20 april 2024, 00:07:59

valk met 1 pootje, aanschaffen?

Gestart door bobbie, 28 maart 2005, 19:20:56

« vorige - volgende »

bobbie

Hallo allemaal,

Ik heb jullie advies nodig.

Er wordt een valk pop te koop aangeboden met 1 pootje, van het jaar 2002 en niet tam.
Zou ik haar kunnen aanschaffen en bij mijn 4 valkjes zetten die wel tam zijn?  :-\

Wat zouden jullie doen!

Ik hoor het graag,

groetjes, Nel

Gerda

Moeilijk hoor Nel,

een pootje lijkt me niet het probleem. Ze kunnen zich vaak goed redden. Het niet tam zijn is misschien moeilijker. Maar misschien volgt ze de anderen wel uit de kooi en belangrijker er weer in. Je kunt best nog een ouder valkje tam krijgen. Alleen kost het dan meer moeite en geduld.
Was het een binnenvalkje? Als ze uit een voiliere komt zal ze het misschien moeilijk hebben in een kooi.
Jeetje ik help ook niet echt he. Ik ben denk ik nog meer aan het twijfelen dan jij.
Eigenlijk moet ik gewoon zeggen: als je er een goed gevoel over hebt, moet je het gewoon doen.
Heb je twijfels neem je toch een jonkie bij Lique, Lin, Paul, Essie of een andere thuiskweker. Dan heb je een tam knuffeltje.

Groetjes Gerda

bobbie

Hoi Gerda,

Fijn dat je zo snel reageerde.
Ze is gewend in een kweekkooi en een kamervoliere. Het schijnt een zeer rustige vogel te zijn. Ik heb meelij.
Als je de vogel wilt zien hij staat op deze site te koop aangeboden. Ze lijkt op een man maar hij zweert dat het een pop is, hij heeft haar eieren zien leggen. Hij begreep wel dat ik dacht dat het een man was, hij had dat zelf ook toen ze aangeschaft werd door hem.

Ze zeggen dat meelij een slechte raadgever is, vandaar dat ik jullie advies vraag.

Groetjes, Nel :)

Gerda

Hoi Nel,

Het lijkt inderdaad wel een mannetje, zo'n witte kop.
Inderdaad een beetje zielig. Bij jou zal ze misschien wel helemaal opbloeien. Je neemt de andere twe toch niet?? Misschien mag je haar wel gratis hebben als je haar een goed thuis biedt, daar wint iedereen bij.
Wel een beetje sneu: koop twee valkparkieten en je krijgt er eentje met 1 pootje bij.
Wel in quarantaine zetten als je haar neemt he!!
Groetjes Gerda

Riny

Hoy Nel
Weet je al wat je doet??
Ik kan je geen raad geven maar ben wel heel nieuwsgierig naar jou beslissing.
Groetjes Riny :D :D :D

bobbie

28 maart 2005, 20:49:52 #5 Last Edit: 28 maart 2005, 20:51:59 by bobbie
Hallo Riny,

Ik weet het nog niet. Ik wacht nog op adviezen van de doorgewinterde ervaren valkenliefhebbers.
Ik neig er wel erg toe, maar ja, zoals ik al zei:

meelij is een slechte raadgever.

Ik wacht nog even met beslissen.
Zodra ik weet  wat ik doe zet ik het hier neer.

Groetjes, Nel :)

~Natas~

Hoi Nel,

Ja ik zag dit staan en ik d8t ff lezen wat ze bedoeld.
Maar ik las dat het valkje niet tam is en maar 1 pootje heeft?
Maar dat 1e pootje daar kunnen ze makkelijk mee leven, maar dat zij niet tam is zal ik zelf meer moeite mee hebben.
Ik zal het als ik in jou schoenen zal staan het niet doen, en nu lees ik dat jij het zielig vind voor het valkje.
Dus dan moet je het al helemaal niet doen.

