16 mei 2025, 03:22:12

nest schoon maken

Gestart door guido, 19 april 2005, 10:28:03

« vorige - volgende »

guido

Hallo liefhebbers,
Wij hebben sinds verleden jaar een koppeltje valkjes.
Inmiddels hebben zij 3 jonkies en nog 2 eitjes.
Het nest is inmiddels niet meer zo schoon, ik zou graag willen weten of ik het (zonder problemen) mag reinigen.
Hoe doe ik dat dan het beste?
B.v.d Guido

Lique

Hoi Guido,

Zelf maak ik wel regelmatig de nestkasten schoon.
De nestjes binnen wat vaker als de nestjes buiten, omdat je anders omkomt in de lucht wat er vanaf komt ;)

Ik zet de jongen op een veilige plek, waar het lekker warm is.
Ik gebruik een plamuurmes, om alle ontlasting te verwijderen. Ik gooi alle rotzooi weg, en doe er nieuwe bodembedekking in.
Dan is de meeste rotzooi wel weg.
Als je hem goed wil schoonmaken, met water, kan je beter even wachten tot de jongen wat ouder zijn, en ze wat langer uit het blok mogen.
Je zal hem dan met goed heet water schoon moeten maken.
Zelf gebruik ik dettol of eucaluptisreiniger, zo wordt het goed schoon.
Daarna fohn ik het blok droog, of zet hem even op het gasfornuis ;D Dan is hij met een paar minuten droog, alleen is dit wel gevaarlijk.
Maar meestal hebben we wel extra nestkasten, om me te wisselen. Helaas hebben we op het moment al onze blokken in gebruik.

groetjes Lique

Riny

Hallo Guido
Bij mij zit er zaagsel als nestmateriaal in de nestkasten.
Iedere dag haal ik het bovenste laagje zaagsel weg,zodoende zitten ze altijd schoon.
Als het broedblok leeg is als de jonkie's uitgevlogen zijn ,worden de broedblokken goed schoongemaakt en ontsmet voor de volgende ronde.
Groetjes Riny :D :D :D

Kolkkie

Hoi Guido,

Ik heb geisteren voor het eerst ook mijn bkok schoongemaakt.
De 3 jonkies en 2 eitjes heb ik in een bak gedaan met keukenrol erin.
Toen heb ik met een plamuurmes de ergste ontlasting wegehaald en heb ik er een flinke laag hennepvezels in gedaan.
Daarna de jonkies en eitjes weer terug gezet en moeders ging meteen weer op de jonkies en eitjes zitten.

Het beste is om nog geen schadelijke schoonmaakmiddelen te gebruiken omdat er toch hele kleine valkjes in zitten.

Het schoonmaken met dettol ed. ga ik pas doen als ze al een stuk ouder zijn.

Groetjs,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006