6 mei 2025, 16:02:56

vraagje over wmb

Gestart door Henry, 9 april 2005, 18:25:16

« vorige - volgende »

Henry

dit is een witmasker bond maar een witmasker bond heeft toch een witte achterhoofd?komt dat later nog?

Inger m

Hoi,
Op de foto zie ik een witmasker, maar geen witmasker bont. Ik zie een klein wit plekje, dat erop kan wijzen dat de vogel split voor bont is. Maar deze vogel is voor mij niet bont!

Overigens hoeft een bonte vogel niet perse wit te zijn op het achterhoofd. De bontaftekening is per vogel verschillend. Het is het mooiste als een vogel 50% wit en 50% grijs is ongeveer om een mooie bontverdeling te hebben.

Een bonte vogel heeft de aftekening vanaf het doorkrijgen van de veren, omdat de pigmentverdeling vanuit de huid wordt bepaald zogezegd. Een vogel kan dus niet opeens nieuwe witten plekken krijgen. (Ja, kan wel, maar dat heeft een ziektekundige oorzaak).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Riny

Hoy Henry
Ik zal je een foto sturen van mijn bonte witmasker.
Groetjes Riny :D :D :D

Tara

Hoi Inger,

nu ben ik het even niet met jou eens,
dit valkje heeft idd een klein wit plekje, maar ook een deels wit kuifje, waardoor ie echter wel witmasker bont is.

Een bonte witkop hoeft heus niet veel bont te hebben, sommige hebben echt weinig bont...

Groetjes, Tara

Inger m

9 april 2005, 19:57:09 #4 Last Edit: 9 april 2005, 20:00:21 by Inger m
Hoi Tara,
Ik heb zelf een bonte man x witmasker pop. Deze geven wildkleur en cinnamon jongen. Al deze jongen hebben een wit plekje op de kop, precies zoals bij dit jong. Het zijn echter geen bonte cinnamons of wildkleuren, maar splits. Ook volgens de berekening van de Virtual Breeder.
Het witte in de kuif was mij nog niet opgevallen, maar zelfs al zou de vogel bont (genetisch) in zich hebben, vind ik dit niet doorgaan voor een bonte vogel. Of gewoon een 'mislukt' bonte (als ik het zo mag zeggen). Verder zal het best een prima vogel zijn...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

ja een klein plekje wijst op bonte split, maar dit valkje hier heeft ook best een wit kuifje, wat een valkje split bont niet heeft.

Groetjes, Tara