28 maart 2024, 22:01:04

bang voor mijn hand

Gestart door bang voor mijn hand, 10 februari 2003, 01:01:43

« vorige - volgende »

bang voor mijn hand


 :o :-[ :-X
hallo kan iemand mij een goede raad geven want ik heb nu een valkparkiet van 8 weken oud (ik heb hem 2 dagen )
en ik probeer om me hand in de kooi te doen maar dan gaat die blazen en hij gaat heel soms ook vladderen hoe lang moet ik met mijn hand in zijn kooi(moet het eigenlijk wel)en ik heb trosgierst in zijn kooi gehangen maar moet dat wel of moet ik dat allen uit mijn hand proberen te laten eten


Groetjes Gustinn ;)

Sonja

Hoi Gustinn

Misschien dat je je valkje te snel probeert te benaderen.
Je schrijft dat je hem pas 2 dagen hebt. Volgens mij hebben de valkjes vaak al een paar dagen tot een week nodig om te wennen aan de nieuwe omgeving, nieuwe mensen etc.
Misschien dat je eerst moet beginnen met zachtjes tegen hem te praten en hierbij voor zijn kooi gaan zitten. Zo kan hij jou op zijn gemak leren kennen en schrikt hij misschien minder snel van je.
Daarna heel geleidelijk aan proberen of je dichterbij mag komen. Ik heb bij mijn valkje wel trosgierst in de kooi hangen, maar ook komt ze nu (welliswaar heel aarzelend nog) trosgierst uit mijn hand eten. Ik heb mijn valkje nu 11 dagen en uit ervaring weet ik, dat je snel geneigd bent om te snel te gaan en willen, het lijkt me echt zo leuk dat mijn valkje tam is. Maarja, het is heel belangrijk dat je alle tijd neemt om ze tam te maken, die ze nodig hebben, anders werkt het allemaal misschien juist wel averechts.

Succes en veel plezier met je valkje!
Groetjes
Sonja

Kipje

Geef hem wat tijd. Zet hem vlak bij je zo vaak als je kan of ga naast zijn kooi zitten.
Nader de tralies van de kooi met iets wat hij erg lekker vind en zodra je ziet dat hij angstig wordt kom je niet dichterbij tot hij weer ontspant.
Als je een vinger op de tralie kan leggen en hij blijft ontspannen doe je het deurtje open, leg je hand in de opening met iets lekker er op.
Als hij weer onrustig wordt iets verder weg. Nader hem dus niet verder dan hij aangeeft dat hij aankan.
Kijk niet naar hem, kijk er langs.
Niet overhaasten, dan ga je een stap terug ipv vooruit.

dunija

probeer een lekker snoepje voor valkjes in je hand te leggen en benader hem recht voor de ogen zodat hij ziet wat je doet na enkele pogingen zal hij toch minder aarzelen en uit de hand eten naar lang oefenen komt hij vanzelf op je hand zitten

grtz bjorn en dunija

Jaimy_en_Viggo

hallo,

als hij zover is dat hij op de hand zaadjes eet en rustig is als je je hand op een plek in de kooi laat rusten, is het zover dat hij aan je hand moet wennen zonder lekkers erop. (dat is makkelijker als je hem uit zijn kooi haalt en hem ook weer kan terug zetten.) Om te beiggen laat je je hand eerst een paar minuten in de kooi op een plaats rusten, dan ga je langzaam naar hem toe. Als hij weg vliegt ga je er met je hand voorzichtig achteraan. Je hand niet uit de kooi halen, ookal vliegt hij telkens weg. Voor dit deel is veel tijd nodig, wees dus geduldig. Blijf hem een tijdjevolgens net zolang dat je telkens zijn staart kan aan raken. Als hij in de tralies klimt je hand onder zijn kont drukken, maakt niet uit als hij weg vliegt. dit telkens weer herhalen. Het is eigelijk een spelletje die jij moet winnen, geef dus niet op! Blijf hem achtervolgen. Je zult vanzelf zien dat hij minder snel weg vliegt en dan als je het niet doorhebt, staat hij opeens met een pootje op je hand. Als dit gebeurt, hou je handdan stil en wacht tot hij met beide pootjes op je hand staat. Hij zal wel even gek opkijken en verbaast zitten kijken. (ziet er wel grappig uit  :D )
Laat hem en tijdje op je hand zitten. Als je vind dat het goed is, zet hem dan op een stokje. Herhaal dit na een paar minuten nog eens. Je zult zien dat hij nu veel sneller op je hand komt!  :) veel succes!

groetjes Jaimy en Viggo!  8)