4 mei 2025, 18:31:22

geslacht bepalen jonge valk

Gestart door margreet, 11 april 2005, 22:31:58

« vorige - volgende »

margreet

hallo,

In verband met de aanschaf van een jong valkje wil ik graag weten of het inderdaad een mannetje is. Ik heb gelezen??? dat het te zien is als je een veer opstuurt. Wie heeft hier ervaring mee of weet welke veren je hiervoor moet gebruiken. En is het juist dat je deze kunt opsturen naar dr.Feld. Graag reacties

groetjes Margreet

Tara

Hoi Margreet,

via DNA kan er veel hoor, idd het geslacht bepalen,
het is alleen vrij kostelijk helaas.. Maar het moet lukken.
Ook is het om het even welke veer, de meesten gebruiken een staartveer.

Ikzelf zou een stap verder willen gaan met een valkje via DNA laten testen wie z'n ouders zijn, want we zitten met een probleempje hier met onze Musli :).

Groetjes, Tara

margreet

hallo Tara,

Het valkje komt van een goede kweker die ook hier op het forum actief is, het probleem met de ouders is er niet, begrijp ook niet goed wat je daar mee bedoeld. Als ik dit valkje zou nemen neem ik het risico dat ik straks met drie popjes zit, ouderpaar en i jonkie een popje. De kosten zullen inderdaad niet gering zijn maar dat moet dan maar. Ik ga morgen contact zoeken met dr.Feld of het bij hem gedaan kan worden.

groetjes Margreet

Tara

Hoi Margreet,

nee dat probleem met de 'ouders' is alleen bij mij hoor, niets te maken met het geslacht te bepalen, zeker weten of het Musli's ouders zijn, maar zit een lang verhaal achter.
Dit wil ik graag ook uitproberen.

In elk geval succes!

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Margreet,

Via dr Feld kan wel maar die doet het via endelscopisch onderzoek dan gaat het valkje onder narcose en met een sneetje onder de linker vleugel kan hij via een endelscoop zien wat het is dus je weet het meteen.
DNA test kan via een laboratorium dat kan dr Feld niet zelf.
Je kan dan de veren opsturen naar Gendika.
Je kan hier even lezen hoe dat gaat je kan zakjes bestellen en die stuur je dan terug met veren.
http://www.gendika.com/vogeltest.htm
Het kost 22,50 per vogel dat onderzoek.

Groetjes, Paul

margreet

hallo beide,

bedankt voor de informatie, ga er vanuit dat het goed zal gaan.

groetjes Margreet