10 mei 2025, 07:22:56

paar vragen

Gestart door mona32, 23 maart 2003, 21:47:30

« vorige - volgende »

mona32

hoi hoi

ik heb een paar vragen .... ik heb een gele valkparkiet (lutino) 5 maanden oud en heb begrepen dat het heel moeilijk is om het geslacht te kenne bepalen daarvan maar is er toch niet een specefiek iets waardoor ik dat ken zien ??
ten tweede als snoopy in zijn hokkie zit dan gaat tie met zijn of haar kop in de ringen hangen samen met 1 poot en dan leunt tie helemaal voorover en begint te kwetteren ...waarom doet tie dat??
en als laatste (voor nu dan ..hihihi ) het mooie weer komt er weer aan is het dan verstandig om de vogel in zijn kooi mee naar buiten te nemen of is dat te warm voor ze .... ik hoor ervan
groetjesssss mona

Paul

Hoi Mona,
Het beste is het te zien aan het gedrag van je valkje.
Mannen fluiten veel meer dan popjes en maaken hakkende bewegingen op de zitstokken of tegen de tralies.
Bij een lutino heeft een popje gele spots onder de vleugels maar bij een valk van 5 maanden is dat nog niet met zekerheid te zeggen.
Misschien vind ie dat leuk in de ringen hangen en maakt ie geluidjes van plezier :-)
Als het mooi weer is vinden valkjes het heerlijk om buiten te staan, ze mogen alleen niet in de felle zon dus altijd een plekje met wat schaduw kiezen maar ze vinden het heerlijk.
Ook uitkijken voor katten uit de omgeving natuurlijk.

Groetjes,  Paul

mona32

hoi paul
bedankt voor je ractie
tuurlijk is het oppassen met katten ... heb er zelf 1 waar het eigenlijk heel goed samen gaat .. snoopy rijd graag mee op de rug van de poes om de kamer te bekijken en soms slapen ze samen op de bank ...hihihih ... maar ben altijd op me hoede hoor
tja mannetje of vrouwtje volgens mij kom ik er nooit achter ... snoopy loopt wel vaak op de bodem van het hok maar dat is alleen maar omdat snoopy uit zijn of haar hokkie wil en na fluiten of praten heb het nog niet gehoord wel loopt tie 's morgens te gillen tot ik uit me bed ben en hij of zij me ken zien ..... ik wacht het maar af
en dan nog eigenlijk een vraagie
ik wil graag nog een valkje erbij .... maakt dat dan uit of het een mannetje of vrouwtje is ...en moet het perse een lutino zijn of mag het ook een andere kleur zijn ...... en kunnen ze dan samen in 1 hokkie of moet ik er nog 1 bij kopen
th@nxxxxxx alvast  ;D

Paul

Hoi Mona,
Je valkje is nog heel jong dus het is in elk geval geen probleem om er een andere jonge bij te zetten.
Als je een heel jong valkje pas uit het nest erbij zet gaat het bijna altijd goed.
De kleur maakt dan helemaal niet uit, alle kleuren valkjes kunnen gewoon bij elkaar en je kan zelfs van 2 verschillende kleuren jongen krijgen :-)
Man of vrouwtje erbij zetten kan allebij, als je terzijnertijd jongen wilt hebben moet je natuurlijk zorgen dat je een man en vrouwtje hebt maar 2 vrouwtjes of 2 mannetjes bij elkaar gaan heel goed samen :-)
Als je valkje niks na fluit en verder heel rutig is zal het een vrouwtje kunnen zijn, mannen zijn altijd veel drukker maar terzijnertijd kom je er zeker wel achter want na de eerste rui als ze de veren hebben gewisseld kan je aan de spots onder de vleugel zien of je dan een popje hebt.

Groetjes,  Paul

Barbara

Hoi Mona,

de valkaprkiet van mijn moeder hangt ook vaak met zijn nek in een ring en dan leunt ze helemaal voorover tot ze horizontaal hangt en dan gaat ze inderdaad zitten kwetteren. Wij vonden het ook raar, maar blijkbaar vinden ze dat errug leuk!

mona32

hoi barbara

wel toevallig da jouw vogel dat ook doet ... en moe zegguh mijn vogel lijkt wel sprekend op die van jouw alleen heeft die van mij niet zo'n gele kop .... wat is die van jouw mannetje of pop ;D ;D...... vraag me ook wel eens af of alle valkjes dezelfde eigenschappen hebben of zou elke valk uniek zijn ??? :)
groetjesssss mona

Barbara

Hoi Mona,

het is niet mijn eigen valk die het doet, maar die van mijn moeder. Als ik zo eens op het forum rondkijk, hebben valkjes wel echt karakter en gedragen ze zich dus niet allemaal hetzelfde.

Dimi is volgens zijn vorige baasje een mannetje. Dat zou best kunnen omdat hij vooral witte veren heeft en geen gele op zijn lijf, hij maakt af en toe wel herrie met zijn snavel op zijn zitstok en fluit af en toe met zijn vleugels een beetje wijd. dit is typisch mannelijk gedrag. Maar hij houdt niet van speeltjes en is verder wel rustig en niet zo nieuwsgierig, dat past meer bij een vrouwtje. Oftewel, het blijft moeilijk!