Tips voor een doe-het-zelf nachtverblijf?

Gestart door Annemarie, 24 maart 2005, 22:07:35

« vorige - volgende »

Annemarie

Hallo,

Mijn twee lieve valkjes gaan dit voorjaar verhuizen naar een buitenvoliere. De voliere is van aluminium en tip top in orde, maar... ik wil wel dat mijn lieverds warm, en uit de wind kunnen gaan zitten als het wat kouder wordt. Ik wilde dus zelf (een niet al te groot) nachtverblijf maken.

Ik heb nu twee valkjes, maar dat worden er uiteindelijk wel zes misschien. Kan iemand mij vertellen hoe zo'n nachtverblijf in elkaar zit, en of er nog 'eisen'  zijn waaraan deze moet voldoen (hout, afmetingen, interieur bijv.).

Alvast bedankt!

Groetjes, Annemarie

Paul

Hoi Annemarie,

Hier is een foto van een volliere met een nachthok eraan vast.
Dat is op een simpele manier zo te maken ongeveer misschien heb je wat aan de foto voor een idee.

Je kan het nachthok natuurlijk ook groter maken dat is ook afhankelijk van hoeveel vogels je hebt.

Groetjes, Paul

marga

hoi paul

het is op zich een mooie voliere maar ik zou er toch een sluisje aan bedenken ik zou als de dood zijn met zo 'n
voliere dat een van mijn valkjes wegvliegt

groetjes marga

Paul

Hoi Marga,

Ik zou zelf ook altijd een sluisje in een buitenvolliere maken maar hier binnen werkt mijn voordeur als sluis he :)
Maar het was een voorbeeld hoe je een nachthok zou kunnen maken.
als je dan de opening in de volliere maakt en aan de volliere een sluis dan is dat uiteraard veiliger.

Groetjes, Paul

Annemarie

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties.

Dat is een hele mooie voliere Paul! En het nachtverblijf zit mooi geintegreerd in de kooi.

Ik zelf heb een aluminium voliere zonder nachtverblijf dus zullen we zelf iets verzinnen, maar dit is een mooi voorbeeld. Hij hoeft dus ook niet zo groot te zijn, het nachtverblijf.

Ja, een sluis zou het veiligst zijn. In mijn voliere zit ook een deur, maar geen sluis. Dus daar moet ik nog even over nadenken...

Moet je trouwens nog een speciale dikte hebben voor een nachtverblijf i.v.m. de kou, of hebben ze aan gewoon hout (plaatmateriaal) voldoende?

Groetjes, Annemarie

Riny

Hoy Annemarie
Wij hebben ook een binnenhok maar er wordt heel weinig gebruik van gemaakt.
Dat komt misschien ook wel omdat we de voliere voor 75% overdekt hebben .
Ze hebben achteraan in de voliere een heel beschutte plek om te zitten.
Afgelopen winter hebben ze niet in het binnenhok geslapen,ik heb er nu wel een paar nestkasten hangen en die zijn wel in gebruik genomen.
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Annemarie,

Het gaat er om dat ze een beschut plekje hebben en als je gewoon hout neemt is dat vaak al voldoende als nachthok.
Veel maken een nachthok in een schuurtje waar de volliere tegenaan staat en dat is ook vaak van houten schroten en niet veel meer.
Daar kan je dan wel makkelijker een verwarming tegen de vorst maken maar normaal gesproken is dat niet nodig.
De volliere is trouwens niet van mij maar die werd in een andere topic besproken.
Ik heb mijn valkjes zelf binnen in een kamervolliere zitten.

Groetjes, Paul

Annemarie

Hoi hoi

Onze voliere krijgt ook een dak, waarschijnlijk van golfplaten, maar heeft geen dichte achterkant. We willen er wel bamboe achter zetten, maar ik denk dat dat niet zo beschut is als bij jou Riny. Zouden we de achterkant dicht moeten maken, of is een open achterkant niet heel erg?

Helaas hebben we geen schuurtje in de tuin, want dat was natuurlijk wel het mooiste geweest. Dan kun je een hok in de schuur maken.

Trouwens, vinden valkjes het prettig om zo nu en dan in de regen te zitten. Zodat je dus een gedeelte van het dak open houdt?

Groetjes,

Annemarie

Anita1

;D hoi hoi.wat dacht je van wilgenmatten? en die zijn me mooi zeg! die kan je zo met lussen vastmaken.lique en peter weten er alles van.ik ga ze voor de zijkanten halen.knuff en succes met je voliere anita ;)

Sander

CitaatTrouwens, vinden valkjes het prettig om zo nu en dan in de regen te zitten. Zodat je dus een gedeelte van het dak open houdt?

Hallo

Bij mij is het dak volledig dicht, en als het regent gaan ze gewoon aan de draad hangen met  hun vleugels open, zo worden ze ook nat. M'n voliere is ook aan drie kanten + het dak dicht, en dit heeft geen problemen. Alleen in de winter doe ik de open kant dicht met plastic.

Groeten
Sander

tommy

hoi

Het beste is om een voliere aan 5 kanten dicht te hebben.
De vloer, de achterwand, de zijwanden en het dak.
Ik zou het dak helemaal afdekken met oog op de ontlasting van buitenvogels. Die kunnen dan niet in je voliere schijten en zo ziektekiemen over brengen. Ook je dak afdekking een 15 cm laten over steken aan de voorkant verminder regen inslag en een drijfnatte vloer.
Een sluis is een hele grote aanrader, maar bij gebrek aan ruimte kan je ook een lage deur nemen.
Vogels hebben de neiging om naar boven te vliegen, dus een lage deur waar je zelf een beetje gebukt door moet is dan een goed alternatief.
Grt Annemieke