19 april 2024, 00:49:52

9 eieren!!

Gestart door Tim17jaar, 29 maart 2005, 17:11:01

« vorige - volgende »

Tim17jaar

Hallo,

Ongeveer 1,5 geleden is mijn pop begonnen met eieren leggen.. alleen het lijkt wel of er geen eind aan komt. Tot nu toe heeft ze al 9 eieren gelegd. Allemaal onbevrucht. Toen ze begon met broeden was er nog geen broedhokje aanwezig. Dus deze heb ik er even later wel in gezet. Nu is ze op de grond aan het broeden.

Het is zowiezo geen goede leg situatie, het mannetje is erg agressief. Nu heb ik een tussenstuk tussen bijden gezet. Maar is dit genoeg? Of moet ik ze  uit elkaar halen? Ze zijn broer en zus.

Dus; is er een mogelijkheid om de leg te stoppen want het lijkt me niet goed dat ze zoveel eieren legt. En wat moet ik met het mannetje?

Groetjes;
Tim

Paul

Hoi Tim,

Hoe weet je dat de eitjes onbevrucht zijn hebben ze niet gepaard met elkaar?
Als ze wel bevrucht zijn zou ik ze zeker niet uit laten komen omdat het broer en zus zijn.
Dat het mannetje tijdens een nest aggresief is dat is best normaal hij verdedigd de eitjes.
Maar valt de man de pop nu ook aan dan of is het alleen dat hij jou aanvalt?
Laat het popje gewoon even goed broeden op de eitjes en na een week of 4 zal ze zelf het nest verlaten of je kan ze dan weghalen en dan ook het broedblok weghalen anders stimuleerd dat weer het leggen van nog meer eitjes.
Broed het mannetje niet want normaal broeden ze namelijk beide anders is dat voor het popje best vermoeiend als ze alleen broed.

Groetjes, Paul


Karin

Hoi Tim,

Ik zou in ieder geval als ze weer eens eitje legt de eitjes of vervangen door nepeitjes, of op dag 1 met een naald een gaatje erin prikken. Dit voorkomt dat er zich een jong in ontwikkeld, want broer-zus mag natuurlijk geen nakomelingen hebben. Je moet het popje er van gaan overtuigen dat het geen broedseizoen is. Onder mijn handtekening staat een url ( degene die niet beweegt  ;D ), klik erop en ga naar de bladzijde "veel gestelde vragen" . Daat staat een stukje over geschreven. Als dit allemaal niet helpt kun je met een vogeldierenarts overleggen om haar de prikpil te laten geven.

Is de man altijd agressief ? Of alleen nu de pop eitjes heeft ? Want dan is het normaal, als ze eitjes heeft. Als hij altijd agressief is moet je even goed nagaan waarom hij dit gedrag heeft. Is hij angstig ? Spelen zijn hormonen op ? Wil hij paren maar mag hij niet van het popje ? Verveelt hij zich, heeft hij te weinig lichaamsbeweging enz. Valkjes zijn nooit uit zichzelf agressief, er is altijd een oorzaak voor. Geef hem afleiding, normaal zou ik zeggen geef wilgentakken, maar dat kan juist het broedgedrag weer bevorderen. Kijk of je hem op een andere manier een plezier kan doen : een nieuw speeltje of zo.

Succes ermee !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves