4 mei 2025, 14:02:59

broedhok

Gestart door Joy, 7 april 2005, 16:47:05

« vorige - volgende »

Joy

Hallo allemaal,

Wij hebben nu al een tijdje 3 valkparkieten gehad. Helaas is de oudste nu twee weken geleden overleden. Ze was 7 jaar en supermooi en heel erg tam. Helaas. Ze was een koppeltje met het mannetje in de kooi en we hebben nog een vrouwtje. Nadat ze dood was was het meteen jagen op het andere vrouwtje. Echt rouwen was er niet bij hoor.
Maar goed wel leuk is dat het andere vrouwtje nu eigenlijk pas echt tot haar recht komt. Ze heeft nu een partner en begint meteen eitjes te leggen.
Nu hebben ze een hele grote kooi, gewoon binnen in de woonkamer. De kooi is ongeveer 1,50 meter hoog en 70 cm diep ofzo. We hadden nu al twee keer een eitje van haar weggehaald, maar na uitvoerig op deze site rongekeken te hebben hebben we besloten om de eitjes nu te latenliggen omdat we hebben gelezen dat het echte broeden pas na het derde eitje begint. We haalden ze weg omdat we dachten dat het toch niet bevrucht was omdat ze er niet op ging broeden. Foutje dus. Ik ben blij dat ik hier zoveel kan leren van jullie!

Maar ik vraag me dus af of we het gewoon zo hun gang kunnen laten gaan. Het lijkt of ze het prima naar haar zin heeft zo in de kooi en ze zijn de enige twee in de kooi, dus is het echt nodig om nu nog een broedhok te gaan maken of kan het ook gewoon zo in de kooi? We weten natuurlijk nog niet zeker of ze bevrucht zijn, maar als ze wel bevrucht zijn kan het dan geen kwaad om ze aan te raken of te verplaatsen naar een broedhok?

Ik hoor het graag.

Groetjes Sandy

Tara

Hoi,

het beste is een blok erbij hoor, ze voelen zich daar namelijk veel veiliger in.
Verder klopt het niet dat ze altijd na het derde ei broeden, sommige al vanaf het eerste, sommige met het tweede, sommige als ze uitgelegd zijn...

Verder kan je natuurlijk een eitje die in de kooi gelegd is, verplaatsen naar het blok, maar dit alleen als ze nog eitjes moet leggen..

Groetjes, Tara