19 april 2024, 12:11:18

donny heeft een vriendinnentje

Gestart door moon_midushi, 27 maart 2005, 16:37:19

« vorige - volgende »

moon_midushi

hoi allemaal donny  heeft sinds 26 maart een klein vriendinnentje er bij. de naam  is paulie, maar  ze moet nog gevoed worden met pap .
maar nu heb ik ook gelijk een vraagje de eerste dag ging het redelijk met eten,maar nu de tweede dag iets moeilijker wil niet blijven zitten en lukt me  niet echt alleen.
maar als donny er bij is plukt hij haar en soms vindt ze dat echt niks dan piept ze een beetje  doet hij haar dan pijn ????
maar nu   en dan laat ze dat gepluk ook toe en dan hoor je paulie niet,maar ze maakt ook geluiden naar donny dat ze van  donny eten wil maar  dan zit ik met de pap  te  rommelen en dan krijg ik het een beetje voor elkaar.

heeft er iemand advies dan hoor ik het graag .

Ed

Hoi moon_midushi

Een vraag hoe oud is het jong en mijn advies is dat je het beste alleen te voeren zonder Donny in de buurt ik ging meestal even naar boven want als ze ook maar een ander valk horen is de andacht naar het eten weg. Mocht hij flink gaan eten uit de spuit of lepel dan kan het wel weer in de zelfde kamer maar dan nog zou ik het doen zonder dat Donny los zit. Want ze zijn gouw afgeleid hoor. Ik weet niet of hij al voor dat hij/zij bij jou was met de hand gevoert werd wan dan moet het toch geen probleem zijn maar als dit voor het eerst is dan zou ik hem/haar toch even apart nemen.

Groetjes
Ed

moon_midushi

ik heb paulie gisteren mee  gehad en was net bij de moeder vandaan dus voor het eers met een spuitje eten geven .

moon_midushi

er werd gezegt 4 a 5 weken  ik moets dan 3 weken  paulie bijvoederen.

KoosjeTweety

Hoi heeft de kweker je alles goed uitgelegd?

Je moet zorgen dat de voeding niet te heet is.
Mijn baby agatje krijgt het nu zo een graatje of 38/39. Niet heter.
Zorg inderdaad wel dat je even apart zit. Zodat Pauli in alle rust aan jou kan wennen en aan het voeren.
Probeer het desnoods met een lepeltje.
9 Weken te vroeg!
Maar ze maakt het goed

moon_midushi

de dierzaak waar ik was had geen voer voor jonge valk.dus ben ik naar de dierenarts gegaan en die heeft me  peoder geven wat ik + moet aan maken met koud water  of lauw.

KoosjeTweety

Wat voor voer heb je gehad dan?
Doorgaans word Nutribird gebruikt dacht ik?

En ik moet het met gekookt water aanmaken, en dan aflaten koelen tot de juiste temperatuur.
9 Weken te vroeg!
Maar ze maakt het goed

Paul

Hoi,

Zo te horen hebben ze je weinig advies gegeven hoe je moet voeren helaas :(
Zorg ook elke voerbeurd dat het spuitje en bakje heel erg schoon is het beste is voor het gebruik in kokend water 10 minuten op het gas zetten dan is alles dood.
Zoals Petra al zei is het beste water koken en dan langzaam door het poeder roeren tot je een glad papje zonder klonten krijgt.
Dit dan even laten staan en even voelen dat de temperatuur goed is en dan de spuit vullen.
Je kan in het begin een thermometer gebruiken dat je ongeveer weet hoe warm het aan moet voelen.
Is het te koud dan eten ze het vaak niet en te warm dan kunnen ze zich eraan verbranden.
Spuit nooit rechtstreeks in de keel maar spuit van de zijkant in het snaveltje en laat hem zelf slikken.
Voer ook pas als de krop helemaal leeg is die moet namelijk minimaal elke dag een keer helemaal legen anders krijg je kropverzuring en gaat het valkje dood :(
Als je je aan al deze regels houd moet het goed lukken.

