9 mei 2025, 13:56:46

ringen

Gestart door Christof, 2 april 2005, 21:25:10

« vorige - volgende »

Christof

Hallo,

Ik heb na een aantal jaren wachten, besloten om weer parkieten te fokken. Vroeger legde ik me toe op grasparkieten, maar nu heb ik mijn laatste 5 grasparkieten verkocht en mijn 3 valkparkieten nog 2 vrienden gegeven van dezelfde soort als zij zelf.

Ik stel me echter de vraag of het niet interessant is om de jongen te ringen. Ik zou dat doen om de jongen van elkaar te kunnen onderscheiden en ze duidelijk per geslacht (familie) te groeperen, bv. door elke familie een andere kleur te geven.

Het probleem is dat ik daar absoluut geen ervaring in heb, in het ringen. Vandaar mijn vraag: kan ik niet gewoon ergens in de handel een aantal ringen halen die een verschillende kleur hebben, zonder verdere informatie? Ik ben namelijk geen lid van een vogelvereniging.

Alvast bedankt!

Christof.

Paul

Hoi Christof,

Als het alleen is om ze uit elkaar te houden zou je bijvoorbeeld knijpringen kunnen gebruiken die heb je in ik denk een kleur of 6 en ze zijn genummerd van 1 t/m 10
Ik heb ze toen ook gebruikt om 2 nestjes uit elkaar te houden.
Je kan ze ook makkelijk weer verwijderen als dat nodig is ook.
En bestaat ook een soort kunststof klikring maar voor kromsnavels zijn die denk ik minder geschikt omdat die behoorlijk kunnen kangen en die hebben denk ik zo'n ring er zo af.

Groetjes, Paul

Christof

Bedankt voor de info, hé!

Succes met de parkieten!