19 mei 2025, 21:22:01

wanneer is ze broedsrijp??

Gestart door marielouise, 24 maart 2005, 20:40:29

« vorige - volgende »

marielouise

Ik heb een vraagje, wanneer is een valkparkiet ( popje) vruchtbaar. Ik heb een mannetje en een waarschijnlijk een vrouwtje. Ze is nu ongeveer 10 maanden en gaat in het etensbakje zitten ( slapen )
groetjes marie ::)

Riny

Hallo Marielouise
Bij mij laat ik de popjes geen jonkie's krijgen voor ze 1,5 jaar zijn.
Het kan eerder misschien ook wel goed gaan,maar ik doe het nooit.
Er zullen zo meteen nog wel meer mensen van het forum reageren die er misschien een andere mening over hebben.
groetjes Riny

Tara

Hoi Marielouise,

met tien maanden is het popje al geslachtsrijp, maar wordt die meestal (en het best) nog niet ingezet voor de kweek, dit omdat jonge popjes meer kans hebben op legnood...

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Marielouise,

Als je er een mannetje bij hebt en ze gaan paren dan legt het popje meestal vanzelf eitjes en dat houd je dan niet tegen.
Maar ga geen broedhok neerhangen om ze te stimuleren.
Ik had zelf een popje wat ook al met 10 maanden begon maar ik heb het nog kunnen rekken tot ze een jaar was maar toen kwamen er toch eitjes en dat was een van mijn beste nestjes toevallig.
Dus het kan best heel erg goed gaan maar ik zou toch proberen pas te gaan kweken als ze minimaal een jaar zijn en het liefste 1,5 jaar.
Te jonge koppels broeden vaak slecht en voeren de jongen bijvoorbeeld niet goed.

Groetjes, Paul