18 mei 2025, 23:09:33

Nestkastje of broedkooi

Gestart door Kirsten, 24 maart 2005, 08:51:28

« vorige - volgende »

Kirsten

Hoi Iedereen

Wij zijn nu druk bezig met onze buitenvoliere en het inrichten van onze (nieuwe) schuur,. :D (zie ook het dagboek van valkcity). Nu twijfelen we over de inrichting met betrekking tot het kweken,.. Gaan we voor nestkasten in de volière of kiezen we voor broedkooien. Onze gedachten hierin zijn nog verschillend en we weten nog niet wat we gaan doen.

Aan de ene kant kunnen we de vogels wat meer rust geven met broedkooien, aan de andere kant kunnen ze dan even niet in de volìere vliegen. Ook heb ik het idee dat we met Broedkooien de kweek een beetje in de gaten kunnen houden of is het zo dat als we een broeds koppel in de volière laten zitten je overal eieren vind  :-\,. Graag hoor ik jullie ervaringen en/of adviezen.

Bedankt alvast,
Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Tara

Hoi Kirsten,

als je na een periode enige ervaring hebt met nestjes, leer je ook je koppels kennen, ik heb een koppel wat ik nu gewoon in een broedkooi laat kweken aangezien ze in de volière toch geen blok mogen bemachtigen van andere valkjes...
Een broedkooi is vaak wel beter, idd voor de rust. Maar misschien kan je bijv. het ene in de volière laten, het andere in een broedkooi enz...

Groetjes, Tara

Riny

Hallo Kirsten en Tara
Ik heb mijn valkjes allemaal bij elkaar zitten (16)in een grote voliere 5 meter breed en 8 meter lang,inclusief binnenhok.
Ik gebruik staande nestblokken en 2 boomblokken.
Aan het begin van het broedseizoen is het een heel gedoe wie er welke broedblok mag.
Er hangen 14 blokken in ,verdeeld over binnen en buiten.
Als ze eenmaal uit ''geruzied''zijn over de blokken gaat het prima.
Ik wil het liefst de vrije natuur zoveel mogelijk nabootsen,daar broeden ze toch ook bij anderen.
Groetjes Riny :D :D :D

Lique

Hoi Kirsten,

het ligt er geheel aan, op welke manier je wilt kweken.
Is het meer een gezelligheidsvoliere, waarbij het niet uitmaakt welke mutaties met mekaar gaan?
Of wil je doelgericht mutaties kweken?
Bij het laatste geval raad ik je aan, om wel te kweken in broedkooien.
Zelf heb ik een combinatie van. Er zitten een paar koppels in de broedkooien, omdat er dan een leuke mutatie uitkomt, maar als zij in de voliere zitten, zouden ze elkaar niet kiezen om mee te paren.

Maar vele andere koppels zijn al uit zichzelf gevormd, en komen alsnog leuke mutaties uit. Deze mogen van mij gerust in de voliere nestelen.

maar het is je eigen keuze. Zelf vind ik de combinatie van erg makkelijk.

groetjes Lique

Paul

25 maart 2005, 05:11:57 #4 Last Edit: 25 maart 2005, 05:15:45 by Paul
Riny schreef:
CitaatIk wil het liefst de vrije natuur zoveel mogelijk nabootsen

Hoi Riny,

Dan moet je je valkjes in een kooi doen en met het vliegtuig naar Australie brengen en daar los laten dan kunnen ze op de meest natuurlijke manier broeden  ;D
Ik vind zelf (omdat zoveel mensen dat zeggen dat ze alles zoveel mogelijk natuurlijk willen doen) valkjes in een kooi of volliere alles behalve natuurlijk.
En het is ook niet natuurlijk dat de valkjes in huis zich door mensen laten aaien.
Maar het zijn huisdieren en loslaten zou ook niet goed voor ze zijn dus doe ik gewoon wat het beste voor ze lijkt en dat zijn zeker niet alle dingen die in de natuur voorkomen.
Zoals bijvoorbeeld een natuurblok dat is echt niet het beste voor ze maar omdat ze in de natuur niet beter hebben moeten ze wel.
Maar een groot broedblok is gewoon veel fijner voor ze bijvoorbeeld.
In de natuur kunnen de nesten door andere vogels verstoord worden en in een broedkooi zijn ze veilig dus ook al is dat misschien niet natuurlijk het is toch veiliger.
Ik zet mijn broedende koppels alijd appart dan hebben ze alle rust samen met hun eitjes of jongen.

Groetjes, Paul

Kirsten

Bedankt iedereen voor jullie reacties,

IK heb het gisteren er nog even met m'n vriend over gehad, maar het worden op dit moment alleen broedkooien, mede door de rust die ze dan hebben, en later kunnen we altijd kijken of we misschien nog een nestkast in de voliere extra hangen. Aangezien dit m'n eerste kweekseizoen wordt, kan ik ze op die manier ook goed in de gaten houden en voor ze zorgen.

nogmaals bedankt,
Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Riny

Hoy Paul
Volgens mij weet jij heel goed wat ik bedoel te zeggen.
Gelukkig zijn we allemaal anders en hebben we ook allemaal een ander soort humor.
Groetjes Riny :) :) :)

Paul

Hoi Riny,

Ik begrijp best wat je bedoeld hoor :)
Maar de valkjes die we hier hebben daar is ook weinig natuurlijks meer aan die zijn allemaal in gevangenschap gekweekt.
Nou heb jij wel een hele mooie grote volliere maar hoeveel valkjes zitten niet in een 2 bij 2 meter volliere en vallen elkaar in de broedtijd tot bloedens toe aan :(
In dat geval zou een broedkooi wel een rustige manier zijn.

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Paul
Als ze bij mij elkaar tot bloedens toe zouden aanvallen ,zou ik ze ook uit elkaar halen.
Maar zolang het bij een keer,en dat gebeurd alleen met het kiezen van de blokken,elkaar een keer flink afsnauwen blijft.
Groetjes Riny ;D ;D ;D