16 mei 2025, 23:49:45

Man broed alleen met het licht aan

Gestart door Paul, 25 maart 2005, 05:23:47

« vorige - volgende »

Paul

Hallo allemaal,

Ik heb mijn koppel wat pas een nestje had in de broedkooi laten zitten voor een tweede ronde.
Daarna krijgen ze uiteraard rust voor de rest van het jaar.
Toen de jongen nog in het broedblok zaten paarde ze alweer met elkaar maar tot op heden zijn er nog geen eitjes wel paren ze elke dag wel een keer.
Nou heb ik 3 adoptie eitjes in het broedblok liggen en de man is er meteen op gaan broeden vanaf zondag.
De eitjes hebben ongeveer een week onbebroed gelegen maar slaan nu toch aan ik zag vanmorgen aders in eentje en een ander had beginnende kringen in het ei dus die zijn zeker bevrucht.
Nou ging vanavond de man toen het donker werd van de eitjes af en hij wilde er niet meer op :(
Het popje broed nog steeds niet ik verwacht pas dat ze dat gaat doen als er een eitje gelegd is.
Nou ontdekte ik dat als ik het licht weer aandeed dat de man wel weer op de eitjes ging.
Echt donker is het nooit want er brand altijd wat licht maar dat is niet zoveel al ik nu aan moet doen.
Moet ik nou het licht maar dag en nacht aan laten tot de pop gaat meehelpen?
Ik zal wel de energierekening dan over de jongen moeten verdelen dan kunnen hun nieuwe baasjes die betalen  ;D
Maar ik baal er wel van want ik wil graag dat de eitjes uit zullen komen die er nu liggen zeker nu de aders gaan verschijnen.
Wat zou ik nou het beste kunnen doen en waarom lijkt de man nu te stoppen met broeden want vanaf zondag zat hij wel keurig dag en nacht in het broedblok ?

Groetjes, Paul

Lin

25 maart 2005, 15:28:38 #1 Last Edit: 26 maart 2005, 11:00:16 by Lin
Hoi Paul,

Nu reageer ik eens op een vraag van jou. Ik heb zoals je misschien wel weet ook gehad dat ik binnenkwam s ochtends en geen zat op het nest. Ik deed het ligt aan en de man ging erop. Misschien denken ze dan pas ik moet het beschermen, wanneer ze jou zien. Misschien iets heel raars hoor, maar kan je niet eeen tijdschakelaar in stellen op een radios ofzo en laten aangaan. Dat ze dan denken van he geluid, ik moet mijn nest beschermen? Of dit met licht te doen? Tja misschien toch maar ligt aan laten, moeilijke vraag. Ze moeten wel uitkomen hoor 'mijn' eitjes want je moet wel een albino krijgen  ;D Al nieuws over de pleegmoeder?

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Riny

Hoy Paul
Schaf een spaarlamp aan,daar heb je altijd plezier van.
En je krijgt er ook liefde voor terug van de jonkie's.
groetjes Riny :D :D :D

wim roskam

ha die paul jij zou toch moeten weten ,  dat de man overdag de pop vervangt als die gaat eten  , bij mij nemen ze soms de hele dag over van de pop , maar zo gauw het donkerder word gaat de pop verder tot het weer licht word  , dit doen al mijn koppels mvg wim roskam hobbykwekerij jualfa

Tara

Citaat van: wim roskam op 25 maart 2005, 21:56:23
ha die paul jij zou toch moeten weten ,  dat de man overdag de pop vervangt als die gaat eten  , bij mij nemen ze soms de hele dag over van de pop , maar zo gauw het donkerder word gaat de pop verder tot het weer licht word  , dit doen al mijn koppels mvg wim roskam hobbykwekerij jualfa

Hoi,

mag ik je er even op toewijzen dat misschien idd sommige koppels zo te werk gaan maar belang niet iedereen, er zijn koppels waarvan ze samen broeden, er zijn koppels waar een 's nachts broedt en de andere overdag, en zo zijn er nog verschillende vormen, dus het is niet precies wat jij zegt dat dit altijd het geval is. Niet altijd gaat de man broeden als de pop even gaat eten, want wist je, de eitjes moeten in een dag ook een goed kwartier zonder bebroeding blijven.

Groetjes, Tara

bobbie

Hoi Paul,

Wat een dilemma. Niet de rekening van de Eneco bedoel ik, maar de uitputtingsslag van het mannetje met 24 uur licht. Of zie ik dat verkeerd.

