8 mei 2025, 06:11:36

Heel erg irritant macho-gedrag?

Gestart door Chewy, 8 april 2003, 01:12:17

« vorige - volgende »

Chewy

Hallo allemaal.

Ten eerste wil ik mijn complimenten geven voor deze website. Het is één van de beste website over valkparkieten die ik kon vinden, en nog wel in het Engels verkrijgbaar ook! Echter één opmerking: jammer dat ik niets kon vinden over kortwieken.

Nu mijn verhaal.
Ik heb een mannetje van 3 jaar oud. Deze heet Fido. Fido is altijd een raar vogeltje geweest. Hij kan zijn naam zeggen, fluit 7(!) deuntjes die nog lang zijn ook. Het is een schatje. Hij wilt altijd in zijn nek geaaid worden, doet me na als ik drink.
Zaterdag heb ik een vrouwtje voor hem erbij gekocht. Deze heb ik Lulu genoemd (naar de film Lulu on the bridge). Deze is naar schatting 6 maanden uit en gaat al op mijn hand zitten.
Nu het probleem.
Fido is altijd in de omgeving geweest van andere vogels. Heeft eerder een nest gehad met Charlie (die helaas is overleden). Hij heeft ook nog samen met een valkparkiet gezeten die we hebben gered uit de klauwen van een kat.
Sinds Lulu in de kooi is, wilt Fido echt helemaal niets meer van me hebben. Hij wilt alleen nog maar op mijn schouder zitten als Lulu er ook op zit. Als Lulu gaat eten staat hij ernaast. Overal waar Lulu naar toe gaat, gaat Fido naar toe. Maar ik hoef maar met mijn hoofd te bewegen of hij bijt me in mijn wang. Is dit gewoon heel irritant macho-gedrag of is er iets anders aan de hand? Hij is altijd al aan de felle kant geweest, maar dit extreme gedrag heeft hij nooit eerder vertoond, ook niet bij de andere vogels. Hij wilt ook niet meer in zijn nek geaaid worden.

Bedankt voor het lezen,

Chewy.

Tara

Hoi Chewy

leuke valk heb je daar zeg! Maar het probleem kan zijn dat Fido wil paren, maar daar is Lulu echter te jong voor zie ik, maar daardoor kan zijn paargedrag nog niet stoppen. In de paartijd zijn ze dan ook erg agressief, zelf erg tamme valken, ik heb hier wel 2 uitzonderingen maar kom, de meeste doen dus zo. Maar na het paargedrag worden ze weer normaal hoor. Natuurlijk is het ook zo dat als er een tweede bij komt dat de eerste wat onafhankelijker van je wordt.

Groetjes, Tara

Chewy

8 april 2003, 17:02:45 #2 Last Edit: 8 april 2003, 20:42:09 by Paul
Sorry voor de grote foto maar ik moest het gewoon posten :)
Fido zit links, Lulu rechts. Ik heb nog meer foto's gemaild. Hopelijk staan ze binnenkort op de site!

Groeten, Christian.

Tara

Hey Chris,

leuke valkjes heb je! Fido ziet er dan ook erg tam uit, die pop is ook wel een schatje zo te zien, erg leuk om een foto te zien ervan :)

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Chewy,
Hele mooie valkjes die je hebt :-)
Valkjes kunnen helaas behoorlijk veranderen als er een tweede bij komt, soms de ene keer meer als de andere keer.
Misschien trekt het nog bij als ie minder in de broedstemming is.
Ik heb trouwens de foto van je ook even iets verkleind omdat hij wel erg groot was op het forum :-)

Groetjes,  Paul

Chewy

Haha dacht ik al, geen probleem Paul :) Ik wist zelf niet hoe het moest dus ik hoopte al dat iemand anders het voor me zou doen :).

Mirjam-Moniek

Tara, even uit nieuwsgierigheid, hoe zie jij aan een vogel dat ie tam is?  :)