3 mei 2025, 20:12:48

rare vraag

Gestart door Barbara, 19 april 2003, 07:01:48

« vorige - volgende »

Barbara

Het is misschien een beetje raar, maar weet iemand of een valkparkiet zogenaamde knaagdierdrops mag hebben? Het zijn van die yoghurtsnoepjes met (ik citeer): 'melk, gezonde honing en waardevolle lecithine.' Deze 3 dingen zitten ook in snoepjes en aanvullend voer voor valkjes..... Nou heb ik me ook laten vertellen dat er dierlijke eiwitten in zitten (het zijn hamster- en rattesnoepjes). Ik las hier ergens op het forum dat er voer voor valkjes bestaat met gedroogde insecten, dus dierlijke eiwitten mogen ze ook vast wel dan?

Ik vraag dit, omdat Dimi er laatst eentje te pakken had die op tafel lag en hij vond het snoepje echt erg lekker, en omdat de yoghurtsnoepjes voor valkjes die ik heb, een heel harde binnenkant hebben en ook erg duur zijn. Die knaagdiersnoepjes zijn ook wat zachter en makkelijker weg te krijgen. Kan iemand mij adviseren? Misschien is het een beetje een vreemde vraag, maar ik wil geen zieke vogel op mijn geweten hebben (overigens had Dimi een half snoepje op en is hij nog steeds ok).

yentl

Hoi Barbara,

ik weet niet echt wat je bedoelt,
maar mijn vader heeft eens per ongeluk rattenknaagstokken voor onze valkjes meegebracht  ;D. Die hebben ze gewoon opgegeten en er is niks met ze gebeurd, dus ik denk dat het niet zoveel kwaad kan. Toch zou ik het niet teveel geven.

groetjes Yent'l

Paul

Hoi Barbara,
Melk is voor zover ik begrepen had niet goed voor valkjes.
Ik weet niet wat er in die yoghurt snoepjes voor valken zit, je zou dat even kunnen vergelijken maar als er hetzelfde in zit zal het geen kwaad kunnen.
Ik heb ook wel eens van die snoepjes met vruchtjes erbij dat rook zo lekker dat ik ze zelf bijna opat :-)

Groetjes,  Paul

Barbara

Hoi Paul,

welke snoepjes met fruit erbij bedoel je? Bij de dierenwinkel bij mij hebben ze alleen die yoghurtsnoepjes en ronde balletjes met zaadjes, maar ja, zaadjes kennen ze onderhand wel natuurlijk, lijkt me niet echt bijzonder voor ze.

Rattenknaagstokjes heb ik ook, maar mijn ratten willen ze opeens niet meer, dus wie weet moet ik die dan ook maar aan de valkjes geven ;-)

Paul

Hoi Barbara,
Ik heb Tropical mix met Yogurt dips van het merk Kaytee.
Dat ruikt echt heel erg lekker,je zou ze haast zelf gaan eten :)
Het is speciaal voor valkparkieten en papagaaien.
er zitten papaya, ananas, bananen,mango en olien en vetten, yogurt, granen, melk,eiwitextracten, suiker, mineralen, gist en plantaardige bijproducten in.
Een hele mond vol dus :-)
Ze eten het wel in elk geval maar trosgierst vallen ze wel fanatieker aan :-)

Groetjes,  Paul

Barbara

Hoi Paul,

de yoghurt dips die ik heb zijn wel van Kaytee, maar dat zijn dus alleen dips in de smaak aardbei-banaan, ze ruiken ook wel lekker, maar erg zoet. Binnenin zijn ze vrij hard, daar zit een soort (rode) biscuitachtige kern. Ik moet ze eerst doormidden breken, omdat ze anders geen grip hebben op het snoepje.

Zo zien ze eruit:

Ik zal eens kijken voor dat spul wat jij noemt bij een andere dierenwinkel. Deze dips zijn een beetje onhandig, je moet ze vast blijven houden als ze er van snoepen, anders hebben ze dus geen grip.

Marianne

Hallo,

Ik heb deze yoghurtdips ook voor mijn valkjes.
Ik leg ze gewoon op de bodem van de kooi, dan hebben ze leuke afleiding als ze op de bodem zitten.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

Hoi Barbara,
die yogurt dips zitten ook in die tropical mix maar dan is het gemengd met verschillende soorten vruchtjes.
Het zakje ziet er ook ongeveer zo uit.
Wij hadden ze gehaald bij dierenland in Rotterdam Alexandrium daar zit een hele grote winkel die alles zowat heeft wat er voor dieren bestaat.
Leuk om daar eens te neuzen en je weet soms niet wat je moet kopen zo veel hebben ze daar :-)

Groetjes,  Paul

Chewy

Ik weet niet of ze schadelijk zijn. Het is natuurlijk een zuur zuivelproduct en van nature eten ze het niet, wees dus voorzichtig. Ik weet wel dat ze voor knaagdieren zijn gemaakt en niet voor vogels ;-)

Barbara

Hoi Chewy,

ik heb ook snoepjes voor valkje smet zuivel, dus dat kan wel in elk geval. Ik wissel ze wel een btje af....

Chewy

Nooit geweten dat ze die ook voor valkjes hadden. Vinden ze die een beetje lekker? Wie weet iets nieuws.

Barbara

Hoi Chewy,

er staat hierboven bij een eerder bericht een plaatje van de yoghurtdips voor valkjes. Dimi vindt ze wel lekker, alleen ze zijn een btje onhandig om grip op te krijgen, je moet ze eerst doorbreken. Ze ruiken erg sterk naar aardbei en banaan, je zou denlen dat het glazuur van hun snaveltjes moet springen van de zoetigheid   :o Je vingers ruiken dan dus ook zo. Croky vind ze niet interessant, maar die eet sowieso niets uit de kand, alleen trosgierst af en toe, vreemd beest  ;)

Barbara

Hoi Chewy,

ik heb hierboven ergens uitgelegd hoe en wat en er staat een foto bij. Ze ruiken erg sterk naar aardbei en banaan, je zou denken dat het glazuur van hun snaveltjes moet springen van de zoetigheid  :o ;D Dimi vindt ze wel lekker, Croky kijkt e rniet naar om, maar die eet sowieso nix uit de hand, behalve trosgierst, raar beest  ;) Maar gewoon zaad eet ze ontzettend veel, ze vliegt dan ook altijd als een raket door de kamer, 2x zo snel als Dimi! Dimi at in z'n eentje een voederautomaatje denk ik in 3 a 4 dagen leeg, nu met z'n 2en is tie na iets meer dan een etmaal al leeg!