Wat is beter voor m'n valkje(s) ?

Gestart door Shayla, 18 april 2005, 16:50:13

« vorige - volgende »

Shayla

Hallo allemaal ,

Ik heb sinds een jaar of 4 a 5 valkparkieten , ik vind ze helemaal geweldig !  ;D Helaas is 1 van mn 1e valkjes overleden. Ik ben toen voor m'n "overgebleven" valkje een nieuw vriendinnetje wezen kopen.
Volgens de info die ik gekregen had zou het om een jonge valk gaan. Het beestje kon nog niet goed vliegen , dus ik was er als beginneling van overtuigd dat het zo was.
Na een aantal weken begon ik te vermoeden dat ik lichtelijk bedonderd was en dat dit (de nieuwe valk) een oudere was die ergens uit een voiliere vandaan was gehaald.
Het beestje schiet in de stress zodra je bij de kooi in de buurt komt en heeft op deze manier geen prettig leven zo. Ook m'n andere (wel tamme) valk word er gestressd  :'(van.
Ondanks al m'n pogingen om haar tam te krijgen wil het maar niet lukken.

Mijn vraag is nu : Is het voor dit valkje niet beter om een ander tehuis voor haar kan zoeken waar ze lekker in een voiliere rond kan vliegen zonder stress ? Wat denken jullie.
Het is een broedrijp vrouwtje en ze heeft al meerdere keren eieren gelegd.
Spreuk van een oude wijze valk :
Een dag niet gevlogen, is een dag niet geleefd.

Paul

Hoi Shayla,

Hoe lang heb je dat popje al?
Op een gegeven moment zal ze namelijk toch wel rustiger worden zeker met een ander wel tam valkje erbij.
Alleen kan het wel even duren en zo tam als de ander zal ze misschien nooit worden maar wel een stuk rustiger.
Ik heb ook een heel wild mannetje gehad en na een jaar kwam ie toch wel op je vinger zitten en was lang zo bang niet meer.
Wen haar in elk geval door veel voor de kooi te gaan zitten en met een zachte steem tegen haar te praten dan went ze steeds meer aan je.

Groetjes, Paul

Shayla

Ik heb haar nu ong anderhalf tot bijn 2 jaar.
Ze is uit de kooi iets rustiger dan in de kooi. Dan kan je dr op je vinger nemen en eergisteren mocht ik voor t eerst aan d'r koppie en rug zitten, maar van harte gaat het niet.
In de kooi komen doe ik echt elke dag , om trostgierst op tehangen of even nog een keer extra met de tamme te kroelen.
Ze schiet dan echt in de stress en begint te blazen en alle kanten op te "vliegen" om maar weg te komen.
Spreuk van een oude wijze valk :
Een dag niet gevlogen, is een dag niet geleefd.

Paul

Hoi  Shayla,

Je hebt wel heel vaak dat valkjes in de kooi banger zijn dan erbuiten.
Als je haar buiten de kooi wel op je vinger kan nemen en aan kan halen is ze toch al een stuk tammer geworden maar echt supertam zal ze denk ik helaas nooit worden als je al zo lang bezig bent :(
Je zou inderdaad een moi plekje bij iemand in een volliere kunnen zoeken dan moet je dat alleen wel in de zomer doen als het warm weer is.
Als je echt een tam valkje wilt is altijd het beste om er een bij een kweker te halen en dan een die net is uitgevlogen en zelfstandig eet al.
Hier gaan ze meestal met een week of 6 weg en dan zijn ze redelijk tam.

Groetjes, Paul