17 mei 2024, 23:35:59

Kippeneieren

Gestart door Riny, 2 april 2005, 11:17:34

« vorige - volgende »

Riny

Mogen valkjes ei eten?
Wij hebben op dit moment een overschot aan eieren.
Nu is mijn vraag mogen valkparkieten kippeneieren eten.
En mogen ze dan alleen het eigeel eten of het complete ei??
Groetjes Riny :D :D :D

Lique

Hoi Riny,

Hééél af en toe krijgen ze hier een klein stukje ei. Eiwit kan met mate geen kwaad, maar met eigeel moet je wel oppassen. Als je dit geeft, kook het ei dan hard, en geef ze weinig eigeel.
maar vooral als er kleintjes zijn, vinden ze het héérlijk :D

groetjes Lique

Riny

Hoy Lique
Daarom vraag ik het ook nu want ik heb op dit moment 22 eitjes liggen en er komen er iedere dag bij.
Ik verander als ze jonkie's hebben nooit iets aan het eten.
Bedankt groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Riny,

Zoals Lique al zei mag het wel maar met mate want vooral van het eiwit worden ze heel snel dik.
Het eigeel daar zou je zelf eivoer van kunnen maken want dat word juist in eivoer weer gebruikt.
Zeker als ze nestjes hebben kan je dan aardig wat eigeel kwijt als je daar zelf vers eivoer van maakt.

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Paul
Als ik me niet vergis moest ik juist met het eigeel opletten zoals Lique zei.
Of lees ik het verkeerd??
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Riny,

Ik denk dat je met beide op moet letten want elke dag eiwit zou ook niet goed zijn.
En alle eivoer word van eigeel gemaakt en eivoer mag je normaal ook niet elke dag geven alleen als ze jongen hebben mogen ze dat wel dagelijks hebben.
In eivoer word het eiwit juist niet gebruikt misschien een klein beetje maar het is voornamelijk het geel.
Het eigeel moet in elk geval hard gekookt zijn er zijn ergens wel recepten te vinden wat er verder nog doorheen moet onder andere gemalen beschuit en bepaalde zaadjes worden er vaak doorheen gedaan.

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Paul
Ik was ook niet van plan om het ze iedere dag te geven maar 1 of 2 per week.
Vermengd met kiemzaden en wat vogelmuur,vinden ze heerlijk.
Ook vermeng ik het wel eens met peterselie en bieslook.
Groetjes Riny :D :D :D

Lieke

hoi,

Hoe maak je eigenlijk vers eivoer?

Groetjes, Lieke :)

Jessica

ja ik wil ook eigen lijk wel weten hoe je eivoer maak want ik kan het niet :-\  en is het makkelijk om te maken?????


groetjes jessica

Riny

Hoy Jessica
Eivoer kun je veel beter in de winkel kopen.
Als je het maakt van eieren is het denk ik veel te vet voor hun.
Kant en klaar eivoer is precies afgesteld op de behoefte van je valkjes en zo krijg je het zelf nooit gemaakt.
Je mag ze heel af en toe wel eens wat gekookt ei geven ,maar niet iedere week.
Groetjes Riny :D :D :D


Annouschka

Hoi,

ik heb nog een tijdje zelf eivoer gemaakt, toen ze ziek waren, dan kregen ze wel wat vetter eten van mij.

Ik deed het als volgt:

1/2 eidooier
1 snede bruin brood
een heel klein beetje honing of roosvicee
geraspte wortel of een andere groente

maar ik moet wel zeggen, let ermee op, gebruik altijd hardgekookte eieren ( salmonella)
en geef het bv 's morgens en neem het 's middags weg want ik denk dat zelfgemaakt eivoer veel vlugger slecht komt dat ander eivoer.

Nog een tip, jullie weten dit mss allemaal al maar ik wist het tot voor kort nog niet, als je je eivoer rult (kant en klaar) gebruik heet water zodat alle aroma's vrijkomen, ze zullen het veel liever eten. ;)

groetjes
Annouschka

Riny

Hoy Annouscka
dat is een goede tip van dat warm water dat had ik nog nooit eerder gehoord.
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi annouschka,

Ik wist dat ook niet ik heb gisteren meteen met warm water geprobeerd :)
Maar eten als ze jongen hebben toen ze het toch wel gelukkig maar misschien helpt het toch een beetje ik ga het voortaan gewoon zo doen.

Groetjes, Paul

Gerda

26 april 2005, 16:37:33 #14 Last Edit: 26 april 2005, 16:39:38 by Gerda_T
Hoi allemaal,

We hadden vroeger thuis een voliere en mijn vader gaf de vogels af en toe, vooral in het broedseizoen, een hardgekookt ei (met schaal en al) heel fijngeprakt en deed er ook een bruine boterham en roosvicee door.
De vogels smulden ervan en kregen zo ook weer kalk binnen.
De kwartels bij ons aten dit ook graag.

Groetjes Gerda