16 mei 2025, 16:53:07

parkietjes eitjes broeden

Gestart door Beta ook, 12 april 2005, 14:30:06

« vorige - volgende »

Beta ook

We hebben 2 nestjes 1 van valkparkietjes en 1 van rood ruggen.
Nu had ik hen graag handtam gemaakt, van welke dag af kan ik de vogeltjes uit het nestje halen.
Ook welke voeding, ik dacht aan eidooier met paneermeel.
Of moet daar wat anders bij

Inger m

Hoi Beta,
De jongen kun je beter gewoon bij de ouders laten totdat ze uitvliegen. Bijna de helft van de jongen met handopfok gaat dood of heeft gezondheidsproblemen en dat is het niet waard!

Neem de jongen als ze wat ouder zijn regelmatig in de hand en laat ze op die manier aan mensen wennen. Zo kunnen ze prima tam worden. Je kunt ze evt wat met de hand bijvoederen, maar laat ook de ouders voeren. Zij zorgen voor de juiste voeding indien je ze zelf goed voert (eivoer).

Paneermeel en eidooier daar krijg je jongen niet goed op groot en klinkt als een ouderwetse methode. Tegenwoordig zijn er uitgebalanceerde handopfokvoeders te koop afgesteld op de juiste soort vogel. Veel problemen ontstaan door verkeerde voeding...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Inderdaad gewoon lekker bij de ouders laten zitten ! Ik haal zelf de jongen vanaf een leeftijd van 2 weken dagelijks even uit het broedblok. Als ze ouder worden steeds langer en als ze met een week of 7 naar hun nieuwe baasje gaan zijn ze al supertam.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves