijd wel zwakke mutaties bij vogels.daar ontkom je niet aan.
gr anita

Stijn dc

hoi

nee, ik stap niet over op andere vogels omwille van geelwangen. Ik ben momenteel gewoon klaar met valkparkieten, en ik ben nu bezig met roodruggen. en voor het moment denk ik niet dat er zwakke mutaties zijn bij roodruggen

Lique

Hoi Anita,

Heel jammer dat dit gebeurd is. maar eigenlijk ook wel verwacht.
Je moet altijd zorgen voor een pleegkoppel voor geelwang valkjes. Want vroeg of laat stappen ze van het nest.
Je hebt juist gehandeld, door de eitjes weg te halen, en er nep eitjes voor in de plaats te leggen.
Misschien heb je nog een ander koppel, wat je een nep ei kan geven>? Misschien gaan zij wel broeden, en kan je de eitejs bij dat koppel leggen?

groetjes Lique

Anita1

wat een idee lique...
ik heb in een nestkastje in de voliere nepeitjes neergelegd,en binnen bij jippie en beaky.
helaas heb ik wel pleegouders,maar die hebben de eitjes al 17 dagen nu.dat is het jammere ervan.de geelwangen waren later gaan leggen.ik hoop dat je tip helpt.vind het heel fijn.dank je knuff anita