27 april 2024, 19:42:09

jonkie uit blok gedreven

Gestart door margreet, 28 maart 2005, 15:24:16

« vorige - volgende »

margreet

hallo,

Sinds vanmiddag is het mannetje heel agressief het blok ingegaan en heeft het voor elkaar gekregen dan 1 jong uit het blok is verdreven. Het is waarschijnlijk het oudste jong, die is nu 29 dagen. Volgens mij willen de ouders een nieuw nestje.
Wat moet ik doen?. Ik weet niet of de ouders gaan voeren, dat moet ik nog even afwachten. Ze zijn ook een beetje geplukt de laatste dagen, achter de kuif. Komt dit meer voor dat de dit doen? Het mannetje ging best wel tekeer in het blok en joeg het jong steeds naar de uitgang.

groetjes Margreet

bobbie

Hallo Margreet,

Jeetje, wat rot zeg, wat zal je geschrokken zijn.
Wat je moet doen weet ik niet, ik zou hem in iedergeval niet terug zetten in het broedhok. Ik denk, wat je zelf al zegt, je even af moet wachten of de ouders komen voeren bij het jong en anders zul je zelf moeten gaan voeren denk ik.
Let wel, ik ben hier niet ervaren in, maar wilde je graag een reactie geven. Binnen afzienbare tijd zullen de ervaren mensen wel reageren.

Heel veel succes,

groetjes, Nel :)

Anita1

 :-\ sjees hoeveel jongen heb je nu nog in het broedhok zitten?
ik zou dat oudste jong terug leggen en even aankijken,en anders toch zelf handopfok gaan doen.
als je ermee bekend bent? heb je handopfokvoer thuis?
sterkte anita

Paul

Hoi Margreet,

Als het jong verder veren heeft kan het zichzelf gewoon warm houden en hoeft het niet perse meer terug het blok in.
Dat plukken komt regelmatig voor dat is niet zo erg als het maar niet te bloederig word en de veertjes groeien snel weer terug.
De ouders voeren gewoon buiten het blok de jongen ook maar houd het toch even goed in de gaten dat ze dat doen.
Ik neem aan dat je ze binnen hebt zitten toch?
Dan kan het helemaal geen kwaad dat het jong uit de nestkast is die zal genoeg zeuren om voer en gewoon gevoerd worden.

Groetjes, Paul

margreet

hallo allemaal,

Het jong is nu kalm en zit op de bovenste stok, de vader reageert nu weer normaal, ze komen wel bij hem maar echt voeren heb ik nog niet gezien, maar dat heb ik misschien gemist. De andere twee zitten nog wel in het blok en worden met rust gelaten. Ik had niet verwacht dat het jong met zo'n spektakel uit het nest gestuurd zou worden. De vader is wel heel fel tegen mij (in de kooi) maar dat kan te maken hebben met het feit dat ze weer aardig broeds zijn. Ik ben zelf misschien nog wel het meest geschrokken, de boedembedekking vloog om mijn oren. Het jong is wel stabiel, het zit lekker op stok zich te poetsen. De vogels wonen in de huiskamer dus koud krijgt hij het niet.

groetjes Margreet

Paul

Hoi Margreet,

Als het jong al op een stok kan zitten is het zeker klaar om uit te vliegen hier zitten ze soms nog dagen op de bodem.
Ik heb het laatste jong ook wel eens zelf het broedblok uitgehlaad en het bij haar zusjes gezet omdat ze alleen in het broedblok over was en dat ging heel erg goed.
Ook in mijn laatste nestje gingen de jongen soms weer terug het broedblok in :)
Vaak zeueren ze vanzelf wel om voer bij de ouders ik zet meesal wel een bakje zaadjes extra op de bodem dan leren ze dat snel eten.

Groetjes, Paul

margreet

hallo Paul,

Het gaat goed op dit moment, zie mijn reactie en foto's bij kweken mutaties bekend, bedankt allemaal voor de reacties het was de bekende storm in een glas water, maar al doende leert men.

groetjes Margreet

Paul

Hoi Margreet,

Wat fijn dat het nu goed gaat met de kleine.
Maar je kan beter te snel een vraag stellen dan te laat hoor.
Voor hetzelfde geld was er wel wat aan de hand geweest en dan had je gehoord wat je had moeten doen.

Groetjes, Paul