Das mijn mening,

Groetjes,

Natas

bobbie

Hoi Natas,

Bedankt voor je mening, ik sta open voor alle op- en aanmerkingen. De weegschaal in mijn hoofd en hart schommelt flink heen en weer. :-\

Thanks, groetjes, Nel :)

Riny

Hoy Nel
Ben je niet bang dat als het niet goed zou gaan tussen jou eigen valkjes en de nieuwe dat je hem omdat je er zo'n medelijden mee hebt helemaal niet meer weg kunt doen??Ik zelf zou er niet tegen kunnen als ik zo'n stakker dan weer van de hand moest doen.
Groetjes Riny :D :D :D

margreet

hallo Nel,

Ik ben het met Riny eens, als het niet gaat met je andere valkjes heb je een groot probleem. Misschien krijgt hij wel een goed tehuis met meerdere valkjes. Dit probleem blijft altijd bestaan, ga maar eens naar een dierenwinkel en je ziet er eentje zielig alleen zitten, je wilt ze allemaal wel helpen maar dat moet niet ten koste gaan van je eigen valkjes.
Ik hoop dat je voor je zelf een goede beslissing neemt.

groetjes Margreet

bobbie

Hallo Margreet en Riny,

Ja, misschien hebben jullie wel gelijk. Net zat ik naast de valkjes, alles was in rust, je hoorde krakende snavels. Toen dacht ik ook: verstoor ik geen harmonie?

Misschien moet ik veel vaker mijn verstand laten werken dan mijn hart ;).

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Als ik morgenochtend wakker word dan weet ik wat ik zal doen. Als ik met iets in slaap val zeggen mijn gevoel en verstand  de volgende ochtend meestal waar ik het beste aan doe. We zullen zien.

Welterusten allemaal.

Groetjes, Nel :)

Gerda

Hoi Nel,

Weet je al wat je doet?
Zelf na een nachtje slapen denk ik dat Margreet, Natas en Riny wel een punt hebben. Zoals ik al zei, het ene pootje is niet het probleem. maar wel het niet tam zijn misschien wel.
Het vervelende is dat je niet kan voorspellen hoe het gaat, maar misschien is het inderdaad de keuze tussen je eigen valkjes gelukkig houden of een valkje 'redden', dat misschien ook door iemand anders liefdevol opgenomen kan worden.
Bij de geringste twijfel (en die had je gisterenavond al) NIET DOEN.
Als je straks een grotere kamer hebt, neem je toch een lief jong valkje. Een mooie Liitle of Lemon of een Cheecky, Pepper of Zazoe. Die worden waarschijnlijk zonder problemen opgenomen in de groep.
Het valkje in kwestie krijgt vast wel een goede bestemming, misschien wel in een voliere ofzo.
Groetjes Gerda

Riny

Hoy Nel
Lekker geslapen??
Ja meid dat is juist het moeilijkste.
Het gevecht tussen je verstand en je gevoel,dat druist soms recht tegen elkaar in.
Groetjes Riny :D :D :D

bobbie

Hoi hoi,

Ik heb goed geslapen. Ik werd vanmorgen wakker en ................. ik weet het nog steeds niet.
Jullie zeggen allemaal rake dingen die zeer relevant zijn. Als ik zou weten dat mijn valkjes de nieuwe zonder problemen zouden accepteren zat ik al in de auto.
Ik heb nog met die meneer gemaild en die zei ook dat ie niet zeker is hoe tamme valken op haar zullen reageren.

Ik geef mezelf nog 24 uur. Mijn afwijking is inderdaad dat ik alles en iedereen maar wil verzorgen, wil redden als het ware. Dat is in de loop der jaren wel een stuk minder geworden maar met zoiets steekt het de kop weer op. Ik moet de wereld niet willen verbeteren, dat lukt nooit in je eentje.
Morgenochtend geef ik uitsluitsel. Volgens mij is er hier trouwens nog iemand op de site in tweestrijd over die valk. Ik las gisteravond iets. Ik ga eens even zoeken of in het terug kan vinden.

Groetjes, Nel :)

Karin

Inderdaad is kopen uit medelijden niet het verstandigste  ;D, maar ik begrijp het wel hoor  ::) Maar voor de vogel zelf lijkt het me het beste dat ze in een ruime volière komt, want losvliegen wordt een groot probleem bij een niet tamme valk.  Sterkte bij je beslissing !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves