27 april 2024, 15:38:32

Kippeneieren

Gestart door Riny, 2 april 2005, 11:17:34

« vorige - volgende »

Riny

Hoy Gerda
Wij gooien altijd de schalen van de eieren bij de kippen in de ren.
Ze peuzelen hun eigen eieren weer op.
Groetje Riny :D :D :D

Karin

Wat leuk dat je kipjes hebt Riny ! wat voor ras heb je ? Als het allemaal een beetje mee zit komen bij ons over 2 weekjes 4 cochinkrielkipjes bij ons wonen ! Het kippenhok staat al klaar. Pas er trouwens wel mee op als je kippen eischalen geeft, want hierdoor kan het zijn dat kippen hun eigen eitjes gaan opeten / kapotpikken.

Maar even over eieren en valkparkieten ; ik heb vaak geprobeerd gekookt ei aan mijn valkjes te geven, maar ze eten er niks van, op één koppel na. Die krijgt als ze jongen hebben een half gekookt ei en het leuke is dat als de jongen erg jong zijn ze het eigeel geven en als ze ouder worden het eiwit. Als ze 6 jongen hebben eten ze met gemak een heel ei per dag ! Ik verdeel het natuurlijk wel over de dag. De jongen groeien er erg goed op en doen het er prima op. Dit koppel wil geen eivoer eten en krijgen dus het gekookte ei plus groenten en hun gewone voer. Ik heb nu 1 koppel met jongen die vertikt eivoer te eten en ook geen gekookt ei lust. Ik heb nu brood voor ze gebakken waarvan ik de helft van het water vervangen heb door ei en daar zijn ze gek op. Krijgen ze toch nog hun eiwitten binnen  ;D

groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi Karin en Riny,
Ik heb zelf ook twee krielkippen, nl chabohennen. Dit zijn Japanse krielen. Het zijn rustige en vriendelijke kippen. Op dit moment zijn zij beide broeds en zitten zeer fanatiek te broeden. Ik haal ze zelf van het nest, zodat ze wel zelf gaan eten en broedpauze nemen, want anders blijven ze veel te fanatiek zitten.

Ik geef bij voorkeur ook geen eischalen aan de kippen om de door Karin gegeven reden. Want eieren pikken is een lastig probleem, zodra het eenmaal is ontstaan en dat voorkom ik liever. Dus ze krijgen als kalkbron gewoon af en toe wat kippengrit.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Wat leuk Inger, chabootjes ! Vooral de haantjes vind ik echt geweldig ! Maar ja, ik kan hier geen haan hebben en ben nu 100 % voor cochinkipjes gegaan  ;D Sorry Riny, dat we een beetje afdwalen, maar als je met mij eenmaal over kipjes begint....  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi Karin,
Dan dwaal ik ook maar even af...
Ik heb alleen twee hennen en geen haan. Dit ivm ruimtegebrek en het geluid dat deze produceren. De hanen zijn erg mooi idd. De chabo is er in twee vormen (globaal), nl. met korte poten en met lange poten. Degene met korte poten is waar het omgaat in de shows ed. Dit zijn zgn. buikschuivers. Echter om goede chabo's te kweken heb je ook de langbenige versie nodig. Wanneer je kortbeen x kortbeen kruist heb je 25% lethale factor, ofwel 25% van de kuikens sterft (net als bij bv. kuifkanaries). Maar om een lang verhaal kort te maken: Ik heb dus de langbenige chabo's en die vind ik persoonlijk leuker. Ik heb een blauwe en gele (buffkleurige) kip. Momenteel broeden ze op pleegeieren, omdat ze zelf dus geen haan hebben.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Riny

Hallo allemaal
Ik dwaal lekker met jullie mee.
Karin mag ik van jou dat recept van dat brood wat jij bakt??
Wij hebben gelukkig geen last van dat de kippen de eieren kapot pikken dat gebeurd hier bijna nooit terwijl de eierschalen altijd bij de kippen gooi.
Wij hebben zijdehoenders die broeden hier alle fazanten eieren uit en soms ook siereendjes.
Ze hebben zelfs een keer 2 zwanen uit gebroed maar toen snapten ze bij god niet wat er uit het ei gekomen was zo groot.
Groetjes Riny ;D ;D ;D

Karin

Hoi Riny,

Ik gebruik het gewone broodrecept ( bijvoorbeeld het twents donker volkorenmeel van Albert heyn, die is kant en klaar voor de broodbakmachine, hoeft alleen water bij ) en als ik bijvoorbeeld 1 1/4 kopje water er bij moet doen gooi ik er eerst 3 rauwe eieren in en vul het aan met water tot de 1 1/4 kop. Soms gooi ik bij het mengen er nog een beetje tarwebloem bij als de brei te nat blijft. Na de piep kun je er ook allerlei zaden bij gooien, zoals onkruidzaad, pompoenpitten, sesamzaad enz. Ook kun je er stukjes appel in doen, maar dan moet je er wel minder water bij doen, anders wordt het brood klef. O ja, nog een tip, ik gebruik maar 2/3 meel dan wanneer ik een gewoon brood bak, want het ei maakt het erg luchtig en het brood rijst anders de pan uit  ;D Ik heb net weer een broodje klaar, dus ga ik ze lekker verwennen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hoy Karin
Hartelijk dank dat ga ik ook uit proberen!!
Groetjes Riny ;D ;D ;D

Karin

Graag gedaan  ;D En zo raak je ook eens door je eitjes heen, want je kunt het brood gewoon invriezen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Annouschka

Hoi,

ja, ik wist het ook niet van dat warm water, hoorde het van Tineke en Trudy.  Er is een tijd geweest dat de mijne hier geen eivoer meer aten, alleen de zaadjes die erin zitten dan :-\  maar nu vechten ze om het eerst bij de pot te zijn.

Ik deed ook nog gepelde zonnebloempitten en gepelde sesamzaadjes in het verse eivoer (was ten tijde van de 2de keer zogezegde papegaaienziekte).

groetjes

angel310

hoi allemaal, :)

wat een goed idee van dat brood,
want die 2 van mij moeten ook niets van eivoer of vers ei weten.
ik ga het van het weekend gelijk uitproberen :D

gonnie

9 mei 2005, 15:28:26 #26 Last Edit: 9 mei 2005, 18:26:59 by gonnie
Hoi

wij maken voor onze kanaries , als ze jonkies hebben een hard gekookt ei , prakken en daar weer 4 beschuitjes onder prakken , daar vliegen ze op af als gekken , we doen twee tot drie dagen met dat eivoer , zolang kan je dat in de koelkast afgedekt gemakkelijk goed houden , de rest van het jaar krijgen ze kant en klaar eivoer, ik weet niet of dat ook voor de valkjes kan .

Groetjes Gonnie




Lieke

Citaat van: Riny op 26 april 2005, 17:29:03
Hoy Gerda
Wij gooien altijd de schalen van de eieren bij de kippen in de ren.
Ze peuzelen hun eigen eieren weer op.
Groetje Riny :D :D :D


Doen wij ook altijd ;)