Ik heb een keer een koppel gehad waarvan het mannetje totaal niets deed en het vrouwtje alles. Die is op een gegeven moment ingestort, net voor de eitjes uitkwamen. Het vrouwtje lag uitgeput op de bodem van de kooi, ze voelde zich behoorlijk verantwoordelijk voor de eitjes denk ik  en ging schijnbaar veel te weinig eten ook. Het eind van het liedje was dat de jongen in de eitjes gestorven zijn, het vrouwtje door mij warm is gezet en opgeknapt. Het mannetje wilde gelijk weer van bil maar daar heb ik een stokje voor gestoken. Wel de lol niet de verantwoording, nee zo werkt dat niet ;).
Dus misschien neem je wel een risico met 24 uur licht.

Ik ben verder niet ervaren hierin, maar misschien heb je er iets aan. Succes.

Groetjes, Nel :)

Paul

Hoi Wim,

Ik heb hier pas een keer gehad dat een koppel echt elkaar afwisselde met broeden de man overdag en de pop in de nacht maar voor de rest is het of de pop die bijna alles doet of de man of beide tegelijk.
Ik heb vandaag de pop een paar keer bij de man in het broedblok gezien en de man komt er ook wel steeds uit om te eten dus dat zal denk ik niet zo'n probleem zijn.

Hoi Nel,

Ik houd hem ook goed in de gaten maar hij is er wel af en toe een tijdje vanaf hoor hij zal echt niet instorten daar let ik best goed op.
En ik verwacht dat de pop binnen een paar dagen een ei erbij gaat leggen en die zal dan gaan meehelpen.

Vandaag heeft het mannetje de hele dag prima gebroed maar het licht is ook nog steeds aan :)

Groetjes, Paul

Paul

CitaatHoy Paul
Schaf een spaarlamp aan,daar heb je altijd plezier van.

Hoi Riny,

Wij hebben niet zo'n plezier van lampen hier hoor helaas.
Een spaarlamp is meestal binnen een maand stuk dus dat is wel een dure aangelegenheid dan.
Ik koop de goedkoopste lampen die doen het vaak nog het langste.
Er rijd hier elke 3 minuten een trein op 10 meter van het huis langs en we vermoeden dat daarom door stroompieken die lampen stuk gaan.
Vooral met het aanzetten sneuveld er regelmatig een hier dat is echt niet normaal we hebben altijd wel een doos vol op voorraad ik moet soms dagelijks vervangen hier.
Dus een spaarlamp zullen we maar niet doen dan.

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Paul
Wij wonen ook langs een spoorlijn(en dat is geen grap)
Dat de lampen vlug stuk gaan daar hebben we geen last van.
Terwijl hier iedere 6 minuten een trein voorbij raast,vooral goederentreinen in de nacht.
We wonen in een oud huis bij ons trillen de deurklinken eraf.
Zo zie je maar we hebben allemaal problemen met het openbaaar vervoer
Bij mij broeden de koppels gelukkig samen,ze wisselen elkaar mooi af.
Groetjes Riny ;D ;D ;D

bobbie

26 maart 2005, 08:14:44 #9 Last Edit: 26 maart 2005, 08:21:20 by bobbie
Citaat van: Paul op 26 maart 2005, 02:22:54

Er rijd hier elke 3 minuten een trein op 10 meter van het huis langs

Groetjes, Paul

Citaat van: Riny op 26 maart 2005, 07:30:41
Hoy Paul
Wij wonen ook langs een spoorlijn(en dat is geen grap)

Groetjes Riny ;D ;D ;D

:D :D :D

ik geloof dat er heel wat valkenliefhebbers langs het spoor wonen, ik woon ook langs het spoor

:D :D :D

Groetjes, Nel :)

wim roskam

hallo luitjes ik ben er van overtuigt dat als de pop er een ei bij legt ze wel gaat broeden , het is wel mogelijk dat de pop de vreemde eieren niet wil uitbroeden , verder zoals tara zegt is het mogelijk dat ze niet allebij broeden , bij mij broeden ze altijd samen , de man overdag regelmatig en de pop snachts , ik heb er zelfs een koppel bij waarvan de man samen met de pop , overdag regelmatig broed , verder wens ik paul veel sucses met zijn koppel , paul ik duim voor je , mvg wim roskam hobbykwekerij jualfa

Lin

Hoi Paul,

Hoe is het vandaag gegaan met de adoptieieren en het broeden?

Groeten, een bezorgde Lin

Paul

Hoi,

Ik heb gisteren met het licht uit geprobeerd en de man heeft de hele nacht gebroed.
Nu zit hij er ook weer op met het licht uit :)
Ik denk ook wel als het popje er eitjes bij zou leggen dat ze dan wel broed want dat deed ze met haar vorige nestje wel samen met de man.
Dus het is puur omdat het haar eitjes niet zijn denk ik.

Groetjes, Paul

Lin

Hoi Paul,

Gelukkig ik wilde alweer vragen hoe het ging. Dat is hartstikke mooi. Ik hoop dat je pop ook bevruchte eitjes erbij gaat leggen en samen gaan broeden.

Groeten, Lin