18 mei 2025, 22:41:04

kunnen jullie me misschien helpen

Gestart door valken lief hebber, 10 april 2005, 16:33:01

« vorige - volgende »

valken lief hebber

hello
ik heb een vraagje mijn pop had eieren gelegd en het duurde lang en vandaag deed ik ze open om te kijken zaten er in 2 eieren valkjes en helemaal gegroeid en haartjes en ik hoorde ze ook wel een keer piepen en maar nu zijn ze dood weten jullie misschien hoe dit kan komen  :( :-\ :'(
ik vond het echt zoooo jammer. groetjes een valken liefhebber

Tara

Hoi,

hoe oud waren die eitjes?
Hoelang broedden ze er al op?

Groetjes, Tara

ziralioness

Als ik het goed begrijp duurde het meer dan de gebruikelijk 21 dagen voor de eieren om uit te komen, en heb je ze uiteindelijk geopend?
Hoe oud waren de eieren toen je ze opende, en waren de jongen erin al dood of hebben ze nog even geleefd?

Als de jongen in de eitjes nog leefden in eerste instantie, heb je misschien de eieren toch te vroeg opengemaakt...

Als ze al dood waren, zijn ze misschien afgestorven in het ei. Dit kan zoveel oorzaken hebben, en dit hoeft bij een volgend nestje zeker niet weer te gebeuren. :)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Karin

Ik denk ook dat je ze te  vroeg open gemaakt hebt  :'( Zeker omdat ze nog piepte, dus ze leefde nog wel, erg jammer. Gewoon de eitjes net zo lang laten liggen tot de ouders het zelf opgeven. Ik heb eens een jong gehad die pas na 24 dagen uit kwam terwijl ze normaal na 18 dagen uit komen bij mij. Je weet nooit hoe snel de ouders er op zijn gaan zitten broeden.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi,

Ik denk ook dat er nog een dooier in het ei zat toen je het openmaakte klopt dat?
Als ze namelijk de dooier nog niet hebben opgenomen dan zullen ze in de meeste gevallen sterven want dat is een voedselvoorraad voor 24 uur ongeveer maar er zal dan denk ik nog meer fout gaan.
Dus ik denk ook dat je ze te vroeg hebt geopend je had ze beter kunnen laten liggen zolang ze nog piepen komen ze echt wel zelf uit het ei.

Groetjes, Paul

valken lief hebber

hoi

mijn valkjes waren er in gestorven
dus ik denk niet dat ik ze te vroeg heb open gemaalt er zaten in allebij eitjes een hele kleine gaatje in en het was al de 25ste dag toen we het open maakte en we hoorde ze 1 week geleden piepen dus ik denk dat ik ze die dag moest open doen om ze in leven te houden  :'( want ik denk dat het hun niet lukte en de ouders ook niet.

groetjes een valken lief hebber

Paul

Hoi,

Dan hebben we het inderdaad verkeerd begrepen.
Het kan wel eens zijn dat de bast van het ei te hard of te taai is door te droge lucht bijvoorbeeld en dan kan het wel eens fout gaan helaas :(
Zogauw er een gat in het ei zit moet het jong er snel uitkomen anders zal het ei uitdrogen en het jong doodgaan.
Komen ze er dan niet snel genoeg uit dan zou je kunnen helpen door met een cocktailrikkertje het eitje verder open te peuteren.

Groetjes, Paul