11 mei 2025, 00:54:34

Verhuizing!

Gestart door Jill, 10 maart 2005, 17:33:39

« vorige - volgende »

Jill

Halloa,
Ik heb een vraagje...
Wij gaan over drie weken verhuizen, en nou is mijn vraag "hoe doe ik dat met Piet, onze valk".
Piet zit in een kooi in de huiskamer en kan als wij thuis zijn er áltijd uit!
Tijdens de verhuizing gaat Piet naar mijn ouders, daar gaat hij wel vaker heen als wij een lange dag of een weekendje weg gaan!
Hij heeft het daar altijd érg naar zijn zin (kan daar niet zijn kooi uit!)
Maar hoe als wij verhuisd zijn?
Mag hij dan meteen weer los of moet de kooi enkele dagen dicht blijven??? Ik zou het echt niet weten!!!
B.v.d. voor jullie advies, groetjes Jill!

Riny

Hoy Jill
Dat merk je van zelf of hij in het nieuwe huis in het begin angstig is of niet.
Als je merkt dat hij graag uit de kooi wil laat je hem er toch uit.
Als je maar zorgt dat er iets voor de ramen hangt,anders vliegt hij misschien tegen het glas.
Veel succes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Jill,

In een nieuw huis is het grootste gevaar dat ze tegen ramen vliegen omdat ze de ruimte niet kennen.
Maar als je de gordijnen dicht doet of er vitrage voor hebt kan je hem rustig loslaten hoor hij zal alleen vaker naar jullie toe gaan omdat jullie bekend zijn voor hem.
Je kan hem de eerste dag even laten wennen maar je merkt als snel dat hij aan zijn nieuwe omgeving gaat wennen.

Groetjes, Paul

the_lost_valley

Ik ben zelf nog niet zo lang geleden verhuisd. Ik heb zelf eigenlijk heel snel mijn valkjes uit de kooi gehaald. Ik heb ze 1 dag laten staan, en de volgende dag waren ze al zo gewend, dat ik ze al ff een rondje liet vliegen. Ik had alle gordijnen dicht, deuren dicht, en vliegen maar. Omdat ze allebei heel tam zijn, kwamen ze direct naar mij toe. na een tijdje vanaf mijn schouder alles bekijken, vlogen ze een rondje, en landden netjes op de kooi. De dagen daarna ging het ook goed, en begonnen ze langzaam de kamer te verkennen. Binnen een week waren ze weer helemaal vertrouwd. Ik ben van mening dat als je ze sowiezo veel los laat, je het beste de vogels zo snel mogelijk kan laten wennen aan het huis. Dan krijgen ze misschien wel veel in een keer, maar hebben ze niet na een maand nog last van angsten enzo.. En als je valkjes tam zijn, zullen ze merken dat jij erbij bent, en het niet echt eng is allemaal..

Jill

Óh dit is fijn om te horen, ik vond het al zo zielig... een week of wat in de kooi!!!
Piet vlieg nu niet zo heel veel maar we hebben ook maar een hele kleine kamer, dus misschien veranderd dat straks dan wel!
In ieder geval 'bedankt voor jullie reacties!'
Doeiiii

bobbie

HOI JILL,

SUCCES MET DE VERHUIZING

Groetjes, Nel :)

Paul

Hoi Jill,

Ik zie dat die van jou ook graag midden in je bord gaat zitten he  ;D
Pas wel op met baby pangan ze worden er anders zo rood van dat heb ik met mijn mooie toen nog witte albino gehad  :D

Groetjes, Paul

Jill

Hihiii ja Piet heeft ook al s in mijn bord spagetti gezeten...
Toen had ie ook een ander kleurtje... :D
En aangezien Piet absoluut niet van water houd bleef dat ook wel even...
Piet eet iedere maaltijd mee, heel gezellig, hij eet ook écht alles "kliko".
Gister bijvoorbeeld heeft hij aardappel & zuurkool gehad 'Mmmm'

Paul

Hoi Jill,

Zo te zien is Piet er gek op he :)
Alleen is mensenvoedsel niet goed maar een beetje kan niet zo erg veel kwaad maar zeker niet te veel kool geven dat is ook niet goed want dat gaat gassen en daar kunnen ze last van hebben.
Maar een beetje kan niet zoveel kwaad hier eten ze soms ook de raarste dingen zoals Patat, Kip, Frikandel en andere dingen die niet echt voor vogels bedoeld zijn.
Ook Bami daar zijn ze gek op dat kan wat minder kwaad omdat het meelwaren zijn.
Maar als ze af en toe iets eten van die rare dingen kan dat niet zoveel kwaad maar teveel is niet goed.

Groetjes, Paul

Jill

Hoi Paul,
Nee teveel is niet goed dat begrijp ik...
Hij vind het gewoon gezellig (én wij ook... ;)) om erbij te zijn als wij eten, en dan krijgt hij altijd een klein beetje en meestal laat hij daar dan nog meer dan de helft van liggen...
Dus zoveel krijgt hij niet binnen maar tóch bedankt dat je even waarschuwt!!!
Groetjessss

Jill

Wat zijn eigenlijk de dingen die ze beslist niet mogen hebben?
Of die écht heel slecht zijn...?

Paul

Hoi Jill,

Wat puur giftig is dat is avocado en ook heel erg goed uitkijken met planten die uit bollen komen.
De narcis en amaryllis zijn dodelijk zelfs voor mensen.
Maar alle voedsel wat vet is is zeker slecht voor ze en waar zout of kruiden door zitten ook maar niet meteen dodelijk pas op de lange duur als je het regelmatig geeft.
Koolsoorten zijn ook slecht omdat dat gaat gassen als ze het gegeten hebben.

Groetjes, Paul

Jill

oké dank je wel!  ;)

Jill

Nou we zijn verhuisd!!!!
Pff wát een drukte zeg... maar gélukkig kunnen we hier verlóóópig mooi blijven zitten!!!
Piet hebben we gister opgehaald, hij lijkt zo op het eerste gezicht totaal geen moeite met zijn nieuwe onderkomen te hebben.
Hij was me gister eigenlijk na een uurtje of twee al duidelijk aan het maken dat hij zijn kooi uit wilde...
Maar aangezien er nog geen gordijnen hangen moest hij blijven zitten, toen ik hem vanmorgen vers voer gaf werd hij ineens érg snel en kwam op m'n hand zitten, vólgens mij was dát een érg duidelijke hint...... "Piet wil eruit!!!"
Dus heel het raam met kranten beplakt en meneer mocht eruit... hij wist niet wat hem overkwam er staan wel wat meubels maar nog niet veel, (vrijdag komt alles) dus hij had nog niet zoveel dingen om tussendoor even te landen en uit te rusten... (deze kamer is ongeveer 3 keer zo groot als de vorige dus hij had héél wat vlieg ruimte en was dan ook al snel moe, ik hoorde aan zijn ademhaling dat hij nog niet helemaal de juiste conditie heeft voor deze nieuwe gróte kamer en ook zijn hartje hoorde ik gewoon tekeer gaan en aangezien Piet maar bleef vliegen moest hij tóch maar weer even zijn kooi in... (voordat hij zo nog wat krijgt... Moet ik niet aan denken)
Hij zit lekker rustig in zijn kooi wat te 'snavelknarsen' en vind het volgens mij wel welletjes zo!
Ben ik érg blij mee!!!
Zó nu ga ik weer ff wat dozen uitpakken want dát zijn er nog génoeg!
Groetjessss