28 april 2024, 23:02:38

nachtblindheid bij lutino's

Gestart door aletta, 2 mei 2005, 21:35:38

« vorige - volgende »

aletta

2 mei 2005, 21:35:38 Last Edit: 2 mei 2005, 21:41:46 by aletta
hallo

ik had een paar vraagjes want ik had net een paar dingetjes gelezen en daar wou k nog even wat over weten :)
ik ben er bijna van overtuigd dat mijn valkje een lutino is want hij is bijna helemaal wit met een beetje lichtgelig hoofdje en rode wangetjes.. hij is nog 7 weken oud.
en hij is kaal achter zijn kuif.
maar ik had dus iets gelezen over nachtblindheid en dat het bijna alleen bij lutino's en albino's voorkomt
maar nu was mij vraag : hebben alle lutino's nachtblindheid
of hoe kom ik erachter of mijne dat heeft of niet?
en kan het ook zijn dat een valkparkietje geen dieptes ziet want hij stapt heel vaak erges naast zeg maar.
bv als ie op men vinger wil stappen of als ie op de rand van de tafel staat. misschien komt het ook wel doordat ie nog jong is?
mjaa dat sou ik dus wel even willen weten:)
bedankt alvast!!

margreet

hallo Aletta,

Zou te horen heb je een lutino, die zijn inderdaad nachtblind, het beste is om 's nachts een lampje te laten branden zodat hij zich nog kan orienteren. Bij mijn valkjes heb ik dat ook al zijn dat geen lutino's, 7 weken is nog jong dus het kan best zijn dat hij nog wat onstabiel is, dat moet dan de komende weken beter gaan.

groetjes Margreet

Peter

Hoi,

Het klopt idd dat een lutino nachtblind is, wij hebben meerdere lutino's en hebben ook altijd een nachtlampje met sensor (zodat de lamp alleen aangaat als het donker is) in het stopcontact.

Jonge valkparkieten zijn altijd wat onhandig, als je bijvoorbeeld het denkbeeld volgt van je valkparkiet zie dat hij of zij altijd landt na het vliegen waarna hij of zij kijkt. Bij jonge valkparkieten die nog bij de ouders zit zie je ook zeer vaak dat ze boven op de ouders landen omdat ze na de ouders kijken.

Groetjes,
Peter