17 mei 2025, 23:53:29

Dringende vraag Probleempje met eitjes

Gestart door Danielle M., 11 april 2005, 21:08:23

« vorige - volgende »

Danielle M.

Hallo ik weet niet zeker of ik deze vraag bij het goede onderwerp stel want ik heb me net pas aangemeld en het valt eigenlijk niet onder het onderwerp kweken. Maar ik wist niet waar ik het anders moest stellen. Ik heb namelijk een wit valkparkietje en ze heeft in 1,5 week 3 eitjes gelegd. Ze zit alleen in een kooitje en is al een beetje tam.Ik heb haar ongeveer 2 jaar nu. Is het erg dat ze in haar eentje al 3 eitjes heeft gelegd in ongeveer 1,5 week? Ik heb hiervoor ook een vrouwtjes valkparkiet gehad maar toen een grijze en die heeft nooit eitjes gelegd? Ik heb wel alle drie de eitjes weg gehaald omdat ik heb gehoord dat ze anders niet meer gaat eten of drinken. Maar wat moet ik nu doen? Is het erg??  Groetjes Danielle M.

Kolkkie

Hoi Danielle,

Wat je het beste kan doen is om je valkje er een dag of 21 op laten broeden.
Dan heeft ze het gevoel dat ze heeft gebroed en zal ze minder snel weer eitjes gaan leggen dan als je dit niet zou doen.
Jaren geleden heb ik nl. een popje gehad die dit ook deed, die heb ik een poosje erop laten broeden en daarna legde ze een tijdje geen eitjes meer.

Tijdens het broeden heeft ze regelmatig wat gegeten. Als ze honger hebben dan gaan ze vanzelf wel eten.

Heeft je valkje wel de beschikking over goede kalkbronnen zoals een sepia?
Dan krijgt ze voldoende kalk binnen omdat ze anders een kalktekort kan krijgen vanwege het eieren leggen.

Groetjs,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Riny

Hoy
Danielle
Je kunt eigenlijk beter de eitjes laten liggen,anders is de kans groot dat ze blijft leggen.
Groetjes Riny :D :D :D