Groetjes, Paul

moon_midushi

het heet harrison juvenyl  en de krop is heel dun af en toe is die dan goed leeg. en ik moet vaak de snavel open maken anders doet ze paulie niet open en vindt het ook niet echt leuk gisteren at ze wel goed.dus moet ik het dan warm proberen ,want donny at al zelf toen we die kregen.

KoosjeTweety

Vind het echt sneu voor je hoor dat je geen goede uitleg hebt gehad.
Maar goed dat je hier terecht kan!

Mocht het nu echt niet lukken met het spuitje. Probeer het dan is met een lepeltje.

Als je een Digitale termometer heb, dan weet je heel snel of het op de juiste temperatuur is.

Ik zou nu het liefst door de kabel heen kruipen en je komen helpen, maar helaas....

Blijf vooral vragen hoor! Want het MAG gewoon niet misgaan!
9 Weken te vroeg!
Maar ze maakt het goed

moon_midushi

nee zekers niet ben wel nu een beetje bang, maar laten we het beste hopen maar moet ik dat spul ook warm  maken kennen iemand het spul of is het koud ok. en moet ik paulie ook water geven  er bij heb ik gisteren wel gedaan apart water in een spuitje en hoevaak ???

KoosjeTweety

Hoi
Volgens mij hoef je geen water bij te geven?
Val me maar af als het fout is.

Belangrijk is wel dat de voeding warm is! Koud eten ze het gewoon niet.
Het merk wat jij heb ken ik niet. Ik vind het ook raar dat je van de kweker niet hebt mee gekregen. Maar dat terzijde.
Zorg dat het papje goed op temp is! En spuit het dus langs de zijkant het snaveltje in.

Bah als ik nu in de buurt woonde zat ik zo bij je om te helpen.
Vind het echt een minpunt van de kweker hoor. Sorry maar dat is mijn mening.
9 Weken te vroeg!
Maar ze maakt het goed

moon_midushi

ja ik heb paulie van kennissen gehad voor me verjaardag omdat me vriend donny toen voor ze verjaardag had gehad,maar donny kwam bij die mensen de schooondochter vandaan en was al zelfstandig met eten . maar helaas wonen die ook ver en heeft  die gene niet zo veel contact met die schoondochter woondt ook niet dicht bij hun en ook niet bij mijn.
maar de dierenzaak bij mijn in de buurt had niks voor jonkies.
anders moet ik dinsdag naar een anderen die wel meer heeft de vogelkelder in den_haag  die is bij ons heel bekent en groot.

Ed

Hoi,

Het lijkt me verstandig om het warm te maken het voer wat ze van hun ouders krijgen is ook warm. Een beetje uit leg had wel op zijn plaats geweest. Apart water geven met de spuit hoef niet er zit genoeg water in het papje. Je moet wel water bij hem zetten en wat trosgierst daar willen ze nog wel een mee gaan spelen en spelende wijs van gaan eten. Je moet er ook voor zorgen dat de krop goed leeg is voor je een voeding geeft. Anders kan je nare ziektes krijgen zoals kropverzuring. Ik weet het het is vervelend als ze niet eten maar daar moet je nu door heen bijten je komt er heus wel.  Ik heb het ook allemaal zelf mee gemaakt ik zelf heb Kaytee opfok voer gebruikt. Nutribird wordt in het algemeen gebruikt. CeDe moet je gaan mengen daar heeft Paul alleen ervaring mee geloof ik de eerste twee zijn kant en klaar alleen maar mengen met gekookt water.

http://users.pandora.be/lovebirds/artikel%20handopfok.htm

Hier nog een link meschien dat je daar wat aan heb.

Groetjes
Ed

KoosjeTweety

Pff Ed ben blij dat jij ook een woordje zegt
Na Paul wist ik het ook niet meer.

Ik hoop dat ze wat aan de adviezen heeft. Maar vooral er ook iets mee doet. Kom op meid je kan het! Succes en lees het stuk van Ed ook maar door.
9 Weken te vroeg!
Maar ze maakt het goed