28 maart 2024, 13:47:17

eieren

Gestart door StellaK, 30 maart 2005, 22:54:35

« vorige - volgende »

StellaK

Hoi Paul en een ieder die dit leest,

Heb het volgende probleem: onze grijze valk Boeffie heeft in bijna 2 weken tijd al 10 eieren gelegd. Zit altijd samen met Gabbertje, een lutino, in 1 hok, maar als ze aan de leg is, is ze zo vreselijk aggressief. Eerst dachten we dat Gabber een mannetje was maar ik heb ernstige twijfels omdat de eieren allemaal "leeg" zijn. Dit is al de 2ex dat ze eieren legt en ook de vorige keer waren het geen bevruchte eieren. toen dachten we nog dat Gabber te jong was maar we zijn nu een klein jaar verder, dus...
Ik wil helemaal niet kweken met mijn valkjes dus zit ook niet op bevruchte eitjes te wachten maar is het voor haar niet beter een keer "echte" eieren te leggen?
Ik vind het ook zo zielig voor Gabber want die moeten we echt redden, ze achtervolgt hem door de hele kooi en 't is al niet zo'n held en een beetje schriel vogeltje.
Kun jij me adviseren wat ik nou het beste kan doen?
Alvast bedankt,
Stella

Peter

Hoi Stella,

Heb je eitjes weggehaalt of laat je ze liggen? De eieren laten liggen kan ook een goed idee zijn zodat ze zelf door krijgt na een week of 2 a 3 dat het mis en ze zal dan ook stoppen met broeden.

Als ze achter elkaar aan gaan jagen bedoelen ze er meestal iets mee, wij laten het meestal maar gaan en dan wordt het na een dag 2 minder en neemt het langzaamaan ook af.

We blijven wel in de buurt om eventueel eentje te "redden".

Groetjes,
Peter


Paul

Hoi Stella,

Het is inderdaad een lastig probleem maar ik zou ze toch in elk geval laten broeden op de eitjes ook al komen ze niet uit.
Heb je ze wel zien paren met elkaar of is dat nooit gebeurd.
Het gebeurd ook wel dat ze niet goed paren en dat het toch een man en een pop zijn dat kan ook altijd gebeuren.
Broeden ze beide of is er maar eentje die broed?
Als alleen het popje broed zou je kunnen proberen het mannetje zolang even appart te zetten tot het popje helemaal is uitgebroed.
Houd het popje wel in de gaten als ze alleen broed dat ze niet te erg uitgeput raakt.
In elk geval is het wel normaal dat als ze broeds zijn dat ze aggresiever zijn om hun nestje te beschermen.
Maar na het nest gaat het aggresieve ook weer weg.

Groetjes, Paul