9 mei 2025, 16:06:55

Twijfel

Gestart door Alexschipper, 30 maart 2005, 23:13:00

« vorige - volgende »

Alexschipper

???
Ik begin nu een beetje te twijfelen of mijn valk nou een man of vrouw is.
ik las hier wat op het forum dat het paraderen met de vleugels helemaal open gevouwen ver boven zijn/haar hoofd toch een beetje mannen gedrag is.
Klopt dat en heb ik stiekum een man gekregen ipv een vrouw?

Alvast bedankt

Karin

Er zijn ook popjes die dat doen hoor, meestal als ze ergens van schikken of zich groot willen maken. Of gewoon ff lekker op hun kop willen hangen  ;D Melodieus fluiten en tikken met de snavel is wel 99 % bij de mannen, sommige popjes weten zelf niet dat ze popjes zijn  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Alexschipper

Dan zal het denk toch een pop zijn.
Bedenk me trouwens net dat ze het vooral vaak op de salon tafel doet.
Die is van glas en spiegelt nogal.
Beetje imponeren van die andere rare vogel in het glas denk ik dan  :)

Bedankt voor de hulp in ieder geval!

PS Mocht iemand anders een compleet ander id hebben, reageer aub. PS 2 Niet dat ik jou wil afvallen Karin, maar hoe meer gelijk gestemden, hoe beter ik me voel  ;D

Paul

Hoi Alex,

Het kan soms ook de vleugels uitrekken zijn wat ze doen en dan lijkt het of ze iets anders doen maar dan is het gewoon even de spieren strekken.
Ik heb een popje wat het grootste gedeelte van de dag los is en zogauw je die uit de kooi haalt is het eerst even de vleugels omhoog en even lekker rekken en dan even een paar rondjes door de kamer.
Maar zoals Karin al zegt tikken heel veel mannen met de snavel tegen de tralies en dat heb ik een popje nog nooit zien doen hier.
Is het niet aan de mutatie te zien of het een man of pop is of is ze nog jong?

Groetjes, Paul

Alexschipper

Het is een wildkleur valk van juli 2004.
En heeft wel van die gele staartveren of was dat nou niet de manier om te zien wat het nou is?
ben het ffies kwijt geloof ik. Dat ik de valk kreeg heb ik een hoop opgezocht hier, maar er is een hoop weg gezakt blijkbaar :)

Paul

Hoi Alex,

Als het een wildkleur is kan je het inderdaad aan de staart en kop zien na de rui.
Als er gele veren zijn uitgevallen uit de staart en er komen grijze voor terug dan is het een man maar komen er weer geel gestreepte terug dan is het zeker een popje.
Ik denk dat jouw valkje op deze leeftijd al best wat staartveren verloren is en je kan dan zeker aan de kleur due teruggekomen is zeggen of het een man of een popje is.
Ook zou een man nu al zeker een geler kopje moeten gaan krijgen.

Groetjes, Paul

carco

Hoi Paul

Dan heb ik ook nog een vraagje: mijn vriendin heeft een wildkleur valk van zo'n 9 maanden.
Deze toont totaal geen mannelijk gedrag, de kop verkleurt totaal niet, maar de staartveren komen effen zwart terug.
Hoe kan dit? Staart duidt op een man, maar de rest op een pop.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Paul

Hoi Caroline,

Vaak kleurt de kop langzaam en dat valt in het begin niet veel op.
Ook kan het zijn dat de staartveren eerder ruien dan de veertjes op de kop.
Maar als de veren in de staart die geel waren grijs terugkomen is het als het een wildkleur is bijna zeker een man.
Bij een pop zouden er gewoon weer geel gestreepte veren terugkomen.
Sommige mannetjes zijn gewoon heel stil in hun gedrag en lijken dan wel in het gedrag op een popje.
Volgens mij zal de kop met een paar maanden toch wel een stuk geler moeten worden hoor.

Groetjes, Paul