17 mei 2025, 11:49:38

nieuwe valkparkiet

Gestart door Riny, 28 maart 2005, 10:41:50

« vorige - volgende »

Riny

Hallo allemaal
Ik heb een nieuwe valkparkiet die ik aan het koppelen ben met een ander.
Ze staan in huis omdat de quarantaine periode nog niet voorbij is.
Nu wippen ze iedere dag en hebben vaste verkering,maar nu mijn probleem.
In die kooi waar ze nu in zitten kan ik geen blok hangen,alleen op de bodem van de kooi kan ik een nestkast neerzetten.Maar dat doe ik liever niet ivm nestcontrole.
Zou ik ze in de buitenvoliere mogen zetten maar dan in een hok naast de andere valken?
Ze zitten dus niet bij elkaar.
Groetjes Riny  :D :D :D
Groetjes Riny

bobbie

Hoi Riny,

Een vraag waar ik geen antwoord op heb ivm geen ervaring. Toch wilde ik even reageren, jij reageert altijd zo snel op iemand, leek me nu zo alleen voor jou.

Ik denk dat je binnen afzienbare tijd een heleboel antwoorden krijgt.

Succes en groetjes, Nel :)

Tara

Hoi Riny,

sorry, ik reageer meestal wel snel ofzo maar ben druk met voortdurend heen en terug te lopen naar de valkjes....

In elk geval, je zou het kunnen hoor, als alles goed afgedekt is, zodat ze niet in aanraking kunnen komen met de anderen. Pas alleen goed op dat als je bij ze geweest bent, je geen ontlasting ofzo met je mee brengt, zelfs stof kan gevaarlijk zijn, maar ja, dit is natuurlijk alleen zo als er écht iets mankeert aan de valkjes.

Groetjes, Tara

Riny

Hoy Tara
Zou ik dan ook wat voor de gaas die de voliere van elkaar scheidt moeten doen??
Het is wel jou favoriete koppel dus ik wil niets verkeerd doen.
Groetjes Riny ;D ;D ;D

Paul

Hoi Riny,

Als je echt de quarantaine goed wilt doen kan je toch het beste de periode van 6 weken af maken.
Stel dat ze wel wat mankeren dan vergeef je het jezelf nooit.
Je kan bijna aan elke kooi ook in het deurtje een broedblok neerhangen dat doe ik hier ook wel eens als ik een tweede koppel aan het broeden heb.
De belangrijkste besmetting is in elk geval wel de ontlasting maar er zien ook ziektes die via de lucht kunnen gaan zoals schimmelinfecties bijvoorbeeld.
Dus als je niet echt zeker bent dan zou ik ze toch gewoon nog even appart houden hoor.
Beter een nestje een beetje later dan straks de rest van je vogels ziek.

Groetjes, Paul

Anita1

;D ik zit denk ik met hetzelfde probleem met mijn albino en witmasker.
maar ik ga het nog anders doen! misschien een tip voor je?
ik ga morgen een huisvoliere kopen,en daar doe ik ze in met broedhok en al..en dan zet ik ze buiten neer.
aan de hele andere kant van de tuin! goede oplossing he?
wel iets duurdere oplossing,maar zo'n voliere kan ik op deze manier altijd gebruiken.ik wil een huisvoliere,met een dak.
een grote van ferplast.niet die smellere.dan weet je wel wat ik bedoel.
en ik kan eigenlijk die voliere straks overal voor gebruiken...mss een tip??
knuffff anita

Riny

hoy Anita
Zijn die van jou altijd binnen geweest tot nog toe??
Het kan nog gaan vriezen hoor!
Ik vind het een prachtige kooi die je wil aanschaffen maar daar waait de wind toch dwars doorheen,of zie ik dat soms verkeerd?
Groetjes Riny :D :D :D

Anita1

;D hoi hoi riny!
de plannen zijn veranderd hihi
ruzie hier in de tent..en niet een klein beetje ook!
bondo wilt met de geelwang.grrrrr :-X
en die split is grrrrrrrr
dus ze vechten heeel erg,nu snap ik dat oogje van die geelwang ook!!
dus ik heb een mooi adresje in renswoude.een voliere zeg maar vierkant. en 1 meter 20 hoog,en 48 cm diep en 78 lang.
hij komt uit een winkel gewoon en kost 50 euro.
mooi zat om mee te kweken en koppelen.
maar meiss je kan ook een voliere in en beschut hoekje zetten en de andere kant afdekken met hout of plexiglas..wat je nog hebt in huis evt..
dat red jij makkelijk,je hebt veel plek in de tuin.heb je evt een beschut hoekkie?
zou wel de oplossing zijn he?
en een voliere is nooit weg.als je dat adres wilt weten dan zie ik je wel op msn.
tja en die albino moet dan toch zijn tijd ff uitzitten.in ieder geval fijn dat het een koppel gaat worden.kussss anita :-*

margreet

hallo Riny, Anita

Zelf heb ik ook huiskamervoliere van ferplast met een dak met 4 parkietjes, deze staan in de garage voor een raam. Hij gaat
pas naar buiten (onder een overkapping) als de temperatuur niet beneden de 5 graden ('snachts) komt. Indien nodig kan in de voliere aan alle kanten afdekken met perplexplaten. Zelfs in de zomer doe ik er 'snacht een laken omheen. Alleen een voliere met 1 kant afgedekt is volgens mij niet voldoende op dit moment, zeker als het geen winterharde vogels zijn.Wees er voorzichtig mee

groetjes Margreet
.

Anita1

;D ja heel goed magreet.dat bedoelde ik dus.en plexiplaten zijn erg goed hoor.maar valkjes kunnen wel wat kou hebben hoor.vergis je niet! ze zijn best sterk.
de mijne zitten gewoon buiten met -7!!
en nu is de temeratuur veel zachter.het kan nog wel gaan vriezen maar niet meer -7
en -1 of 2 kunnen ze goed hebben hoor.
de valkjes van inger zijn ook altijd buiten met vrieskou.
knufff anita