Mannetje is zo mager door het broeden......

Gestart door Vickyke, 4 april 2005, 19:10:54

« vorige - volgende »

Vickyke

Hello

Ik heb een koppel met vijf eitjes waarvan 1 is bevrucht(hoor het valkje al piepen in het eitje).  Maar het mannetje komt bijna nie van de eitjes terwijl het vrouwtje regelmatig aan het eten is. 

Het mannetje kan ik zo vastnemen(nochtans is hij niet tam)en ik heb zijn borstbeen heel duidelijk gevoeld.  Naar mijn gevoel is hij dan ook heel veel vermagerd. 

Wat kan ik hier aandoen??  ???

groetjes Vicky

Tara

Hoi Vicky,

je kan dan beter even de vader bijvoeren, dat is het enige wat je beetje kan doen, en een goeie DA op de hoogte brengen. Druivensuiker mengen tussen het papje, en 'm bijvoeren.

Groetjes, Tara

Vickyke

Hey Tara

Ik ga morgenvroeg eens proberen of hij een papje wil.
Kheb al wat trosgierst bij hem in het broedhok gelegd.

Nu heb ik nog een vraagje:

Sinds gisteren hoor ik het valkje piepen in het ei, hoelang zou het dan nog duren eer het eruit komt?  Het eerste ei lag er op 9 maart.  Dus normaal zou het toch vandaag of morgen er moeten uikomen? 

alvast bedankt!!

groetjes vicky

Tara

Hoi Vicky,

een eitje begint vaak de dag voor het uitkomt te piepen, soms zelfs twee dagen. Maar het zal vast voor morgen (of vannacht) zijn.

Groetjes, Tara

Vickyke

Haa okee. 
Kdacht mss lukt het hem niet om eruit te komen ofzo  :-\

Hopelijk ligt er morgen een klein valkje in het broedhok  ;D

groetjes

Paul

Hoi Vicky,

Ik heb nu ook een mannetje wat alleen 5 eitjes uitbroed en de pop zit gewoon in de kooi en komt misschien even 5 minuten per dag neuzen in het broedblok.
Maar de man komt er hier wel een aantal keer per dag uit om te eten alleen is dat vaak maar kort.
Heb je geen weegschaaltje om hem even te wegen?
Normaal hoor je het borstbeen wel te voelen maar ernaast moet je wel vlees voelen dus het borstbeen mag niet te ver uitsteken anders is hij te mager.
Als je hem weegt is vaak rond de 100 gram een ideaal gewicht maar dat verschilt wel ik heb ook valkjes van 90 gram en een is er wel eens 149 gram geweest dat is dan wel weer wat te veel van het goeie.

Groetjes, Paul

Vickyke

Hello

Ik heb geprobeerd hem te wegen maar amai hij schoot in een franse kolere  :o
Ik denk da hij rond de 100 gr zit.  Kvoel zijn borstbeen duidelijk en komt ook heel weinig eten.  En als hij dan uit het broedhok is en ik kom toevallig binnen dan schiet hij weer in het blok.

Het eitje piept nog steeds.  Zou het kunnen dat het valkje er toch niet uitgeraakt?  Er is nog geen barstje in of zo.

groetjes Vicky

Riny

Hoy Vicky
Ik zou toch ''rustig''even afwachten.
Kun je nog geen zacht getik tegen het eitje horen?
En zeker niet te vlug gaan helpen,als het valkje nog niet klaar is om uit het eitje te komen en je gaat helpen , kan het ook sterven.
veel succes Riny :D :D :D

Vickyke

Hey Riny

Ik hoor het alleen maar piepen.  Echt getik hoorik niet...
Eergisteren nochtans wel... :-\

Ik probeer rustig af te wachten, maar kan het nie laten om af en toe een keer te gaan kijken.

Groetjes vicky

Tara

Hoi Vicky,

kijk eens naar dat eitje of er barstjes in zitten, en zoja, hoe ie aan het uitbreken is. Als ie rond het eitje bezig is, is ie goed, als ie blijft prikken aan één bepaald gaatje (die inmiddels cirkelvormig is), dan is ie vast verkeerd bezig, let wel op, in het begin breken ze maar op een plek, naarmate ze verder breken breken ze rondom het eitje, dus het moet degelijk een tamelijk groot gaatje zijn, als ie verkeerd bezig is.

Groetjes, Tara

Vickyke

Hey tara

Ik heb vanmorgen het eitje is goed bekeken maar er zit nergens een gaatje of zo in.
Ik ben nu aan het werken van zodra ik weer thuis ben ga ik eens kijken of er al een gaatje  in zit.

Groetjes vicky

Riny

Hoy Vicky
Als het kleintje aan het pikken is en al een stukje van de eischaal kapot heeft en je wil het helpen om eruit te komen moet je dat met een cocktailprikkertje doen.
Op dezelfde manier als het valkje het zelf zou doen.
Nooit met je vingers het eitje pellen.
En niet te vlug ingrijpen!!
Groetjes Riny :D :D :D

Tara

Hoi Riny,

ben ik helemaal mee eens :).
Want als je het met je handen doet, kan de eischaal in het jong prikken en kan het zo beginnen bloeden en gaat het vaak dood :(.
Da's ook niet de bedoeling...

Groetjes, Tara

Vickyke

Hey

Kheb nu gehoord dat er nog drie eitjes zzijn met piepjes. Dus in totaal vier eitjes ;D.
Had ik niet verwacht hihihi.
Bij 1 eitje zie je een heel klein barstje.

Ik ga nu gewoon wel even afwachten hopelijk heb ik binnenkort weer vier kleintjes bij hihi :D

groetjes vicky

Riny

Hoy Vicky
Dat worden spannende uren voor je.
Het kan nog wel uren duren hoor.
Sterkte Riny :D :D :D