6 mei 2025, 23:43:12

Valkparkiet van het nest af

Gestart door Robbie21, 22 april 2005, 23:14:24

« vorige - volgende »

Robbie21

Hoelang kan een ei zonder 'ouder' op de eitjes? Ik heb 5 eieren liggen en de 29e moet de eerste uitkomen. Net zag ik ze voor het eerst een kwartier allebei niet op het nest. Hoe erg is dat? Hoelang mogen ze eraf?

Alvast bedankt!

Kolkkie

Hoi Robbie,

Op zich kunnen de eitjes wel even zonder de warmte van de ouders, als is dit wel afhankelijk van de omgevingstemperatuur.

Bij iemand is een valkje er zelfs 3 uur afgeweest en het is allemaal goed gegaan (dit nestje bevond zich wel in een warm huis).

Als de omgevingstemperatuur laag is, kan het eitje minder hebben natuurlijk.
Dan lijkt het dat 15 min. een uiterste is.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

tommy

hoi

Bij mij stappen ze er ook wel eens samen af.
Lekker gezamelijk eten.

15 min. is wel oke hoor.
De eitjes hebben ook warmte van elkaar.

Als het in huis is kanhet geen kwaad. Buiten is het inderdaad wel een max

grt Annemieke

Robbie21

Het is in mijn kamer en het is er redelijk warm in vergelijking met de andere kamers. Ik had ze er nog nooit samen vanaf gezien, vandaar dat ik even 'ongerust' was. Nu kunnen de vogels EN IK weer lekker slapen ;)

Bedankt

tommy

welterusten
en veel plezier straks met je jongen.

grt Annemieke

Kolkkie

Hoi Robbie,

Dan kan je idd met een gerust hart slapen :).

Welterusten in iedergeval.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Robbie,

Het is zelfs beter voor de eitjes als ze elke dag minimaal een kwartier afkoelen dus dat is helemaal geen ramp.
Zoals Mariska al zei zijn ze er hier wel eens 3 uur af geweest en er kwamen gewoon nog jongen uit de eitjes.
Dus een kwartier tot een half uur is helemaal geen probleem hoor.

Groetjes, Paul