29 maart 2024, 14:20:28

Plukken

Gestart door Marloesje, 26 maart 2005, 14:30:33

« vorige - volgende »

Marloesje

Hoi,

Ik heb thuis 2 valkjes zitten met een nest van 3 jongen. De jongen kunnen zelf eten en vliegen al redelijk.
Maar de ouders plukken de jongen. Ik heb ze al ingesmeert met uierzalf, maar dat werkt niet. De moeder plukt de jongen ook aleen niet zo erg als de man, die ook de pop klukt, ze hebben allemaal geen kuif meer behalve de man. De man plukte de pop al veel langer dus had er al over zitten denken om de man weg te doen. Maar nou is mijn vraag, kan ik de man weg doen en een jong zelf houden? De man zit nu trouwens apart en de pop breekt de tent af, die roept steeds. Wat moet ik doen???

Riny

Hoy Marloes
Als je zeker weet dat de jongen niet meer gevoerd worden en helemaal zelfstandig kunnen eten,zou ik ze scheiden van de ouders.
Ik heb trouwens wel eens gehoord dat er een spray te krijgen is om plukken tegen te gaan,maar daar is het nu toch te laat voor.
De winkels sluiten rond deze tijd.
Succes en groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Marloesje,

Dat de man de pop plukt is heel normaal in de broedperiode dat is vaak een teken van genegeheid tegenover elkaar het is alleen niet fijn.
Maar het zou jammer zijn om daar de man voor weg te doen want zo te horen is het echt een koppeltje.
Je kan peppickspray (dat is spray tegen het plukken) proberen dat mag alleen niet op hele jonge vogels maar als ze zelf eten mag dat al.
Wel uitkijken dat het niet in de oogjes komt het prikt behoorijk dan.
De pop zal de tent afbreken omdat die graag naar haar mannetje toe wil dat is heel normaal gedrag.
Ik zou de ouders toch gewoon bij elkaar zetten en desnoods de jongen appart.
Dan wel goed in de gaten houden dat ze ook echt zelf eten en desnoods anders een paar keer per dag om te voeren bij de ouders laten.


Groetjes, Paul

marloesje

Hoi,

Dat plukken doet de man al heel lang bij de pop. Ook als er geen broedperiode is. Hij plukt niet alleen, hij is dominant, ze mag niet eten als hij er zit, ze mag niet aan trosgierst zitten als hij er zit, hij plukt haar kaal, hij is gewoon agressief. Maar de jongen zijn nu dus bang voor de ouders, ze piepen als een van de twee in de buurt komt en zijn dan helemaal in paniek.

Ik heb er al langer over na gedacht om het mannetje weg te doen door dit gedrag, hij is ook agressief tegen mij. En omdat ik nu jongen heb vroeg ik me af of ik niet een van de jongen kon houden voor bij het popje (wel een ander popje uiteraard)

Want kan dat jong, het mannetje vervangen???
Of zal ze dat niet acepteren als maatje en dus haar mannetje blijven missen???

Groetjes Marloes.

Paul

Hoi Marloes,

Hun eigen jongen zal zeker wel goed gaan en ze worden langzaam volwassen dus dat is beter dan meteen een volwassen valkje erbij zetten.
Mijn broer heeft 2 jongen bij de ouders gelaten en dat zijn beide popjes en ze gingen alle vier goed met elkaar om en nu nog steeds trouwens.
Dus dat kan heel goed hoor en het is een soortgenoot dus dat kan ook prima het mannetje vervangen.

Groetjes, Paul

Karin

Kun je vertellen hoe de valkjes zitten ? Hoe groot is de kooi ? Zitten ze binnen ? Vliegen ze rond ? Is het mannetje ook agressief tegen jou buiten het broedseizoen enz. Ik heb zelf een mannetje die ook zijn vrouwtje plukte en op een gegeven moment heb ik een ander popje voor hem gekocht ( en een ander mannetje voor het andere popje ) en dat gaat nu goed. Helaas geen jongen ervan, maar goed, dat is niet het belangrijkste, ik vind het het belangrijkst dat ze het naar hun zin hebben en niet dat er eentje steeds geterroriseerd wordt. Maar ze hebben wel een hele grote volière bij me, dus misschien is de situatie bij jou anders en kun je er geen valkjes bij nemen. Anders is een grote buitenvolière zoeken voor je mannetje misschien wel de oplossing. Zeg er wel eerlijk bij als je hem weggeeft hoe hij is, want je valkje heeft er niks aan als hij door de volgende ook snel weggedaan wordt. Maar het kan zijn dat als hij in een ruime volière zit dat hij dan veel rustiger wordt.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

O, vergeet ik te zeggen, als de ouders de jongen plukken kun je er inderdaad wat opsmeren, maar ik zelf durf mensen dit nooit te adviseren, omdat ik het een keer gedaan heb en de ouders meteen niet meer wilde voeren  ::) Zat ik dus met een geplukt jong van 2 weken die ik met de hand moest grootbrengen. Maar als ze al zelf eten kan het dus wel.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

tommy

hoi Karen,

Hoe groot is jou voliere?
En hoeveel vogels zitten daar in ?

Ik heb zelf een plukker. Niet alleen de pop moet het ontgelden maar ook de andere vogels.

Ik kreeg meneer en mevrouw van iemand die ze neit tam kreeg en ze daarom weg deed.

Kleine kooi en veel stress.

Wat resulteerd in "fijn" aangeleerd gedrag, wat ik er in ieder geval niet meer uit kan krijgen helaas.

grt Annemieke

Marloesje

Hoi,

Ze zitten bij mij in een kooi waar ze makkelijk met z'n 4en in kunnen en ze vliegen eigelijk altijd los, ik heb een valkproof kamer haha. Ze zijn met z'n 2en dus ruimte genoeg.

De man is altijd al moeilijk geweest, ik heb altijd het idee gehad, die moet in een voliere zitten, maar ik wilde het toch proberen. Hij is nooit tam geweest en altijd agresief tegen mij en zijn popje geweest. Meteen de eerste dag dat hij haar zag.

Hij plukte haar al langer, ze mocht niks van hem.
Ik heb hem nou nog steeds apart zitten en de pop doet het geweldig, ze voert de jongen allemaal nog 1x per dag en leert ze van alles. Ze zit er gezellig bij en roept de man ook zelde nog. Maarja als de man een keer roept, ons huis is niet zo groot, dan horen ze elkaar en is het feest.

Maar ze eet nu ook goed, ze poetst veel meer enz enz. Ze lijkt vrijer te zijn. Met de jongenb gaat het ook veel beter nu de man weg is, ze bewegen weer.

Mijn idee is mijn man is dominant en moet ruimte hebben.
Iets waar hij niet zo dominant kan zijn.

Groetjes Marloes.

Marloesje

Oja,

Nou moet ik dus iemand vinden met een voliere die voor mijn man wil zorgen. Kennen jullie iemand???

Want ik wil wel dat hij goed terecht komt.

Maar na alle negatieve berichten, hij KAN ook heel lief zijn (als het hem uitkomt)

Groetjes Marloes.