25 april 2024, 09:57:09

Hulp/raad nodig!!

Gestart door ROCKS, 11 april 2005, 11:28:27

« vorige - volgende »

ROCKS

Hallo,
vorige week zijn er drie eitjes uitgekomen, 2 op maandag en 1 op dinsdag. Omdat er zo weinig verschil tussen zit, was het moeilijk om te zien wie de eerste, tweede, en derde was. Na een paar dagen heb ik ze gewogen, en er waren er twee van 6 gram en 1 van 4 gram, dat zou de jongste kunnen zijn.
De moeder doet het in haar eentje, het voeren. We hebben het goed in de gaten gehouden, en nu blijkt dat de jongste dus niet meegaat met de andere twee. Die krijgen veel meer eten dan hij/zij. Ze wegen ondertussen al 10 en 14 gram. Hij/zij woog er nog steeds maar 6, en ik ben nu zo bang dat ie het niet gaat halen! Ik ben af en toe al aan het bijvoeren als het kropje leeg is en hij geen eten krijgt omdat de andere twee zo veel vragen. Nu haal ik die 2 er af en toe gewoon maar ff uit, want dan krijgt ie na een tijdje wel alle aandacht en eten. En soms zie ik dat ze alledrie eten krijgen, die 2 eten wel meer, maar toch. Ze houdt het wel gewoon warm en ze stoot het niet af ofzo. Ik vind dit zo moeilijk, het is allemaal voor het eerst. Als ik dan hoor dat ie weer eten krijgt krijg ik gewoon kippevel en ben ik weer effies helemaal gelukkig, maar het duurt helaas niet lang.
Ik heb het schema met daarop de hoeveelheid eten wat je moet geven als je echt handopfok gaat doen, en daar ben ik ook niet bang voor om te gaan doen. Maar het lijkt me gewoon beter als het vooral nu alles van de moeder krijgt.
Ik weet al wel dat als ie het haalt dat ie dan NIET weggaat!!
Hij is zo zielig, gister heeft ie ook al weer iets heeel ergs meegemaakt, maar daarover vertel ik in een andere topic, onder gedrag, oke? Ik heb daarbij ook wel weer jullie raad/advies nodig, dus als er iemand antwoorden heeft? GRAAG! Alvast bedankt , ook voor het lezen!
Nellie


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

margreet

hallo Nellie,

Je zult vast een goed advies krijgen, kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, sommigen geven wel eens een extra bijvoeding, maar dat laat ik aan de experts over. Ik hoop dat je snel een antwoord krijgt en veel succes.

groetjes Margreet

Riny

Hoy Nellie
Wat voer je bij Nutribird of Kaytee?
Je kunt ook het kleintje wat minder krijgt iedere dag bijvoeren .Daarna leg je het lekker terug bij de ouders.
Hopelijk gaat vader er zich ook mee bemoeien.
Ik wens je veel succes!!
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Nellie,

Zoals je zelf al aangeeft doe je gewoon het beste wat je kan doen.
Dus af en toe de twee oudste weghalen zodat de jongste gevoerd word en af en toe bijvoeren.
Houd in elk geval elke dag het gewicht goed in de gaten de kleine zal elke dag toch iets zwaarder moeten worden anders is er iets niet goed.
Maar zolang de moeder het toch warm houd en voert als de twee oudste er niet bij zijn is dat toch wel een goed teken.
Helemaal overnemen van de handvoeding nu lijkt me geen goed idee omdat de moeder toch zeker in de eerste twee weken stoffen meegeeft die jij ze niet kan geven.
Zorg in elk geval wel dat de krop in de nacht leeg kan raken en in de ochtend helemaal leeg is als je zelf gaat voeren.
Maar zolang de moeder ook steeds voert is de kans op kropverzuring erg klein en kan je gewoon een aantal keer per dag bijvoeren.

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Paul en Nellie
Ik heb vorig jaar een ouderpaar gehad waar het precies zo ging.
Ook ik haalde de 2 grootste af en toe weg zodat het kleintje gevoerd zou worden.
De ouders raakte echt van slag als er iedere keer 2 jonkie's weg waren.
Het kan aan mijn ouderpaar gelegen hebben maar daarna durfde ik het zo niet meer te doen.
Naderhand heb ik iedere dag het kleintje 2 x per dag bijgevoerd en dat werkte goed.
Groetjes Riny :D :D :D

ROCKS

11 april 2005, 16:28:49 #5 Last Edit: 11 april 2005, 17:38:42 by rocks
Hoi,
Ik heb vanmiddag de twee dikkertjes (want dat zijn ze) er weer ff uitgehaald, en toen ging mams de kleine na een tijdje weer voeren. Ze houdt hem ook goed bij haar, lekker warm onder haar. Ik moest vanmiddag weer werken voor het eerst, en toen ik thuis kwam heb ik gelijk weer gekeken natuurlijk. Er zat voer in zijn kropje, dus dat gaat goed. Ik heb hem gelijk maar gewogen want ik ben best wel benieuwd of ie nou wel of niet aankomt, en hij woog nu 8 gram! Hij komt dus aan, eerst woog ie 6 gram ,maar gister na al die stress,(zie topic: Coco een kanibaal?) nog maar 4!! Dat was wel schrikken toen.
Wat betreft de vader: das een heel ander verhaal, dat staat onder een andere topic, bij gedrag, onder: Coco een kanibaal?
Als je dat gelezen hebt begrijp je waarom Coco er niet meer bij mag.
Ik heb er zelf wel goed hoop op dat ie het gaat redden, hoor.
Gister even niet, maar ach, het verschilt per dag.

Riny,
Ik heb CeDe handopfok, daar heb ik ervaring mee en dat heb ik eigenlijk altijd in huis. Toen ze hier ziek waren (mijn grote valkjes)  moest ik ze ook bijvoeren met pap. Tot nu toe heb ik de "kleine" nog maar drie keer zelf gevoerd, en de rest doet mams het. Ik ga het pas overnemen als het echt moet, nu gaat het weer aardig. En mams heeft alle stoffen die ze nodig hebben in het begin.

Bedankt voor de reacties!

Nellie


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart