20 mei 2025, 20:51:57

Tetanus

Gestart door Tara, 25 maart 2005, 23:05:29

« vorige - volgende »

Tara

Ok, wegens onze bekende Anita van't forum ga ik hier even een berichtje plaatsen ;D

Ik ben vandaag doorgebeten door de nieuwe valk in mijn lip, die heeft een hele tijd gebloed, het is nu misschien een anderhalf uurtje geleden gestopt, en dat van rond ongeveer 17 u. of zo, kan ook iets later zijn geweest, weet het niet meer precies. De valk heeft er een paar seconden aangehangen, nuja dat ok... Nu zit mijn lip helemaal dik, maar ok, maar nou komt Anita af dat ik een spuit moet halen ofzo omdat ik Tetanus kan krijgen? Ja ik heb er wel al iets van gehoord maar is dat wel noodzakelijk??
Erg kan het toch niet zijn :-X

Veel groetjes, Tara

Anita1

lieve tara..ik zou het niet wagen om het zo te laten.met dit soort dingen geld voor alle beten van dieren tetanusspuit..ik heb ht gehoord,dus ik heb het wel gedaan.neem het zekere voor het onzekere,maar helemaal door je lip,is wel ff kijken,wat je doet.kusss anita

Anita1

::) ook omdat ze ook nog een nieuwe valk is...je hebt dr net en ze bijt je enorm,je weet niet wat ze heeft he?
knufff

Tara

Hoi Anita :).

Ik zal er even over spreken met mijn dierenarts,
of met de huisarts, hmmm... Ingewikkeld ::)

Paul

Hoi Tara,

Ik neem aan dat je wel eens eerder een tetanis injectie gehad hebt toch?
Die blijven heel lang werken ik weet niet precies hoelang maar er staat me iets bij van 5 of 10 jaar.
Dus heb je misschien de laatste jaren al een gehad?

Groetjes, Paul

Tara

Hoi,

ja ik heb al allerlei injecties gehad hoor,
ja tegen hepatitis en al (weet nu wel nie welke).

Dus Anita, je bent weer een beetje té ongerust geweest :).
Wist wel dat onkruid niet vergaat ;D

Anita1

;D maar kijk uit! de tetanusspuit is maar 5 jaar goed. en 5 jaartjes zijn zo om.weet je nog tara of je er 3 hebt gehad?
met iedere x tussenpozen.knuff anita

Tara

Hahahaha wat een onderwerp ;D
Volgens mij heb ik er al drie gehad, ik weet het niet zeker hoor, die mensen geven me maar injecties, weet ik veel waarvoor het allemaal dient :D

Inger m

26 maart 2005, 18:07:58 #8 Last Edit: 26 maart 2005, 18:11:38 by Inger m
Hoi,
Ik denk dat je hiervoor geen tetanusinjectie hoeft te halen. Op jonge leeftijd krijg je hiertegen al injecties en die werken 10-15 jaar (dus geen 5 jaar). (In Belgie kan het mss wat afwijken). Ik ben zelf zovaak gebeten door vogels en andere beesten en ben tot circa mn 20e beschermd tegen tetanus. Inmiddels is die bescherming nu verlopen, maar ik heb daarvoor geen problemen gehad.
Wat betreft tetanus heb ik daarover al eerder het eea moeten uitzoeken in verband met mn opleiding (werk met dieren). Maar iha ben je dus tot een bepaalde leeftijd beschermd. Wordt je daarna gebeten door een dier (of loop je een risicovolle verwonding op) dan kun je daarvoor het beste zsm advies opnemen met een huisarts om de juiste booster(!) injectie te halen (met herhaling dus). Daarna ben je weer heel wat jaartjes beschermd.

Een tetanusinjectie moet je altijd binnen 24 uur na de beet halen, anders heeft het geen zin meer.
De tetanusbactierie wordt niet zozeer overgebracht door de valkparkiet, maar is een bactierie die graag leeft in zuurstofarme omgeving, zoals diepe wonden. Met name hondenbeten zijn daarvoor erg berucht, omdat een hond een kleine, maar diepe wond kan veroorzaken.

Een wondje door een beet gaat vrijwel altijd ontsteken. Dus zorg altijd dat het even ontsmet wordt. Een ontsteking is een normale lichamelijke reactie, maar mag natuurlijk niet te erg worden. Dus hou het in de gaten...

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.