16 juni 2024, 07:57:06

wel of geen vitamines door water?

Gestart door Kenay, 28 maart 2005, 00:03:16

« vorige - volgende »

Kenay

hallo allemaal,

morgen komt me eerste eitje uit (het piept nu en begint te pikken in de eischaal) maar moet ik nu wel of geen vitamines door het water doen?

groetjes Kenay

Tara

Hoi Kenay,

sommige vitamines mag je maar maximaal drie maal in een week doen, het is heus niet verplicht om vitamines door het water te doen als je jongen verwacht, maar het is zeker niet erg als je dat doet, het mag altijd hoor.

Groetjes, Tara

Kenay

het kan dus geen kwaad voor de jongen als de ouders dit drinken en dus ook doorvoeren naar de jongen? dit is mijn eerste nestje dus ben erg bang dat ik iets verkeerds geef aan de ouders waardoor de jongen dood kunnen gaan ofzo :-$ ik heb wel Nutribird A21 staan voor het geval dat. ik heb wel eerder jonge vogels met de hand gevoerd maar helaas mislukt door verkeerde pap (nutribird met eivoer en nog een ander merk opfokvoer erdoorheen)

Groetjes Kenay

Tara

Hoi Kenay,

Nutribird A21 is een perfect merk en heeft geen meerdere middelen nodig om toe te voegen zoals bijvoorbeeld CéDé, daarom vind ik CéDé persoonlijk ook niks waard, het eivoer van CéDé gaat nog, maar het opfokvoer...

Kalm blijven, je valkjes voelen aan als je zenuwen hebt, gewoon kalm blijven, komt goed hoor, het is helemaal niet erg ;).

Groetjes, Tara

Kenay

Hoi Tara,

Ik had die pot nutribird (A19) met eivoer en dat andere opfokvoer gekregen bij de kweker van die 2 jongen.... 1 jong had ik nog naar Feld gebracht maar heeft het helaas niet mogen halen. Ik heb deze pot nieuw gekocht bij de winkel en gebruik het alleen als het nodig is. Ik wil niet nog een valkje dood aan die rotzooi maar zal wel me uiterste best doen als de ouders niet voeren ofzo.

ik wacht (niet echt) geduldig af wanneer het uitkomt... Ik zal vanacht wel niet veel slapen en steeds even gaan kijken in het blok.. Ik doe zolang als de jongen er zijn de helft van de hoeveelheid vitamines door het water (5 druppels op 50 ml water inplaats van 10 druppels op de 50 ml water) volgens mij hebben Misty en Milo de vitamines wel nodig omdat ze nog niet echt de rui te pakken hebben.. heb tot nu toe pas 3 veren gevonden van Milo... in de voliere zijn ze er bijna allemaal al doorheen dus gaf ik hun wel de vitamines zorgvuldig. De vogels ind e voliere krijgen het zeg maar 2 keer in de week ongeveer  en milo en misty 3 keer :)

Groetjes Kenay

ps. voor het merk van de vitamines moet je bij paul wezen.. ik heb het van hem gekregen toen ie Kenay kwam brengen en het staat niet op het flesje  ;D

Tara

Hoi Kenay,

is het nu toch A19 wat je hebt? In je eerste bericht las ik echter A21, A21 is wel echter dat voor valkjes, maar A19 kan geen kwaad hoor als je dat gebruikt, is alleen eerder voor papegaaien.
Komt wel goed hoor, ze hebben in de rui vaak vitamines nodig en geloof me, het kan geen kwaad bij de jongen..
Ik gebruik zelf soms druivensuiker als ze jongen hebben als ik iets niet vertrouw...

Groetjes, Tara

Kenay

Hoi Tara,

Nee ik heb nu een pot A21... De pot mengsel van die kweker waar ik me jongen had gehaald had me A19 gegeven met alles erdoor heen... A21 heeft een gele deksel (die ik nu dus heb) en A19 heeft een groene deksel...

bedankt voor het helpen! ik zal zeker wel vaker wat vragen nu ik me eerste jongen kan verwachten ;)

Groetjes Kenay

Tara

Hoi Kenay,

de potten van A21 zijn dacht ik veranderd he, ook qua grootte... Ik weet wel dat de potten die ik vroeger kocht ook wel een groen deksel hadden hoor..

En stel dan maar gerust je vragen, geen probleem hoor :). Je zal hier vast en zeker al je antwoorden vinden op 't forum dan.

Groetjes, Tara

Tara

Hoi hoi,

ik dacht wel dat het ff niet klopte...
Het is omgekeerd hoor; A19 heeft een geel deksel en A21 een groen, daarmee ;D

Kijk maar, A19;



En hier A21;



Bron: http://www.junglegoldlimited.com

In elk geval, de potten zijn echt vergroot, ik vind nergens meer het formaat wat ik vroeger kocht.. Nuja, geen probleem, koop ik gewoon Orlux, is goedkoper én hetzelfde.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Tara,

Het klopt helemaal wat jij zegt maar de plaatjes dat zijn emmers met 3 kilo.
De potten zijn 800 gram en Kenay heeft net zo'n pot.
Ik geef ook als ze jongen hebben die vitamines door het water dus dat kan je gewoon doen Kenay geen probleem.
Het is Quikon V dat mag je dagelijks geven alleen over de hoeveelheid is geloof ik zelfs de fabrikant het met zichzelf niet eens.
Die had het over 10 ml per liter water maar dat is wel erg veel vind ik maar ze hebben natuurlijk ook graag dat je snel nieuw koopt denk ik  ;D
Ik gebruik ongeveer 3 ml op een liter en het is dan al best behoorlijk geel en het ruikt naar de vitamines dus ze krijgen in elk geval binnen en je loopt zo ook minder kans op een overdosis.

Groetjes, Paul

Kenay

overdosis vitamines :D ik zie de vogels al stuiteren door de kooi! :D

Inmiddels is het ene eitje mmaar voor de rest moet je maar kijken in me verhalen dagboek ;)

groetjes Desire

Tara

Hoi Desire,

is het nu uitgekomen of niet?
Er staat nog niks recents in je dagboek dus ja.

Ben benieuwd.

Groetjes, Tara

Kenay

sorry ik zie nu pas dat ik me zin niet helemaal had getypt... maar me verhalen dagboek is inmiddels ook bij gewerkt hoor :) had dat pas gedaan na me vorige bericht hier.

mijn verhalen dagboek > Milo & Misty onder het onderwerp verhalen

groetjes