17 juni 2025, 09:45:43

1e geelwang geboren!!!

Gestart door Anita1, 11 april 2005, 18:53:20

« vorige - volgende »

Riny

Hoy Anita
Die eitjes kun je niet in de couveuze uit laten komen daar zul je toch een broedmachine voor moeten hebben.
Het is te moeilijk omdat hier allemaal uit te leggen maar het heeft met de luchtvochtigheid ed te maken.Daarom zou ik het eitje uit laten komen onder de ouders als dat mogelijk is.
Ik wens je leel veel succes Groetjes Riny :D :D :D

Anita1

;D oke fijn thnx riny!
ik laat ze onder parel en rico liggen dat is een rustig nest.
hier even een foto van de kleine..heeft net weer goed pap gegeten voor de 2de keer.
hier even een foto

knuff anita

Riny

Hoy Anita
Denk je aan de yakult en je kunt er ook een klein beetje druivesuiker onder doen.En heb je aan een thermometer gedacht?
De themperatuur moet nu toch wel net boven de 30 graden zijn.
Groetjes Riny :D :D :D

Mandy

Hoi Anita,

Gefeliciteerd met het jonkie hoor. :)

Maar als ik even een tip mag geven. Je wist vantevoren al dat het zo zou gaan met de geelwangen, dat is nu eenmaal de manier waarop deze mutatie ter wereld is gekomen. En zoals de meeste geelwangkwekers doen is de eitjes overleggen bij pleegkoppels waarbij de eitjes van ongeveer dezelfde datum zijn. Heb je die niet, dan moet je de eitjes bewaren en er later onder leggen zodra een pleegkoppel eitjes gaat leggen. Je kan eitjes gewoon bewaren, er komt pas leven in zodra ze bebroedt worden. Dus als je al verder wilt gaan met deze geelwangen wees dan slim en leg ze de volgende keer meteen over, dat bespaart je een hoop ellende zoals je nu hebt en dan hebben de jongen ook meer kans om te overleven.

Succes verder.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Anita1

hoi mandy,mijn geelwangen hebben heel goed gebroed juist!
tot 1 ei ging piepen en uitkwam.toen was het over.

hoi riny.ja heb die temperatuur aangehouden.
en ook druivesuiker en yakult.
knuff anita

Mandy

Citaat van: Anita1 op  2 mei 2005, 12:50:33
hoi mandy,mijn geelwangen hebben heel goed gebroed juist!
tot 1 ei ging piepen en uitkwam.toen was het over.

Ja dat is ook zo, maar je wist dat het een keer fout zou gaan, dus je had dit kunnen voorkomen. ::)
Je hebt juist geluk gehad dat je dit gezien hebt. Ze hadden ook een keer 's nachts kunnen stoppen en als je het dan de volgende ochtend pas ontdekt zou hebben zouden de jongen al in het ei overleden zijn door afkoeling. Dus je hebt veel geluk gehad hoor, en dit jong ook, tot nu toe dan...
Hopelijk helpen je goede zorgen dat dit jong en de andere die nog gaan komen het overleven, succes. ;)

Riny

Hoy Anita en Mandy
Nu heb ik misschien een hele domme vraag,maar als deze kleintjes helemaal met de hand groot gebracht worden loop je dan niet dubbel zoveel kans dat ze zelf slechte ouders worden?
Het is al een grote gok bij geelwangen maar dan op deze manier misschien nog groter?
Wat denken jullie?

Mandy

Dat hoeft niet, er zijn genoeg jongen die met de hand groot gebracht zijn en later toch normaal eigen jongen groot brengen. Maar bij de geelwangen ontbreekt gewoon dat instinct. :-\
Ik ben zowieso tegen handopfok tenzij het niet anders kan. Dus als je de eieren overlegt bij een pleegkoppel kunnen die op een normale manier de jongen groot brengen. Zo zijn de meeste geelwangen ook groot gebracht, maar ondanks dat hebben ze dus geen instinct om het later bij hun eigen jongen ook zo te doen, het ontbreekt gewoon bij deze mutatie. Het is een fout die kwekers er zelf in hebben gekweekt. Beter zou zijn om deze mutatie opnieuw op proberen te kweken zonder dit probleem.

Anita1

hoi riny.ik zou het niet weten.ik denk eerder dat het komt als je met 2 geelwangen gaat kweken.dit is toch van de goede mutaie split en geelwang.
denk dat het jong er niet slechter op hoef te worden met broeden later.
maar zou hem zeker niet tam houden dan.gewoon in de voliere.
daar ligt het probleem met de geelwangen.2 geelwangen tegen over elkaar.

mandy,nee je weet natuurlijk nooit hoe het af gaat lopen..
maar william en ik zijn zeeeer alert geweest.we hebben elke nacht gekeken of ze broeden.
zelfs ervoor het bed uit!
en dan ontdek je opeens om 12 uur dat ze niet broeden.en volgens mij heb ik goed ingegrepen.anders had ik nu geen jong gehad.
ook in het begin zijn de 2 eitjes even bij een pleegkoppel geweest.tot ze allebei gingen broeden.ook daarvoor hebben we snachts gekeken.
dus ik vind dat ik er veel zorg aan heb besteed.maar ben blij dat ze toch goed broeden.

riny..ff vraagje nog aan jou..
die yakult moet dat elke voeding? of 1x per dag of hoe?
kan jij me dat vertellen? knufff anita

Riny

Hoy Anita
Ik doe de Yakult er bij iedere voeding bij en de druivesuiker alleen de eerste week.

Anita1

;D okeee thnx riny.je bent weer een schat! knuff anita :-*

Kirsten

Hoi Anita,

Gefeliciteerd met je eerste kleine jong van je geelwangkoppel.
Het was even behoorlijk hectisch las ik :-\
Petje af hoor voor je actie en ook super dat je man zo meehelpt. Het is altijd fijn als je er op zulke momenten niet alleen voor staat.
Ik duim mee hier en hoop dat alles goed blijft gaan.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Riny

hoy Anita
Geef maar van het begin aan Yakult erbij dat kan nooit kwaad.
Maar wel een deel Yakult en 4 delen water.
Je kunt ook papje maken voor 2 voedingen en dan bewaar je dat in het spuitje in de koelkast.
Als je dan weer aan de volgende voeding begint leg je het spuitje in een kopje warm water.Wel aan je pols voelen of het niet te warm is.
Succes Riny :-* :-*

Anita1

2 mei 2005, 15:16:16 #148 Last Edit: 2 mei 2005, 15:46:29 by Anita1
de plannen zijn veranderd.de 2 oudste van parel en rico ga ik handopfok doen.en de geelwang gaat dan in het broedblok.
zo krijgt de geelwang dan wel alle voedingstoffen binnen die noodzakelijk zijn.
en kan het andere ei ook nog uitkomen.
steeds al er een ei uitkomt, haal ik 1 jonkie weg.de oudste steeds.
we gaan dit proberen,en ik denk dat paul gelijk heeft.
de kans is dan veeel groter.
knufff anita

trienke

hoi anita

Ik hoop voor je dat het goed gaat, en ik vindt het beter dat je de plannen hebt omgegooid!

Want van de eerste dag opvoeden is moeilijk,

Groetjes Trienke